Nästa artikel
Här är bilarna med bäst rostskydd
Rostskydd

Här är bilarna med bäst rostskydd

Publicerad 4 januari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares test av rostskydd pekar ut bristerna innan det är alldeles för sent. Här är bilarna vars rostskydd tilldelats högsta betyg.

Vi Bilägare har världens största register över rosttestade bilar. Här presenterar vi bilarna som fått högsta betyg, fem av fem.

Med åren ökar självfallet kraven på tillverkarna. Det avspeglas också i våra betyg. En femma från 1997 är inte lika stark som en femma i dag.

Vi har satt betygen efter de förhållanden och de preferenser vi hade vid testillfället. Av de skälen har vi delat in rostregistret i olika årsmodellgrupper.

Testade bilar 2009-2011:
Audi A6 (2011)
BMW 530d (2010)
Renault Clio kombi (2011)
Renault Grand Modus (2009)
Renault Mégane (2009)
Renault Mégane Tourer (2010)

Testade bilar 2005-2008:
Opel Vectra kombi (2005)
Renault Grand Scenic (2007)
Volkswagen Jetta (2006)
Volvo V70 (2005)
Volvo V70 Bi-Fuel (2006)
Volvo S60 (2005)

Testade bilar 2001-2004:
Audi A4 (2002)
Audi A6 (2002)
Audi Allroad 2,7 (2001)
BMW X5 (2002)
Opel Vectra (2002)
Range Rover (2002)
Renault Laguna (2001)
Renault Mégane (2003)
Renault Mégane Scenic (2003)
Renault Grand Scenic (2004)
Renault Espace (2003)
Skoda Superb (2002)
Volkswagen Passat Variant (2001)
Volkswagen Passat (2002)
Volkswagen Golf Variant (2004)
Volkswagen Phaeton (2002)
Volvo V70 Crosscountry (2001)
Volvo S60 (2003)
Volvo S80 (2001)

Testade bilar 1997-2000:
Audi A2 (2000)
Seat Toledo (1999)
Seat Leon Sport (2000)
Volkswagen Golf (2000)
Volkswagen Lupo (2000)
Volkswagen Bora (1999)
Volkswagen Beetle (1999)
Volvo V70 (1999)
Volvo S60 (2000)
Volvo S80 (1999)
Volvo 850 (1997)

Klicka här för att läsa fler rosttest

Diskutera: Vad tycker du om bilarna med bäst rostskydd?

Så här ska betygen läsas:

5. Fabriksskydd och konstruktioner är effektiva och rimligtvis ska behandlingen räcka i minst sex år.
4. Ett bra och välgjort rostskydd, dock med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
3. Rostskyddet håller normalklass, någon form av behandling har gjorts på fabrik eller i importhamn. Extrabehandlingar blir nödvändiga på sikt.
2. Rostskyddet är inte tillförlitligt, behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Här bör en behandling göras så tidigt som möjligt.
1. Rostskyddet är undermåligt. Bilarna klarar knappast en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Vi Bilägares rosttest:

Thomas Widström och hans medarbetare på Rostskyddsmetoder AB – med oslagbar branschvana – har tillsammans med Vi Bilägare granskat tusentals bilar, både gamla och nya. Vårt rostregister bygger på prognoser eftersom just dessa bilar har testats när de varit fabriksnya.

Ännu har vi inte facit för alla modeller, men erfarenhetsmässigt vet vi att bilar som har tunnare galvanisering, små doser av hålrumsvätskor eller bristfälliga konstruktioner, har sämre möjligheter att motstå rost. Sedan kan processen fördröjas av andra skäl, exempelvis den enskilde bilägarens skötsel av bilen.

En samlad bedömning ligger till grund för de betyg som sätts. Det finns exempel på bilmodeller som har ogynnsamma konstruktioner, men som ändå fått ett hyfsat betyg tack vare kompletteringar av rostskyddet i svenska importhamnar.

Viktigt att notera är att det är själva grundskyddet som har bedömts och inte lackens vidhäftningsförmåga som på sikt också kan orsaka problem.

Flera bilmodeller är omtestade och vissa betyg har reviderats i efterhand när exempelvis problem med falskantförseglingar uppstått. I några fall bedömer vi att rostskyddet med åren till och med försvagats. Det gäller inte minst de tillverkare eller importörer som dragit in på extrabehandlingar.

Toyota och Subaru har exempelvis upphört med extrabehandlingar i Sverige – med motiveringen från huvudman ”att det inte längre är nödvändigt”. Mercedes och Ford är exempel på importörer som förstärkt rostskyddet i efterhand med tanke på ökad rostrisk på saltade svenska vintervägar.

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-01-04 11:05
Simon no1

Rätt kul att man satt både Audi och BMW högst upp i listan, trots detta har vi läst om rostproblem där man får byta dörrar efter några år..... Trovärdig lista...??? Eller not..!

http://www.vibilagare.se/nyheter/har-drabbas-bmw-av-rost-34209
http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-20-000-audi-a6-i-riskzonen-33820

#2 • Uppdaterat: 2012-01-04 11:58
Mistro

"Simon": Man har i alla fall tagit med Renault,..så helt fel ute är dem ju inte ;) men det verkar inte som om Audi A6 har fått reviderat sitt betyg?
Eller är det så att -05 till -08 är sämre än 01-04 ?

#3 • Uppdaterat: 2012-01-04 12:07
Simon no1

"Mistro" det kan vara så, svaret kommer väl när bilarna är ett par år (Ford 1 år) men det visar också på att dessa betygsättningar inte alltid stämmer med verkligheten......

#4 • Uppdaterat: 2012-01-04 12:13
Mistro

Nä...men flera utav testerna avser ju nyare bilar t.e.x 2010 och 2011.
Audi har kanske lärt sig av misstagen?

#5 • Uppdaterat: 2012-01-04 12:16
Thommys

Det ska väl vara 2009-2011 överst?

#6 • Uppdaterat: 2012-01-04 12:26
Thommys

Jag tror inte att den allmänna uppfattningen om Renault är att de har de bästa rostskyddet. Det borde profilerar sig bättre på den punkten.

#7 • Uppdaterat: 2012-01-04 12:37
Mistro

Renault är duktiga på mycket "Thommys" men det får du knappast läsa om i ett test.
De kommer att få leva med sitt dåliga rykte tills motorpressen tar upp dem ur dyngan.

#8 • Uppdaterat: 2012-01-04 12:41
Swenssons

Att Audi har bäst rostskydd e inget nytt - så har det alltid varit men det konstiga e att toyota inte finns me trots att de oxå har ett alldeles utmärkt inbyggt rostskydd. Det e lätt att konstatera eftersom jag ser ytterst sällan en rostig toyotabil. Att komplettera sin toyota med ett extra rostskydd e helt onödigt och totalt bortkastade pengar!

#9 • Uppdaterat: 2012-01-04 13:45
hultarn

Swensson:
Inte är det så att Audi alltid har haft bäst rostskydd. De sänkte ju kvaliteten betydligt i början av 90-talet.
Toyotas rostskydd diskuterades nyligen i en annan artikel, och inte är det så imponerande, särskilt inte efter de slutade att ge dem extra rostskydd här i början av 2000-talet.

Audi: http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819

Toyota: "Det finns ingen behandling i balkar och hålrum under bilen och flera skarvar är otätade. Bränsletanken är i plåt, bakskärmarna har smutssamlande hylla. Stänklappar saknas. Slitskyddet är snålt tilltaget."

Kan inte mäta sig med t.ex. Volvo.

#a • Uppdaterat: 2012-01-04 13:51
Mistro

Volvo som alltså inte finns med på listan över dem bästa ur rostsynpunkt idag? ...
Tyvärr ligger samtliga Japanska bilar i botten men frågan är hur det kommer att spegla sig i verkligheten?

Ser ju dagligen bilar som är över 10 år som inte verkar vara rostskadade,...någonstans måste man ju sätta en gräns för när bilarna "får börja" rosta?

Poängterar att rosten inte är det största problemet idag,fast visst är det trist med rost på dyra bilar som inte är mer än några år gamla.
Man förväntar sig mer än så ...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.