VW Polo är het, Saab 9-5 kall och VW Touareg iskall. Vi Bilägare har tagit tempen på begmarknaden där prisfallen gör det möjligt att göra riktiga fynd just nu.
I höstas blåste finanskrisen upp till full storm. Det dröjde inte länge förrän försäljningen av nya bilar nästan avstannade.De bilar som nyregistrerades i slutet av förra året var i många fall redan beställda flera månader tidigare, innan finanskrisen slagit till.
Förra året såldes cirka 254 000 nya bilar i Sverige, jämfört med närmare 307 000 under 2007. För 2009 är prognosen 185 000 bilar. När 90-talskrisen var som värst såldes det 1993 under 130 000 nya bilar.
För att få fart på försäljningen har bilbranschen nu satsat på omfattande rabatter. Exempelvis säljs hos vissa handlare senaste generationen av Volvo V70 med rabatter på 50 000-60 000 kr under ordinarie grundpris på 259 900 kr. Det ger givetvis avtryck även på begagnatmarknaden, där det finns en mängd av förra generationens V70 till salu. Blir de nya bilarna billigare sjunker också priserna på begagnade. Även om V70 är populär som begbil så har den stora mängden begagnade exemplar till salu gjort att priserna justerats nedåt. Volvo V70 är den bästsäljande bilen i Sverige, både som ny och som begagnad.
Även för andra bilmärken har begbilspriserna sjunkit krafigt. En av orsakerna är en global överproduktion av bilar samtidigt som lågkonjunkturen har stärkts världen över.
- Det är inte samma fria fall på bilpriserna som före jul, men det har heller inte vänt uppåt. Problemet generellt just nu är att folk inte vågar handla, en del är kanske oroliga över att förlora jobbet. När företagen varslar köps det inte lika många tjänstebilar, säger Ola Fagerstedt, VD för bilvärderingsföretaget Inter-Global.
- Många företag förlänger tjänstebilskontrakten på de bilar de redan har, istället för att köpa nytt. Det får en förlamande effekt på bilhandeln, det går trögt just nu.
För den som är på jakt efter en ny eller begagnad bil är det med andra ord prutläge.
Möjligheter till klipp
Spekulationerna om överlevnaden av de de svensk-amerikanska bilföretagen Volvo och Saab har tagit fart i media och det har givetvis påverkat begpriserna på märkena i en nedåtgående spiral.
Speciellt gäller det Saab 9-5, en bil som väntar på en efterträdare redan senare i år. Det gör att begpriserna har sjunkit rejält. Kvalitetsproblem på äldre modeller och många 9-5 till salu hos handlarna gör att priserna blir låga. En Saab 9-5 Aero Sedan från 2002 med 12 000 mil på mätaren har exempelvis tappat nästan 27 000 kr i värde sedan i somras. Försäljningen av begagnade Saab 9-5 minskade med 1 000 bilar i december, enligt MRF (Motorbranschens riksförbund).
- Saab 9-5 ligger ju lågt värderat, även om det fanns ännu större problem tidigare, med för många bilar till salu. Den köpare som vill ha en säker, bekväm och rymlig familjebil till bra pris kan göra en bra affär på Saab 9-5 just nu. Det är en kall bil, men inte iskall, säger Ola Fagerstedt.
På många bilmodeller har priserna sjunkit med 10 000-12 000 kr sedan i somras. Det gäller exempelvis Volvo V70, Peugeot 307 och Ford Mondeo.
Suvar som Volvo XC90, BMW X5, Hyundai Santa Fe V6 och Volkswagen Touareg var populära som begbilar i somras, med höga priser. Nu har värdet rasat extremt mycket på dessa bilar. Mest rasar VW Touareg från 2003 med V6-motor - nästan 42 000 kr. Det är en bil som tidigare varit kraftigt övervärderad.
Bilar med stora, starka och bränsletörstiga V6- eller V8-motorer tillhör bilmarknadens förlorare just nu. På dessa bilar är värdetappet mycket stort, även på modeller som tidigare betraktades som mycket populära på begmarknaden. Stora sedaner som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass har också tappat mycket i värde, speciellt de med V8-motorer eller större V6:or.
Spekulanter på stora sedaner och suvar har möjlighet att köpa bilarna till priser som aldrig varit lägre. Här finns möjligheter att göra ett bilklipp, för den som vågar chansa - och inte minst - prutar stenhårt.
Het trots kyla
Det finns ändå bilar som tycks vara heta trots den kyliga bilmarknaden. Volkswagen Polo är en sådan modell. Vi har undersökt priset på en Polo från 2003 med 75 hk-motor. Sedan i somras har det förväntade försäljningspriset bara sjunkit med 800 kr, betydligt mindre än normalt. Det betyder att Volkswagen Polo är en eftertraktad bil för beg-köparna. De bilmodeller som är mest omsatta i förhållande till hur många exemplar som finns till salu är Renault Clio och Opel Astra.
- V8-bilar är iskalla på marknaden just nu, medan små och bränslesnåla bilar har klarat värdefallet bäst, konstaterar Ola Fagerstedt.
Många begköpare vill ha en bil som till utseendet ser ut som en ny bil, även om den kanske har fem år på nacken. Detta gäller speciellt köpare till Audi, BMW, Mercedes. Att ha en nästan ny bil ger status, medan förra generationen blir direkt "ute".
Prutmånen handlar också om hur många exemplar en handlare har av en viss modell och hur länge de har funnits i bilhallen Vissa handlare har stora begagnatlager av osålda bilar. Det är på dessa bilar fyndchansen är som störst.
- Det största problemet för handlarna är inte att de har stora begagnatlager, utan att de har ett för gammalt lager. Det handlar inte om att bilarna har fel årsmodell, utan att de har bytts in för kanske ett halvår sedan till ett helt annat värde än vad handlarna kan få ut nu. Värdeminskningen har varit så kraftig under hösten. Därför blir bilarna stående länge i lager. För att vara i balans måste bilhandlarna ha bort inbytesbilarna helst inom tre månader, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.
Är det vanligt att bilhandlarna har för gamla lager?
- Ja, det är ett relativt vanligt problem. För många handlare har för gamla lager som det är idag.
Är bilhandlarna mer tveksamma till inbytesbilar också?
- Ja, de är i alla fall mer försiktiga, mer noggranna vid inbyte. Det gäller att byta in till rätt pris och att man testar inbytet noga, så att man vet vad det är för bil man byter in. Annars kanske man står där med höga reparationskostnader eller höga reklamationskostnader, säger Tomas Ulander.
Färre köper privat
Det här är känsliga frågor för en del bilhandlare. Vi har pratat med flera runt om i landet för att kolla försäljningsläget på begagnat. Ingen av dem säger att det är stopp för inbytesbilar, men många medger att de inte betalar särskilt bra för kundernas inbyten. Prisfallet gäller även inbyten. Om priset hos handlaren är lågt, blir också inbytespriset lågt.
- Allt går att sälja, bara priset är det rätta. Men vi kan inte betala så mycket i inbyte, det gör att en del kunder försöker sälja sin bil privat istället, säger en bilhandlare i Skåne.
Det verkar ändå som många kunder byter in sin bil hos bilhandlaren, kanske efter att de förgäves försökt sälja bilen privat. Många bilköpare drar sig för att handla bil av en privatperson när det gäller köp i
100 000-kronorsklassen. Då känns det nog tryggare att göra bilköpet hos en handlare istället, som kan locka med garantier.
I december förra året sjönk nybilsförsäljningen med 45 procent. Samtidigt minskade begagnatförsäljningen med bilar upp till tio år bara med sex procent. Bilhandeln har faktiskt stärkt sitt grepp om köparna, allt färre väljer att köpa bil av privatpersoner eller att direkt-importera sin bil. Privatförsäljningen minskade med 13 procent och direktimporten med 38 procent under samma period.
- Det kan bero på att folk söker sig till bilhandelns trygghet när tiderna verkar otrygga. Köparna vill gärna ha garantier och trygghet som den seriösa bilhandeln erbjuder, säger Tomas Ulander.
Kraftiga rabatter
Ett av bilhandelns knep för att sälja fler bilar är att erbjuda gratis eller extremt rabatterade priser på resor, spa-helger, cyklar, hemmabio-anläggningar och liknande när man köper bil. Just sådana erbjudanden har varit relativt ovanliga den senaste tiden. Istället har bilbranschen satsat på kraftiga rabatter, både på nya och begagnade bilar. Det har blivit mer regel än undantag med röda prislappar på bilar.
Ford- och Mazdahandlaren Hedbergs i Skåne ger exempelvis 52 600 kr i rabatt på en ny Ford Mondeo och 40 000 kr i rabatt på Mazda6. En annan Mazdahandlare i Skåne, Motorcity i Svedala, ger hela 60 000 kr i rabatt på suven Mazda CX-7.
Ett annat lockrop för att sälja bilar är att erbjuda extremt låg ränta. Det gör exempelvis Skoda-handlare i Stockholmsregionen som marknadsför sig med en procent ränta både på nya och begagnade bilar.
- Det drar mycket folk till bilhallen. Vi har nog sålt 40-50 bilar tack vare det här erbjudandet. Det går ihop sig för oss eftersom man inte kan kombinera en procents ränta med andra rabatter eller erbjudanden som vi har, säger Stefan Högelin, märkeschef för Skoda i Stockholm.
- På begagnat är det främst Octavia från 2006 och 2007 som vi har sålt av. Vi har faktiskt ökat vår försäljning i januari med 15-20 procent jämfört med 2008 .
"Mycket psykologi"
Ännu bättre erbjudande gällande ränteläget har Saab-handlaren Aftén bil i Åkersberga. Där handlar det om noll procent i ränta.
- Nej, det här är ingen bra affär för oss. Vi gör det här för att få upp intresset, det gäller att ha omsättning på bilarna. Det gäller att prova nya grepp och det har gett resultat. Speciellt på Saab 9-5 som varit fem-sex år gamla, de har varit lite tyngre att sälja tidigare. Får vi volym och kan omsätta lagret så förlorar vi inte några pengar på det här, säger Johan Aftén, VD.
Ännu så länge har inte bilbranschen sett ökade konkurser av bilföretagen på grund av finanskrisen och lågkonjunkturen.
- En del handlare försöker klara av att övervintra på servicesidan istället för på försäljningen. Generalagenterna har också gett handlarna stora rabatter för att få igång försäljningen igen av nya bilar, säger Charlie Magnusson, presstalesman för MRF.
- Det har varit en överkapacitet på bilar under många år. Samtidigt är köparna mycket försiktiga just nu, det är mycket psykologi med i spelet.
Förra året såldes cirka 254 000 nya bilar i Sverige, jämfört med närmare 307 000 under 2007. För 2009 är prognosen 185 000 bilar. När 90-talskrisen var som värst såldes det 1993 under 130 000 nya bilar.
För att få fart på försäljningen har bilbranschen nu satsat på omfattande rabatter. Exempelvis säljs hos vissa handlare senaste generationen av Volvo V70 med rabatter på 50 000-60 000 kr under ordinarie grundpris på 259 900 kr. Det ger givetvis avtryck även på begagnatmarknaden, där det finns en mängd av förra generationens V70 till salu. Blir de nya bilarna billigare sjunker också priserna på begagnade. Även om V70 är populär som begbil så har den stora mängden begagnade exemplar till salu gjort att priserna justerats nedåt. Volvo V70 är den bästsäljande bilen i Sverige, både som ny och som begagnad.
Även för andra bilmärken har begbilspriserna sjunkit krafigt. En av orsakerna är en global överproduktion av bilar samtidigt som lågkonjunkturen har stärkts världen över.
- Det är inte samma fria fall på bilpriserna som före jul, men det har heller inte vänt uppåt. Problemet generellt just nu är att folk inte vågar handla, en del är kanske oroliga över att förlora jobbet. När företagen varslar köps det inte lika många tjänstebilar, säger Ola Fagerstedt, VD för bilvärderingsföretaget Inter-Global.
- Många företag förlänger tjänstebilskontrakten på de bilar de redan har, istället för att köpa nytt. Det får en förlamande effekt på bilhandeln, det går trögt just nu.
För den som är på jakt efter en ny eller begagnad bil är det med andra ord prutläge.
Möjligheter till klipp
Spekulationerna om överlevnaden av de de svensk-amerikanska bilföretagen Volvo och Saab har tagit fart i media och det har givetvis påverkat begpriserna på märkena i en nedåtgående spiral.
Speciellt gäller det Saab 9-5, en bil som väntar på en efterträdare redan senare i år. Det gör att begpriserna har sjunkit rejält. Kvalitetsproblem på äldre modeller och många 9-5 till salu hos handlarna gör att priserna blir låga. En Saab 9-5 Aero Sedan från 2002 med 12 000 mil på mätaren har exempelvis tappat nästan 27 000 kr i värde sedan i somras. Försäljningen av begagnade Saab 9-5 minskade med 1 000 bilar i december, enligt MRF (Motorbranschens riksförbund).
- Saab 9-5 ligger ju lågt värderat, även om det fanns ännu större problem tidigare, med för många bilar till salu. Den köpare som vill ha en säker, bekväm och rymlig familjebil till bra pris kan göra en bra affär på Saab 9-5 just nu. Det är en kall bil, men inte iskall, säger Ola Fagerstedt.
På många bilmodeller har priserna sjunkit med 10 000-12 000 kr sedan i somras. Det gäller exempelvis Volvo V70, Peugeot 307 och Ford Mondeo.
Suvar som Volvo XC90, BMW X5, Hyundai Santa Fe V6 och Volkswagen Touareg var populära som begbilar i somras, med höga priser. Nu har värdet rasat extremt mycket på dessa bilar. Mest rasar VW Touareg från 2003 med V6-motor - nästan 42 000 kr. Det är en bil som tidigare varit kraftigt övervärderad.
Bilar med stora, starka och bränsletörstiga V6- eller V8-motorer tillhör bilmarknadens förlorare just nu. På dessa bilar är värdetappet mycket stort, även på modeller som tidigare betraktades som mycket populära på begmarknaden. Stora sedaner som Audi A6, BMW 5-serie, Mercedes E-klass har också tappat mycket i värde, speciellt de med V8-motorer eller större V6:or.
Spekulanter på stora sedaner och suvar har möjlighet att köpa bilarna till priser som aldrig varit lägre. Här finns möjligheter att göra ett bilklipp, för den som vågar chansa - och inte minst - prutar stenhårt.
Het trots kyla
Det finns ändå bilar som tycks vara heta trots den kyliga bilmarknaden. Volkswagen Polo är en sådan modell. Vi har undersökt priset på en Polo från 2003 med 75 hk-motor. Sedan i somras har det förväntade försäljningspriset bara sjunkit med 800 kr, betydligt mindre än normalt. Det betyder att Volkswagen Polo är en eftertraktad bil för beg-köparna. De bilmodeller som är mest omsatta i förhållande till hur många exemplar som finns till salu är Renault Clio och Opel Astra.
- V8-bilar är iskalla på marknaden just nu, medan små och bränslesnåla bilar har klarat värdefallet bäst, konstaterar Ola Fagerstedt.
Många begköpare vill ha en bil som till utseendet ser ut som en ny bil, även om den kanske har fem år på nacken. Detta gäller speciellt köpare till Audi, BMW, Mercedes. Att ha en nästan ny bil ger status, medan förra generationen blir direkt "ute".
Prutmånen handlar också om hur många exemplar en handlare har av en viss modell och hur länge de har funnits i bilhallen Vissa handlare har stora begagnatlager av osålda bilar. Det är på dessa bilar fyndchansen är som störst.
- Det största problemet för handlarna är inte att de har stora begagnatlager, utan att de har ett för gammalt lager. Det handlar inte om att bilarna har fel årsmodell, utan att de har bytts in för kanske ett halvår sedan till ett helt annat värde än vad handlarna kan få ut nu. Värdeminskningen har varit så kraftig under hösten. Därför blir bilarna stående länge i lager. För att vara i balans måste bilhandlarna ha bort inbytesbilarna helst inom tre månader, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.
Är det vanligt att bilhandlarna har för gamla lager?
- Ja, det är ett relativt vanligt problem. För många handlare har för gamla lager som det är idag.
Är bilhandlarna mer tveksamma till inbytesbilar också?
- Ja, de är i alla fall mer försiktiga, mer noggranna vid inbyte. Det gäller att byta in till rätt pris och att man testar inbytet noga, så att man vet vad det är för bil man byter in. Annars kanske man står där med höga reparationskostnader eller höga reklamationskostnader, säger Tomas Ulander.
Färre köper privat
Det här är känsliga frågor för en del bilhandlare. Vi har pratat med flera runt om i landet för att kolla försäljningsläget på begagnat. Ingen av dem säger att det är stopp för inbytesbilar, men många medger att de inte betalar särskilt bra för kundernas inbyten. Prisfallet gäller även inbyten. Om priset hos handlaren är lågt, blir också inbytespriset lågt.
- Allt går att sälja, bara priset är det rätta. Men vi kan inte betala så mycket i inbyte, det gör att en del kunder försöker sälja sin bil privat istället, säger en bilhandlare i Skåne.
Det verkar ändå som många kunder byter in sin bil hos bilhandlaren, kanske efter att de förgäves försökt sälja bilen privat. Många bilköpare drar sig för att handla bil av en privatperson när det gäller köp i
100 000-kronorsklassen. Då känns det nog tryggare att göra bilköpet hos en handlare istället, som kan locka med garantier.
I december förra året sjönk nybilsförsäljningen med 45 procent. Samtidigt minskade begagnatförsäljningen med bilar upp till tio år bara med sex procent. Bilhandeln har faktiskt stärkt sitt grepp om köparna, allt färre väljer att köpa bil av privatpersoner eller att direkt-importera sin bil. Privatförsäljningen minskade med 13 procent och direktimporten med 38 procent under samma period.
- Det kan bero på att folk söker sig till bilhandelns trygghet när tiderna verkar otrygga. Köparna vill gärna ha garantier och trygghet som den seriösa bilhandeln erbjuder, säger Tomas Ulander.
Kraftiga rabatter
Ett av bilhandelns knep för att sälja fler bilar är att erbjuda gratis eller extremt rabatterade priser på resor, spa-helger, cyklar, hemmabio-anläggningar och liknande när man köper bil. Just sådana erbjudanden har varit relativt ovanliga den senaste tiden. Istället har bilbranschen satsat på kraftiga rabatter, både på nya och begagnade bilar. Det har blivit mer regel än undantag med röda prislappar på bilar.
Ford- och Mazdahandlaren Hedbergs i Skåne ger exempelvis 52 600 kr i rabatt på en ny Ford Mondeo och 40 000 kr i rabatt på Mazda6. En annan Mazdahandlare i Skåne, Motorcity i Svedala, ger hela 60 000 kr i rabatt på suven Mazda CX-7.
Ett annat lockrop för att sälja bilar är att erbjuda extremt låg ränta. Det gör exempelvis Skoda-handlare i Stockholmsregionen som marknadsför sig med en procent ränta både på nya och begagnade bilar.
- Det drar mycket folk till bilhallen. Vi har nog sålt 40-50 bilar tack vare det här erbjudandet. Det går ihop sig för oss eftersom man inte kan kombinera en procents ränta med andra rabatter eller erbjudanden som vi har, säger Stefan Högelin, märkeschef för Skoda i Stockholm.
- På begagnat är det främst Octavia från 2006 och 2007 som vi har sålt av. Vi har faktiskt ökat vår försäljning i januari med 15-20 procent jämfört med 2008 .
"Mycket psykologi"
Ännu bättre erbjudande gällande ränteläget har Saab-handlaren Aftén bil i Åkersberga. Där handlar det om noll procent i ränta.
- Nej, det här är ingen bra affär för oss. Vi gör det här för att få upp intresset, det gäller att ha omsättning på bilarna. Det gäller att prova nya grepp och det har gett resultat. Speciellt på Saab 9-5 som varit fem-sex år gamla, de har varit lite tyngre att sälja tidigare. Får vi volym och kan omsätta lagret så förlorar vi inte några pengar på det här, säger Johan Aftén, VD.
Ännu så länge har inte bilbranschen sett ökade konkurser av bilföretagen på grund av finanskrisen och lågkonjunkturen.
- En del handlare försöker klara av att övervintra på servicesidan istället för på försäljningen. Generalagenterna har också gett handlarna stora rabatter för att få igång försäljningen igen av nya bilar, säger Charlie Magnusson, presstalesman för MRF.
- Det har varit en överkapacitet på bilar under många år. Samtidigt är köparna mycket försiktiga just nu, det är mycket psykologi med i spelet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nåt som kommer att påverka bilförsäljningen i Stockholm, är att det inte kommer att bytas in några miljöklassade = tullfria bilar före sommaren 2012. Tullfriheten gäller ju bara för samma ägare som innan 2009 och är väl värd uppemot 50 kkr.
Vårt företag byter därmed inte några leasingbilar (alla naturligtvis miljöbilar!) förän dess. Eftersom ca 70% av bilförsäljningen (i Stockholm) går till företag/leasing så borde väl detta märkas - eller!?
Problemet är ju just det att folk måste ha onödigt stora bilar. Jag kan förstå dom familjer som är fler än 3 och åker till fjällen med skidutrustning och långa semesterresor, men sen finns ju dom som bara åker till jobbet med bilen eller åker och handlar, men som absolut inte kan tänka sig en småbil för det är "under deras värdighet". Kommer bli roligt sen när dom väl säljer sina monster till brakpriser, då står jag med min lilla Corsa och flinar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.