Nästa artikel
Begtest: Skoda Superb
Begbil

Begtest: Skoda Superb

Publicerad 10 maj 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Skoda Superb är en udda storbil som i grund och botten en förlängd Volkswagen Passat. Vi har granskat Skoda Superb som begbil.

Superb är ett gammalt modellnamn från 1930-talet som Skoda återanvände när den moderna versionen av modellen presenterades 2001.

Till Sverige kom den året efter.

Ingen kombi
Det är en stor fyrdörrars sedan - i princip en tio centimeter förlängd Volkswagen Passat av förra generationen; Superb delar både plattform, teknik och design med denna.

En ny generation av Superb kom 2008 och har nyligen också lanserats som kombi.

Förra generationen, som vi tittar närmare på här, saknas i kombiutförande. Kanske är det därför som den stora Skodan inte har slagit i Sverige.

Fem motoralternativ finns att välja mellan, enklaste motorn är en tvåliters bensinare på 115 hk.

Vanligare är dock 1,8-liters turbo på 150 hk. En V6-motor på 2,8 liter finns också, men den är ovanligare.

Dieselmotorerna har 131 hk, 140 hk eller 163 hk.

Stabil och trygg
Superb känns ungefär som en Passat att köra, men fjädringskomforten är skönare.

Superb är stabil och trygg både på motorvägar och krokiga landsvägar, utan att vara särskilt spännande. 1,8-litersmotorn är bäst anpassad för bilen och ger tillräckligt med prestanda.

Föraren har en logisk och lättarbetad instrumentpanel att överblicka, men bakåtsikten kunde vara bättre.

Komforten i framstolarna håller god klass och gör Superb till en långfärdsfavorit.

Limousine
Baksätet ger en känsla av limousine - det är bekvämt, rymligt och speciellt benutrymmet är generöst tilltaget.

Ã-ppningsvinkeln till baksätet är också bra, det är lätt att kliva in i och ut ur bilen.

En lite udda finess som finns i vissa exemplar av Superb är ett utfällbart paraply i dörrsidan bak.

Från maj 2004 blev fällbart baksäte standard, tidigare fanns det bara en skidlucka i armstödet för den som vill lasta långa prylar.

Rymmer mer än Passat
Bagageutrymmet är stort, men lasttröskeln är relativt hög. Jämfört med Volkswagen Passat ryms det 30 liter mer bagage i Superb, totalt 430 liter.

Superb fick fyra stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2003. Tyvärr var inte krockgardin standard från början, utan det kom i november 2002.

Då infördes också antisladd-systemet ESP som standard. Tidigare var det tillval.

Kolla serviceboken!
Superb klarar besiktningen bättre än medelbilen, med undantag för positionsljusen som får en del anmärkningar.

Eftersom Superb rent tekniskt är en Passat så delar de också samma felkällor. Trasiga tändspolar är ett sådant exempel.

Men det felet är dessbättre inte lika vanligt längre.

Glapp i bärarmarna har också förekommit, liksom krånglande lås och vattenläckage i kupén.

Om bilen går ryckigt kan det vara fel på luftmassemätaren, vilket kostar ett par tusen kronor att åtgärda.

Slarv med oljebyten kan ställa till med dyra motorskador, exempelvis turbohaverier och i värsta fall byte av cylindertopp och vevlager.

Undersök därför hur bilen har servats tidigare.

Bra rostskydd
Rostskyddet håller högsta klass, Superb fick en femma i betyg för rostskyddet 2002.

En dubbelsidig galvanisering, en omfattande invändig vaxbehandling och en bottenplatta med bra slitskydd ligger bakom toppbetyget.

Bra innerskärmar är också ett plus. Det enda negativa är att stänklappar saknas.

Andrahandsvärdet på stora sedaner utan status brukar vara rätt dåligt. Det gäller även Skoda Superb, som blivit lite av en uddabil i Sverige.

Värdet har sjunkit snabbare än för Volkswagen Passat som är en mer etablerad bilmodell.

Just därför kan Superb bli ett prisfynd för den som söker en stor och rymlig sedan.

Diskutera: Vad tycker du om Skoda Superb som begbil?

Relaterade bildspel

Det skrev vi 2002...

"Att sitta bakom ratten i Skoda Superb skiljer sig föga från att ratta Volkswagen Passat. De flesta centimetrarna har utnyttjats i baksätet, men det har också blivit plats till några extra liter bagage. På långa resor gör Skoda Superb skäl för sitt namn."



ViB-test nr 7/2002 mot Volkswagen Passat

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-05-10 12:17
mctar (ej verifierad)

I nästan alla fall av vattenläckage så är det ett igensatt dräneringshål under batteriet. Rensa det från löv o dyl. så är bilen tät.

#2 • Uppdaterat: 2010-05-10 15:13
Gösta (ej verifierad)

Provkörde en Superb för ett antal år sedan. En bra bil för oss lite äldre. Insteget i både fram och baksäte är mycket bra.

#3 • Uppdaterat: 2010-05-10 16:42
zlatan (ej verifierad)

har bilen i 1 år jätte nojd med bilen.förbrukning 7,6 bl. :) 1.8t.inga konstigheter nästa bil blir nya model superb.

#4 • Uppdaterat: 2010-05-12 00:33
Jarl (ej verifierad)

Något jättebra med Superben jämfört med Passaten är att Skodan har ett inbyggt innertak av staniol-på så sätt kan man minska den egna staniolhatten som man måste ha som skydd mot kosmisk strålning.

#5 • Uppdaterat: 2010-12-16 18:19
kjr (ej verifierad)

Kalasbil. Ligger som en smäck på vägen med 2,8 meters hjulbas. Tyst och stabil och komfortabel. Ett fynd om du hittar en fin begagnad. Med automatlåda är du en kung på vägen sedan för en billig peng.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-22 23:04
Micke Holmberg (ej verifierad)

Superb Diesel 12000 mila service
Kostar den verkligen 30 000 :-
Kamrem vattenpump och dessutom partikel filter
Jag häpnade över detta på en service,
Det är inte accetabelt

#7 • Uppdaterat: 2011-03-28 23:54
TaxiBosse

Har en 2-liters Edition 2006(något rikligare utrustad än Superben)Motorn diesel 170hkr.17"hjul på 225-45 däck.Kört ca 10000 mil till dags datum.Givetsvis är den 6-växlad med en automat,allt annat e ju stenåldern idag.Gammal taxidriver med ett 25-tal nya bilar av varierande märke genom åren.Låter kanske litet förmätet,men denna kärran är jag kär i.Inte minst av den låga förbrukningen.En halv liter vid normal körning,lite mer vid 140.Har just servat lite för tidigt enl.serv.boken,men jag tyckte synd om den att gå så långt utan ny olja.Den får gå 10000 till,sen bytar jag till en samma modell
Bosse

#8 • Uppdaterat: 2015-12-02 08:42
Per app

Köpte en begagnad Skoda superb 2012, av modell 1,8 tsi 2009, servat den var 1500 mil, den har idag gått cirka 13000 mil. Nu har någon plastdetaljer som ligger mot kamkedjan gått sönder. Kamkedjan blev slack och kolvarna slog sönder ventilerna. Motorbytet kostar 60000 för installation och motor. Köp inte denna bil, 60000 är vad den är värd idag. Se till att serviceboken är rätt ifylld, bärga bilen till märkesverkstad, det är verkstaden som ansöker om goodwill hos fabriken och det kan bara Skoda märkesverkstad göra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.