Paret Tydén köpte Pajeron som ny för nio år sedan. Sedan dess har den rullat knappt 4 000 mil, en extrem lågmilare alltså. Vid kontrollbesiktningen i början av maj i år godkändes bilen utan anmärkning. Sex månader senare lossnade bakaxeln på grund av sönderrostade infästningar till de nedre länkarmarna.
Kontrollbesiktningens primära funktion är att se till att trafikfarliga fordon sorteras bort och beläggs med körförbud. Så, hur kunde Bilprovningen missa denna rostskada? En förklaring är att rost på en så vital del av en bil i annars mycket gott skick var så osannolik att kontrollen inte genomfördes tillräckligt noggrant.
På Bilprovningen säger platschefen Roger Svanborg:
– Vi borde ha upptäckt rostskadan.
Och Morgan Isacsson, teknikkonsult hos Bilprovningen, med stor erfarenhet av rostskadade bilar konstaterar efter att ha tittat närmare på bilen:
– En sån här rostskada ska inte kunna passera en kontrollbesiktning. Detta är en miss av oss.
Anders Tydén var på väg från Lidingö till Hässelby när han hörde ett dunkande ljud underifrån bilen.
– Det lät som jag föreställer mig att det gör när ett hjul håller på att lossna. När jag kom fram kollade jag därför alla fyra hjulen men de satt fast.
”Brakade till”
På väg hem igen till Lidingö blev oljuden betydligt mera dramatiska.
– Jag körde på Bergslagsvägen på en 70-sträcka, berättar Anders Tydén. Plötsligt brakade till och sen började det låta rätt kraftigt av skrapljud. Jag styrde åt sidan och fick stopp på bilen och när jag steg ur den såg jag hur kardanstången delat sig framför korset och hängde ner mot vägen.
– När jag tittade på bakhjulen så hade de flyttats ett par decimeter bakåt i hjulhusen.
Mitsubishin bärgades till Tors-viks Bilservice på Lidingö. Där var man efter undersökning rätt säkra på vad som hänt. Danny Restum på Torsviks Bilservice:
– Infästningarna till nedre länkarmarna hade rostat sönder och därmed släppte bakaxeln. Jag har under snart 50 år i branschen aldrig varit med om något liknande. Den här bilen har dock inte varit inne på de tre senaste servicetillfällena. Hade den varit det så hade vi upptäckt vad som höll på att hända eftersom rostkontroll ingår i serviceprogrammet.
Orsaken till att Sonja Tydén inte servat bilen på lång tid var att hon gått efter miltal och inte tänkt på att tiden styr servicetillfället om man kör lite. Servicechefen Anders Karlsson hos generalagenten Mitsubishi Motors instämmer i Torsviks Bil-service AB:s teori om vad som hänt:
– Staget har lossnat på höger sida på grund av rostangrepp på infästningen och belastningen på övriga infästningspunkter har därmed blivit för stor.
– Rostangreppen borde ha upptäckts vid en underhållsservice men vi kan inte se i servicehistoriken att bilen kontrollerats på de senaste sex åren.
”Vi borde ha upptäckt”
Det som möjligen talar för att märkesverkstaden skulle upptäckt rostangreppet som Bilprovningen missade är att man känner till sitt eget märkes svaga punkter bättre. I Vi Bilägares rostskyddstest har fler än hälften av de granskade Mitsubishi-bilarna fått sämre betyg än medel. Dåligt rostskydd, alltså.
Kanske hade verkstan också känt till att Mitsubishis infästningar för dessa länkarmar, eller momentstag, är av en riskabelt dålig konstruktion och kräver extra noggrannhet vid kontroll.
Det är dock teorier som är oväsentliga i efterhand. Bilprovningens primära uppgift är att granska fordon ur ett trafiksäkerhetsperspektiv. Och enligt Morgan Isacsson är det ställt utom allt tvivel att man gjort en miss med paret Tydéns Mitsubishi Pajero.
Isacsson har som sagt lång erfarenhet av rostangrepp på bilar och säger sig aldrig ha varit med om något liknande.
– Själva poängen med en sån här bil är ju att den ska tåla lite tuffare tag och när en så viktig del av bilen havererar så är ju inte konstruktionen särskilt bra. Infästningen saknar till exempel förstärkningsplåt.
Även om Morgan Isacsson anser att konstruktionen av infästningarna är svag så tycker han inte att Bilprovningen kan undandra sig sitt ansvar för det inträffade.
– Om en bil passerar besiktningen utan anmärkning så betyder det att den bedöms vara trafiksäker till nästa besiktningstillfälle. Rosten i infästningarna fanns där redan i början av maj när bilen besiktigades och vi borde ha upptäckt det. Den har dessutom bara körts drygt hundra mil sen dess.
Inte särskilt nöjd
Enligt platschefen Roger Svanborg gick det inte att konstatera rost med blotta ögat eftersom infästningarna och området runt omkring var blästrat med ett hårt lager av smuts och lera.
– Vi skulle ha behövt slipa bort smutslagret för att se rostskadan, säger Svanborg. Men bilen ser ju annars ut som ny, har gått väldigt lite. Jag har kollat på besiktningstiden och det var inget slarv därvidlag. Det var den mänskliga faktorn som bidrog till att vi inte tittade lika noggrant efter rost på den här bilen.
– Vi får ta det här som en lärdom om ytterligare en svag punkt som måste kontrolleras bättre.
Eftersom försäkringen inte täcker rostskador och Pajerons rostskyddsgaranti bara var sex år så tvingas Ty-déns stå för kostnaderna för haveriet på sin bil. De har trots det inträffade beställt en ny Mitsubishi, en Colt.
– Vi har tillsammans med bilägaren kommit överens om ekonomisk kompensation i samband med ett nytt bilköp, vilket kunden är nöjd med, skriver Mitsubishi Motors AB i ett mejl till Vi Bilägare.
Men Anders Tydén säger sig inte vara särskilt nöjd med uppgörelsen.
– Jag begärde lika mycket i rabatt som Renault erbjuder alla som byter in mot en ny bil före årsskiftet, 30 000 kronor. Mitsubishi prutade till halva beloppet och jag orkade inte tjafsa mer om det.
Håkan Bäcklund har tidigare bloggat om bakaxeln som lossnade. Läs inlägget här.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilar rostar ju med åder mer än miltal. Lera smuts salt, det är
ju bra näring för rost angrepp. Man bör kolla över chassi detaljer.
Med att ta bort, smuts. Och ev. Måla och rostskydda. Man kan köpa,
denna service. Eller fixa skälv. Med lite rost, service skulle bilarna.
Hålla betydligt längre. Fixar skälv rostskydd när det är, byte av däck.
Sommar och vinter.
Det är ju en Japan, vad förväntade dom sig?
Klart förvirrande att få fram vad den här artiklen vill påvisa ....
- Är det att SBP gör ett dåligt jobb och sedan inte tar något ansvar eller vill man tala om att Mitsubishi bilar rostar upp efter 10 år?
Kunden säger sig i slutklämmen vara missnöjd med Mitsubishis sätt att hantera det hela men hur löste man allt med Pajeron?
Troligtvis så har man ju fått ett kostnadsförslag på att reparera bilen som kunden inte har ansett som skälig,..men hamnar i ett dåligt läge rent förhandlingsmässigt.
Att hämta en skadad bil på verkstad är inte heller billigt och vad skall man sen göra med bilen istället?
Det nämns att Mitsubishi lämnat 15000kr i rabatt på en Colt men troligtvis har man även tagit hänsyn till situationen och gett kunden ett "bra" mellanpris med tanke på skadans omfattning.
Antingen är man då nöjd med detta ...,eller så går man då alternativt till nämnda Renault och köper förslagsvis en billigare Clio istället ....punkt!
Kunden som jag kan se det är alltså nöjd med märket och hade kanske egentligen tänkt att köra med bilen ett bra tag till men då kostnaderna för detta skulle bli för höga så valde man den bättre lösningen att köpa en ny bil.
Vet inte hur Mitsubishi skulle ha hanterat det hela på något annat vis?
SBP däremot förtjänar en stövel i rö...
Utan att på något sätt försvara Mitsubishis idiotiska konstruktion av infästningen, men hur kan man strunta i att serva bilen på sex år?
Tobo, ja det var min första tanke också... är man minsta tveksam står det i serviceboken. Kanske bättre att lägga 20 sekunder av sitt liv och kolla upp det i stället för att gissa...
Favorit i repris...är det nyhetstorka igen på redaktionen ??
Problem med Volvo göms. Enstaka problem med t ex japanska bilar blir favorit i repris artikel.
Snälla ViB, klipp era band och slipp smöra för Volvo och socialdemokraterna.
Ni är en bra tidning och skulle bli så mycket bättre som fristående!
Och nu vill jag höra AL upprepa vad han sa om salt.
"Det finns inga bevis för att vägsaltet gör bilarna mindre trafiksäkra"
Sådant smäck! Hur kan man tillverka sådan smörja? Här pratar vi inte ytrost. Bra Vi Bilägare att ni lyfter fram det i ljuset, så alla får se hur "fantastiska" ett japanska bilmärke egentligen är.
Ett klassiskt exempel på hur en generalagent inte ska agera. Att tillmötesgå kundens krav på kompensation kostar ingenting i jämförelse med den "bad-will" såna här reportage garanterat medför.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.