Audi A6 är en exklusiv och påkostad bil, en 08:a kostade exempelvis drygt 300 000 kronor när den var ny, men det hjälper föga när rosten slår till. Det har inte minst Mercedes erfarenhet av.
I Audis fall handlar det om en olycklig konstruktion där plastlisterna längst ned på dörrarna inte ligger an tillräckligt effektivt mot plåten. Grus, vatten och salt kilar sig fast bakom listerna och då dröjer det aldrig länge innan angreppen börjar. Hörnen på dörrarna är särskilt utsatta, kittet eller tätningen lossnar. Framför allt är det årsmodellerna 2006–2008 som så här långt har hamnat hos skadeverkstäderna.
– Vi lackerar om Audi A6 på löpande band, berättar en källa med god insyn i Volkswagens Groups bilskadeverksamhet. Generellt anser vi att äldre Audi A6 från exempelvis 2003 klarar sig bättre än betydligt yngre årsmodeller.
I fallen med Audi A6 förekommer också elaka angrepp under listen på dörrarnas utsida. På trösklarna samlas grus under dekorlisterna vilket också ger upphov till rost. På lacken kan också blemmor av så kallad vitrost förekomma.
Blev mäkta förvånad
Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström demonterade dörrlisterna, fastsatta med clips, på en slumpmässigt utvald Audi A6 Avant -07 och blev mäkta förvånad över vad han fick se.
– Det var det värsta, stora sjok av lera och smuts har satt sig fast, och till och med långt in i dörrarna. Och dold smuts är som alltid en grogrund för rost.
Här kan vi just prata om dold rost. Här finns det knappast en chans för Audi-ägaren att upptäcka skadan innan det är för sent. Listen döljer effektivt det utsatta området.
– Vi känner till fall med A6 med rost runt sidolister på dörrar samt rost på trösklar, medger Audis informationschef Eva-Marie Elstner.
Vi Bilägare har belägg för att det inte enbart handlar om enstaka exemplar. Konstruktionerna och fastsättningen med listerna är sällsynt olyckliga och teoretiskt kan det handla om hela modellserien från hösten 2004 fram till hösten 2009 då bilarna försågs med limmade lister utan clips.
Enligt Audi orsakas rostskadorna på trösklarna av listerna på nederkanterna av dörrarna som drar med sig smuts och gruskorn när dörrarna öppnas och stängs. På sikt skrapas tröskellådorna och rosten får fotfäste. Syftet med listerna var från början att täta från ljud och vatten, men avståndet till tröskeln blev lite väl ”tajt”.
När det gäller rost på trösklarna har Audi sedan hösten 2008 försett bilarna med en ny typ av list som inte ska skava och samla gruskorn på samma sätt som tidigare. De bilar som reklamerats har självfallet fått de nya listerna. Servicelösningen inkluderar också en transparent plastskyddsfolie som klistrats på tröskellådorna.
”Göms” undan
Audi ligger ännu lågt med att försöka förhindra fler rostfall bland bilar 2004–2009/10 och som ännu inte reklamerats.
– Hittills har vi inte bedömt det som aktuellt att göra anpassningar preventivt, säger Eva-Maria Elstner.
Audi har så här långt sett till att åtgärda reklamerade bilar inom ramen för garantin. Enligt de källor vi har inom skade- och lackeringsbranschen ”göms” rostskadade bilarna fort undan, innan arbetet påbörjas. Audis sedan länge så fina rostskyddsrykte får naturligtvis inte befläckas i onödan.
Läs också: Dold rost: 20 000 Audi A6 i riskzonen
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Audi hade ett mycket bra rostskydd i slutet på 80-talet, något som man gjorde stor affär av, men sedan dess tycks det bara blivit allt sämre. Man ser åtskilliga rödfläckiga Audi numera.
Det är inget annat än pinsamt att en tillverkare av s.k. premiumbilar försöker spara pengar. Med M-B's rostskandal i minne så borde väl alla tillverkare begripa bättre!
Det verkar som om behandlingen av plåten är som den skall, men listen som sitter längst ner på dörren som är felkonstruerad. Om man nu åtgärdat detta i produktionen, så tycker jag man man åtgärda detta på de bilägare som påpekar detta. Eller varför inte arbeta preventivt? Byt list även på de bilar som inte börjat rosta, då slipper man ju lacka om dörrarna vid ett senare tillfälle (vilket också gynnar Audis kvaltietsykte.)
Kommentaren från en jobbarkompis när han såg problemet. Det är ju samma problem som han hade på sin gamla A4 från 97 där han fick listerna bytta på garantin. Det handlar inte om en designmiss utan mer om att på nått sätt tjänar de in några kronor på detta och hoppas att den stora massan inte ser problemet.
samma fenomen man ser på tidiga A3:or, färgflagorna fladdrar i vinden längst ner på dörrarna...
Att Audi har problem med lacksläpp och rost är inget nytt. De har de haft sedan 1990-talet. Att Mercedes skulle ha eliminerat sina rostproblem stämmer inte. Jag har en vän som köpte nya C-klass kombi 2008. Efter två år är bilen trots god vård full med ytrost, speciellt dörrar och baklucka. En annan god vän köpte en Mercedes CLS. Efter sex månader var det fullt av rost runt hjulhus. Hur bilarna ser ut inne i balkar och underrede kan man bara spekulera i.
Har alltid funderat över:
"Vorsprung durch Technik"
Äntligen fick jag förklaringen! :-)
Premium = Rost
Det här är ett märkestypiskt fel som i olika varianter har funnits med sedan 1980-talet, och tilltaget att försöka sätta fast breda plastlister med hjälp av hål i plåten och något slags clips! Alla vet att det inte funkar och att det ofelbart, alltid och ofrånkomligen och förr eller senare börjar rosta i alla plåtgenomföringar av den här typen. MAN SKALL ALDRIG GÖR ONÖDIGA HÅL I PLÅTEN! BASTA!
Jag förstår Audis tanke med att göra kupén tystare med listen. Men det säger sig självt, den samlar smuts och salt=rost... Audis syskon, VW och Skoda är riktiga bullerlådor och Audi ska kännas mer premium men en sån som jag tar hellre lite mer ljud och slipper rosten. Kör själv en Golf III-97 som inte är tyst men vad gör det, kör max 30 min för det mesta och störs inte.
På tal om lister, av nyfikenhet tog jag bort sidoskyddslisterna på två dörrar på min Golf för nåt år sedan, de hade suttit där i 14 år. Smutsigt men lätt att tvätta bort och inte en rostfläck! Jag blev minst sagt förvånad. Bilen fick visserligen en komplett rostskyddsbehandling när den var ganska ny, kanske det avgjorde. Och listens placering inte minst, fukt rinner bort till skillnad från A6:ans usla placering.
@Jes_: Vad gjorde Volvo med SIPS? Har inget minne av att jag läst nåt om det, men jag är iofs inte känd för att ha något vidare kom-ihåg :)
Åfasen! Det hade jag ingen aning om, troligen för att det precis som du säger bara blev "lagom" uppmärksammat. Fult!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.