Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Vilken rostskyddsmetod är bäst och vad kostar det? Hur gäller rostskyddsgarantin om man kostar på en behandling?
Peter Westling
SVAR:
Bästa resultatet ger de medel som är vaxbaserade, och kompatibla med bilens ordinarie rostskydd. Det är också en förutsättning för att rostskyddsgarantin ska fortsätta att gälla.
Här är det bäst att kontakta tillverkarnas generalagenter för att få grönt ljus. Alla godkänner inte alla medel. Vissa tillverkare har också synpunkter på om det borras i karossen.
De vaxbaserade medel som är vanligast på den svenska marknaden är Dinol, Mercasol, Noxudol och Tectyl. En rostskyddsbehandling kostar från cirka 6 000 kronor och uppåt beroende på omfattning och bilmodell.
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
Diskutera: Vilken rostskyddsmetod är bäst?
Furniture Clinic skiljer sig från övriga då det är en produkt främst inriktad på heminteriör. Processen är lite omständlig där man ska spruta rengöringsvätskan på svampen och arbeta upp ett skum vilket sedan appliceras på lädret. Det rengör dock bra. Den efterbehandlande krämen känns lyxigt fet vilket ytterligare förstärks av doften som bäst kan beskrivas som ”dyr möbelaffär” så för dig som trivs bäst i en Chesterfield är detta rätt produkt.
Artikelnummer | 3840 |
Omfattning | Kit |
Typ | Vätskor, svamp, duk |
Storlek | 2 x 250 ml |
Pris | 349 kr |
Betyg | 4 |
+ | Bra effekt, trivsamt resultat |
- | Många steg tar tid |
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det viktigaste är att luftens syre inte kan komma åt plåten. Bästa rostskyddet får man om man rostskyddar bilen när den är ny och inte hunnit bli smutsig följt av årlig rengöring av bottenplatta med kompletterande rostskydd på de ställen där rosskyddet blivit skadat.
För mig är det helt oviktigt om det finns gällande rostskyddsgaranti, då den i praktiken saknar värde och riktigt utförd kompletterande rostskyddsbehandling visat sig ge så bra skydd att bilen en dag får skrotas på grund av att motor och växellåda slitits ut.
Subaru har så otroligt bra rostskydd att den inte alls behöver en rostskyddsbehandling. Toyota har oxå ett fabulöst bra rostskydd redan från fabrik b l a sägs att toyota har rostskydet inbakat i plåten som gör att man inte ser rostskyddssmeten utanpå plåten, det e därför man ytterst sällan ser en rostig toyota. Betydlit värre e det ställt med de svenska och europeiska bilmärkenas rostsydd de behöver definitivt ett kompletterande rostskydd om de ska klara sig. Därför ska ja kosta på mig en rostskyddsbehandling då jag får min nya XC60 om ett par veckor på Volvo i Halmstad som heter "Rejmesbil AB".
Håller helt med Swenssons om att Subaru och Toyota kanske är de bästa bilarna och det är därför de är värda att sköta om på bästa sätt med extra rostskydd, så ägaren får nöjet att skrota bilen efter kanske 25 års trogen tjänst, med en kaross som inte är rostig, men där plåten på sina ställen är utmattad av att ägaren kört lite väl fort över stock och sten. Däremot har han helt fel när han skämtsamt nämner plåt med inbyggt rostskydd. Detta finns inte, men motsatsen, plåt med föroreningar finns eller har funnits på vissa bilar och vem mins inte rostiga Volvo 244 från 1975? Det var inte bara ny sämre färg, utan även billigare bilplåt som gjorde att bilarna fick fläcktyfus.
På den tiden var det bättre plåt i bilar från BMW, men i dag tillverkar Volvo och BMW bilar med bra konstruktion och vettigt rostskydd. Den som köper en Volvo XC 60 kan troligvis klara sig med en kompletterande rostskyddsbehandling. En Toyota mår nog bäst av en komplett extra behandling.
Swenssons skriver "Därför ska ja kosta på mig en rostskyddsbehandling ...". Är du i behov av en sådan? =) Var är det som värst? I skinkvecken? =)
För övrigt kan jag för ovanlighetens skull hålla med ViBilägare i svaret: Kolla ALLTID med biltillverkaren först - särskilt om det måste borras. Jag kan lova att det kan bli problem om det likt förbaskat börjar rosta. Då har kunden gjort "fel", använt "fel" medel, borrat "fel" (även om man sa att det var ok) och så vidare. Se också för säkerhets skull till att få SKRIFTLIGT från generalagenten på att det är ok att lägga på extra rostskydd och vilket medel som är ok. Man kan aldrig vara nog försiktig.
@ Megamannen, Toyota andvänder faktait enligt sig själva en speciell plåt med rostförebyggande egenskaper, en sån plåt du kan söka på är Magnelis
Info kan du hitta här:
http://www.begroup.com/upload/Sweden/Nya%20Dimensioner/Nya%20Dimensioner%201%202011.pdf
Så visst finns plåt med inbyggda egenskaper mot rost....
Men jag vänder mig mot formuleringar som "inbakat i plåten" och "inbyggda egenskaper". Vad det handlar om är en ytbeläggning (alltså pålagt i efterhand) och ingenting som är "inbakat" eller "inbyggt" i plåten.
Köper man en Renault Megane istället så behövs inget rostskydd ;)
Att rostskydda är överreklamerat idag,..bilarna är dyra nog ändå och varför skall jag betala för att bilen ev. skall rosta mindre för ägare nr 3 ?
@ kaptenen, det är inte riktigt så, det är en legering med rostskyddande egenskaper, i fallet magnelis andvänder man magnesium och det är altså ingen ytbeläggning utan en komponent i plåten.....
@ Kaptenen, sorry, såg att jag hadde fel, i Magnelis var det ytbeläggning, jag ber om ursäkt att jag var lite för snabb där....:)
@Swensson och Megamannen
http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-toyota-yaris-2011-35697
2 av 5 i betyg för rostskyddet skulle då jag inte kalla för "fabulöst bra".
Intressant är också att man tappar Toyotas rostskyddsgaranti om man väljer att förbättra skyddet:
http://allehanda.se/mer/trafikmotor/1.3970380-toyota-saknar-rostskydd
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.