Fast det var vi förstås inte helt säkra på när vi hämtade bilen i Kävlinge utanför Lund en solig och vacker tisdagkväll i mitten av maj. Först efter en 70-milatransport till Ingemar Brandt och Mikael Karlsson på Haga Bil & Lack i Ã-sterfärnebo fick vi det bekräftat (mer om det längre fram).
Jag har personligen aldrig köpt en fransk bil, inte av någon särskild orsak - det har väl aldrig känts riktigt nödvändigt…
Men en morgon kom Carl Legelius, chefredaktör på en annan av OK Förlagets tidningar, Klassiker, upp på mitt rum. Han verkade värpsjuk och jag kände igen symptomen direkt: fånigt leende, forcerat och ostrukturerat tal, orolig förflyttning fram och tillbaka… Det kunde bara betyda en sak - han hade fått nys på en begagnad bil och habegäret hade väckts. Med ett ord: bilfeber.
Carl hade via fotografren Kasper Dudzik i Skåne fått erbjudandet att köpa en Peugeot 205 Junior -89 med bara drygt 5 000 mil på mätaren. Kasper hade i sin tur fått första tjing men insåg efter moget övervägande att han inte skulle ha fler bilar och bollade över till Carl - som redan äger en 205 GTI - som kom till mig. Allt talade för att detta inte var vilken 20 år gammal begbil som helst. Det var ett fordon som var värt ett bättre öde än att stå och förfalla intill en hög mur i Skåne. Eller ännu värre: att hamna i händerna på någon som inte skulle ta hand om den på rätt sätt.
En lågmilare som varit damkörd i Norrland slår enligt normen allt men damkörd i Skåne smäller rätt högt det också. Speciellt om det handlar om bara två damer, varav den ena köpte bilen ny 1989 och behöll den i drygt 17 år. Nummer två tog över för snart tre år sedan, körde i två och ställde sedan av bilen eftersom den började trilskas i regnväder.
Knusslade inte
Vi börjar med ägare nummer ett: Elsa Eriksson i Eslöv. På 17 år körde Elsa 4 000 mil med sin Peugeot 205 Junior. Bilen kunde knappast fått bättre omvårdnad; varenda service är utförd punktligt och noggrant dokumenterad i en grön pärm. Alla kvitton på reparationer, kostnader för arbete och reservdelar finns också i pärmen, liksom alla protokoll från Svensk Bilprovning.
På varenda fakturakvitto är betalningssättet "Kontant" ikryssat. Elsa knusslade inte med sin ögonsten, den saken är klar. Och den var inte problemfri, vilket framgår av verkstadsfakturorna.
Byte lamdasond, byte av bakre ljuddämpare ett par gånger, byte drivaxel, rostskyddsbehandling, reparationer inför kontrollbesiktning, nya däck och fälgar, byte drivaxel igen efter 3100 mil, flera batteribyten plus uppladdningar, byte av koppling och reparation av bromsar fram och bak efter 3 600 mil, kamremsbyte efter 3 700 mil… Det var väl där någonstans som Elsa Eriksson började få nog.
1989 kostade en Peugeot 205 Junior 67 900 kronor. Elsas verkstadsräkningar slutar på sammanlagt 55 957 kronor, vilket blir 14 kronor per körd mil. Tillsammans med inköpskostnaden lade hon ut 123 857 kronor på bilen. Drar man av summan hon fick när hon sålde bilen så blev milkostnaden 29 kronor och då har vi ändå inte räknat med kostnaderna för bensin, skatt och försäkringar.
I september 2006 var det dags för Elsa och Peugeoten att gå skilda vägar. Bilen lades ut på Blocket och Charlotta Mörk i Kävlinge råkade surfa in just den morgonen.
- Jag behövde en bil att pendla till jobbet med, berättar Charlotta, och den här verkade perfekt för ändamålet. Liten, bränslesnål, välskött och ett vettigt pris.
Har inte saknat spekulanter
Charlotta slog till direkt och för 7 500 kronor blev hon ägare nummer två till Peugeoten.
- Den fungerade perfekt till en början men sen hände något, säger Charlotta. Den verkade inte tåla blött väder och jag kunde inte längre lita på den så jag ställde av den i september förra året.
Charlotta har inte saknat spekulanter på sin Peugeot men hon har inte velat dumpa iväg den till vem som helst.
- Bilen har en bra historia och är i grunden väldigt välskött. Klädseln har till exempel alltid haft ett skyddsöverdrag och ni kan ju själva se i Elsas pärm att den tagits om hand. Jag har liksom känt ett ansvar att se till att nästa ägare fortsätter att sköta om den.
Vi Bilägare fick Charlottas godkännande som ny ägare och efter några sekunders förhandling kom vi överens om prislappen, 4 500 kronor. Peugeoten vinschades upp på trailern för 70-milafärden till Haga Bil & Lack i Ã-sterfärnebo där Ingemar Brandt och Mikael Karlsson stod beredda. Det blir nu deras uppgift att gå igenom bilen och vidta de åtgärder som är nödvändiga.
Ambitionen är att försöka återställa Pegan i originalskick, inte att hotta upp den på något sätt. Efter en snabb första titt säger Ingemar Brandt:
- Den ser ut att vara i väldigt bra skick i grunden. Inga problem med framvagn och styrleder när jag kände på dem. Avgassystemet är intakt även om det inte ser jättefräscht ut. Det är lite förvånande med tanke på att den stått avställd över vintern.
Lite småfix, alltså. I nästa nummer kommer del 2 i Projekt Pega 205. Reparationer, byte av delar, kontrollbesiktning och framför allt: första provturen!
Relaterade bildspel
Nypris: 67 900 kronor.
Modell: 3 d, kombi-sedan.
Mått, cm: L 375/B 158/H 140. Axelavstånd: 242.
Tjänstevikt, kg: 880, maxlast 340, släpvagn 900.
Motor:
4 cyl, tvärställd, 1 360 cc, max effekt 60 hk (44 kW) vid 5200 v/min,
max vrid 105 Nm vid 3000 v/min, 5-vxl, 1 elektronisk förgasare, 1 överl
kamaxel, framhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/tim 14,6 s, toppfart 159 km/tim
Bränsleförbrukning: 6,8 l/100 km blandad körning.
"Peugeot en bil för två - en som sitter i och en som skjuter på…"
Många bilmärken är det som drabbats av mindre smickrande slogans. Men franska Peugeot som har anor från bilismens barndom hade verkligen problem i skiftet mellan 70- och 80-talen. Modellprogrammet var föråldrat, kvaliteten hade dåligt rykte och försäljningen rasade närmast katastrofalt.
Vändningen kom 1983 när modell 205 lanserades i januari. En toppmodern liten bil med körglad karaktär, bra utrymmen och konkurrenskraftigt pris.
Den sportiga imagen byggdes upp med en fyrhjulsdriven variant av 205:an som blev framgångsrik i rally-VM.
Peugeot 205 tillverkades fram till och med 1997 och håller med sina drygt fem miljoner exemplar fortfarande ställningen som Peugeots bästsäljande modell. Peugeotfolk talade länge om tiden före och efter 205. Före rådde mörker.
Varianterna av 205 var minst sagt omfattande, faktiskt fanns det ett sådant modellutbud av bilhistorikerna verkar ha tappat räkningen. En uppgift säger att det i tillverkningslandet Frankrike fanns 34 olika modeller med åtta motoralternativ att välja på, från 45 till 130 hk. Men då glömdes rallybilen 205 T16 med mittmotor och 200 hk. Massor av specialversioner lanserades med namn som Roland Garros och Lacoste.
På den svenska marknaden lär det för 20 år sen ha funnits tio varianter av 205, från billigare Junior (67 900 kr) till dyraste CTI (120 000 kr).
Den varianten som gav busbilen "ett ansikte" var utan tvekan 205 GTI, särskilt populär i Sverige. Vissa år stod den för hälften av 205-försäljningen här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Perfekt dokumentation är nästa roligare än själva bilen.
Jag har en bok som tillhört en Mercedes 200 från -73 som gått som taxi.
Allt som köpts eller raparerats mellan 0-86317 mil finns noterat.
För mig betyder "lite småfix" = köp den inte! Hoppas jag har fel, lycka till.
Den här och liknande bilar är nog de absolut sista jag skulle lägga ner en minut av min arbetstid på.
Men lycka till, det är ju tur att det finns de som tänker annorlunda.
Men visst hade det varit roligare med något mer annorlunda, en gammal utrotningshotad britt t.ex.
Men det är ju bara min åsikt.
Jag har noterat att Peugeot 205 var 375 cm lång, medan Peugeot 207 är 403 cm lång. 20X-modellen har alltså växt 28 cm. Hur stora kan egentligen bilar bli utan att växa ur sin klass?
tycker synd om första ägaren, det är tydligt att hon har blivit lurad av bilverkstan man ska inte behöva reparera bilen för 55957 när bilen rullat 3ooomil
NÄR MAN LÄSER DETTA KAN ALLA LÄRA SIG ATT EN BIL SKA KÖRAS NÅGRA MIL VARJE ÅR ANNARS STARTAS SÅ DEN BLIR VARM , FLYTTA BILEN FRAM ELLER BAK EN BIT FÖR DÄCKEN, FÄLGARNA, BROMSARNA ANNARS FINNS RISKEN ATT DOM BEHÖVS BYTTAS
Reparera för 55000 på 3000 mil !
Säger väl allt om fransk kvalité.
Känner en som råkar lika illa ut även om märket var Citroen den gången.
Köp aldrig franskt. Tjejen har en Peugeot 205 och den kan man lätt koppla ihop med ViBilägares ex. när de gäller driftsäkerhet.
Vad menas med damkörd? Körd extra hårt? VB:s kvinnliga testförare är ju inte precis lätt på högerfoten.
Håller med SAABnisse till 100%. Inte en minut av min tid på en sån bil även om miltalet är lågt.
205 är ju inte heller spec lättreparerad. = dyrt.
Att sen damen ifråga blivit rejält uppskörtad av verkstaden är en annan sida. Ett inte ovanligt beteende när det är en okunnig kund.
Drivaxelbyte efter 3000mil?? Skojar nån?
Min gamla SAAB99 gick 27000 på samma axlar och de var då inte dålga när den såldes!
Jag köpte min 205GTI-91 för femtusen och buskörde den över ett år utan en pryl gick sönder, sen köpte kompisen den och den rullar nu ett år senare och han är nöjd och glad! Vilket skräp ja... Saab:ar som rostar mitt på dörrar och tak de är grejer de dock! ;-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.