Nästa artikel
Här drabbas BMW av rost
Nyheter

Här drabbas BMW av rost

Publicerad 29 september 2011 (uppdaterad 3 oktober 2011)
Vi Bilägare berättade igår om två BMW-ägare som från början nekades garanti för rost. Nu berättar vi var BMW:s 5-serie rostar.

BMW 5-serien av Touringmodellen (kombi), kallad E61, finns i årsmodellspannet 2004–2010. E61 drabbas företrädesvis av lacksläpp och rost på bakluckan. Mest vanligt är rost i ytterkanterna där den öppningsbara bakrutan ligger an.

Orsaken är att ramen till den vibrerar och skaver på lackerade plåtytor. Luft, vatten och smuts sugs ned och rostangreppen börjar. 

Vissa återförsäljare får stöd för att byta ut hela bakluckan medan andra får besked om att skadorna ska åtgärdas lokalt, bland annat med extra skydd i form av påklistrad skyddsfilm.

– Bakluckan har en för vårt märke hög reklamationsfrekvens, säger informationschef Michael de Geer. Knappt fyra procent av våra 12 500 svensksålda bilar har åtgärdats under rostskyddsgarantin.

Kunden betalar för lackskador
Ett annat problem som med tiden kan uppstå, och som är förrädiskt för BMW-ägarna att få grepp om, börjar under registreringsskylten – en så kallad dold rostfälla. Vibrationer också här, och nu från plåtskylthållaren, anses vara en orsak till att lacken kan släppa.

Den rost som kan uppstå i plåtvecket ovanför nummerskylten orsakas enligt BMW av lacksläpp eller falsrost. På vissa bilar kan också tätningen släppa vid bakluckans hörn, varpå rosten kan krypa på grund av fuktinträngning.

– Om en baklucka som är äldre än tre år reklameras kan alltså rost i luckans falsar åtgärdas utan kostnad för ägaren, säger Michael de Geer.

– Däremot får kunden i det skedet betala för åtgärdande av eventuella lackskador.

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s rostskydd?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-09-29 08:57
Juppe (ej verifierad)

Är det inte mer intressant att veta om det är någon bil som _inte_ har några rostproblem alls? Känns som att ViB bedriver lite häxjakt på premiummärken ...

Och kan man inte samtidigt konstatera att vägsalt är en styggelse som förstör vår miljö och våra bilar och borde förbjudas snarast?

#2 • Uppdaterat: 2011-09-29 09:40
KaptenOberkommando

Juppe, visst bedriver ViB häxjakt på premiummärkena. Dessutom har rosten stigit redaktionen åt huvudet - den ser rost precis överallt. Dessutom överdriver redaktionen "rostproblemen" på Audi något alldeles för jäkligt. ViB-ägares så kallade rostskyddsexpert hittade rost under en plastlist på en Audi - vad säger att det är så på särskilt många Audi-bilar? Dessutom har jag inte sett en enda Audi med synlig rost ovanför listerna - det förefaller alltså bara vara små angrepp runt hålen för listen. Men när ViB sätter rubrikerna och texten får man det att låta som rena farsoten - karies och rabies i en enda gigantisk cocktail. Journalistik när den är som sämst.
Jag har dessutom upplyst ViB att börja kontrollera Volvo-modeller från slutet av 1990-talet som också har dessa lister nere på dörrarna. Dock verkar jag prata för döva öron. Och Renault. Och i stort sett alla SUV:ar.
För att förstå att något är bra måste man uppleva något dåligt. Därför går jag in på ViB-ägares hermsida.

#3 • Uppdaterat: 2011-09-29 09:51
amoC

Men ViB kontrollerar väl många modeller? Kan det inte vara så att de modeller Kapten nämner HAR kollats, och det fanns ingen rost på nämnda ställen? Är dåligt insatt, så det hade varit intressant att få veta.

#4 • Uppdaterat: 2011-09-29 10:08
hultarn

Juppe: instämmer till 100%, vägsaltet är en styggelse.
Det förstör grundvattentäkter, och orsakar rostskador för Miljarder på våra bilar.

Det orsakar miljöförstöring i andra hand också, då bilägarna tvingas använda en massa kemikalier för försöka få rent sina bilar.
Mer spolarvätska går åt för att få bort kladdet från lysen och rutor.

Saltet "smörjer" däcken, så när man svänger av från den saltade vägen, så har man försämrat väggrepp.

Saltet driver upp snitthastigheterna, många verkar tro att det är helt OK att köra i sommarfarter bara för att vägen är välsaltad. Och så smäller det...rejält!

Fast, det var ju inte var artikeln handlade om.
Jag förstår att s.k. premiummärken kollas extra hårt, för köper man en bil för 400.000 borde man ha rätten förvänta sig bättre kvalitét än om man köper en liten lågprisbil för 100.000.

#5 • Uppdaterat: 2011-09-29 15:24
kimachren

För det första; det här är inget rostproblem utan en felaktig konstruktion på listen runt rutan som ligger för nära plåten. Vilken plåt rostar inte om man skaver hål på ytbehandlingen? Beklagligt dock att folk inte får det åtgärdat på korrekt sätt.
För det andra; visst liknar det lite häxjakt, för de aktuella bilarna är väl knappast de enda i världen som fått någon rostbubbla? Man väljer helt enkelt ut bilmärken som läsarna älskar att hata.
För det tredje; man kan knappast kräva att "kvaliteten" ska vara dubbelt så hög bara för att man betalat dubbelt så mycket. Det finns andra egenskaper som också kostar att ta fram.
Jämför en hammare och en spikpistol för att överdriva saken lite. Inte kan du väl kräva att spikpistolen håller tio gånger bättre än hammaren bara för att den är tio gånger så dyr? Har jag fel?

Men skadeglädjen är ju den bästa.

#6 • Uppdaterat: 2011-09-29 15:24
kimachren

För det första; det här är inget rostproblem utan en felaktig konstruktion på listen runt rutan som ligger för nära plåten. Vilken plåt rostar inte om man skaver hål på ytbehandlingen? Beklagligt dock att folk inte får det åtgärdat på korrekt sätt.
För det andra; visst liknar det lite häxjakt, för de aktuella bilarna är väl knappast de enda i världen som fått någon rostbubbla? Man väljer helt enkelt ut bilmärken som läsarna älskar att hata.
För det tredje; man kan knappast kräva att "kvaliteten" ska vara dubbelt så hög bara för att man betalat dubbelt så mycket. Det finns andra egenskaper som också kostar att ta fram.
Jämför en hammare och en spikpistol för att överdriva saken lite. Inte kan du väl kräva att spikpistolen håller tio gånger bättre än hammaren bara för att den är tio gånger så dyr? Har jag fel?

Men skadeglädjen är ju den bästa.

#7 • Uppdaterat: 2011-09-29 15:40
Juppe (ej verifierad)

Märkligt att det här med premium är så otroligt svårt att förstå för många när det gäller just bilar.

Ta jeans t.ex. Då fattar alla.
Det finns premiummärken på jeans som t.ex. Levis, Diesel osv ... och så finns det G.O.F.F från Ica Maxi. Ett par Diesel kostar runt 1200:- och ett par GOFF runt 400. Håller Diesel-jeansen bättre? Har de fler fickor? Nej! Men ändå säljer Diesel bättre...

Mao, en premiumbil kan drabbas av rost precis som en billigare bil.

#8 • Uppdaterat: 2011-09-29 15:51
kimachren

Så kan man väl resonera om det gäller två till egenskaperna likadana objekt. Nu råkar det ju vara så att en 5-serie/A6/e-klass och en Corolla eller för den delen en Clio eller vad som helst inte liknar varandra mera än att de alla har fyra hjul och en ratt. De är helt enkelt inte jämförbara. Men det visste du kanske inte? Eller märker inte skillnaden? Det får isåfall stå för dig. Alla är vi olika.

#9 • Uppdaterat: 2011-09-29 15:57
amoC

leifer, vad man kallar det är ju helt oväsentligt. Principen är densamma, vissa är beredda att betala mer för att få ett visst märke på sina jeans (klocka, champagne, mobil etc.), precis som på sin bil - oavsett "verklig kvalitet" och/eller garantiåtaganden.

#a • Uppdaterat: 2011-09-29 16:14
Juppe (ej verifierad)

Liknelsen med jeans var en _liknelse_.

För att återgå till premiumbilar. Att bygga ett premiummärke tar lång tid och det är helt omöjligt att göra det om det inte finns en koppling till verkligheten.

BMW har flest nöjda ägare. Att ViB lyckats gräva fram en som är missnöjd med hanteringen av sitt rostproblem säger absolut ingenting när man säljer miljontals bilar om året.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.