Fords nya polisbil blir säkrare och snålare, bättre i biljakter och klarar knivhugg genom framstolarna. Bilen lanseras 2011 och byggs på samma plattform som Volvo XC90.
Ford Crown Victoria har varit i tjänst sedan 1992 och är i dag USA:s vanligaste polisbil.
Tack vare Crown Victoria har Ford under de senaste fem åren stått för ungefär 70 procent av försäljningen av polisbilar i landet.
Det innebär mellan 40 000 och 50 000 bilar om året.
Men i slutet av 2011 ska Crown Victoria pensioneras och ersättas av en helt ny polisbil.
Volvo-teknik
Ford presenterar nu nya Police Interceptor som baseras på nya Ford Taurus, samma plattform som Volvo XC90 byggs på.
Enligt Ford har den nya bilen genomgått tortyrliknande tester för att leva upp till poliskårens krav om hållbarhet och säkerhet.
Ford framhåller bland annat att den nya polisbilen klarar kollisioner bakifrån i hastigheter upp till 120 km/t.
Redo för biljakt
När det gäller motorer har åtta cylindrar valts bort i förmån för sex.
Förbrukningen sjunker därmed med upp till 25 procent samtidigt som prestandan uppges bli högre.
Först erbjuds en 3,5-liters motor på 263 hästkrafter som kan tankas med både bensin och etanol.
Samma volym har den direktinsprutade dubbelturbo som levererar 365 hästar. Toppmodellen har fyrhjulsdrift som standard.
Bilens kylsystem har också förbättrats och bromsarna har blivit kraftigare.
Ford menar att bilen är redo för biljakt.
Säker mot knivhugg
Tidigare har Ford fått utstå viss kritik när det gäller Crown Victorias säkerhet.
Detta har framför allt gällt när bilen slår runt och det åtgärdas nu med ett system med krockgardiner.
När det gäller interiören så skiljer sig 90 procent jämfört med civila Ford Taurus.
Stolarna har specialformats så att poliserna ska kunna sitta bekvämt med utrustningsbälte.
I stolarna finns dessutom plattor som skyddar från eventuella knivhugg genom stolarna från baksätet.
Baksätet har också blivit större och bakdörrarna öppnar nu med en tio grader större vinkel jämfört med tidigare.
Fords nya polisbil lanseras i slutet av 2011.
Diskutera: Vad tycker du om Fords nya polisbil?
Tack vare Crown Victoria har Ford under de senaste fem åren stått för ungefär 70 procent av försäljningen av polisbilar i landet.
Det innebär mellan 40 000 och 50 000 bilar om året.
Men i slutet av 2011 ska Crown Victoria pensioneras och ersättas av en helt ny polisbil.
Volvo-teknik
Ford presenterar nu nya Police Interceptor som baseras på nya Ford Taurus, samma plattform som Volvo XC90 byggs på.
Enligt Ford har den nya bilen genomgått tortyrliknande tester för att leva upp till poliskårens krav om hållbarhet och säkerhet.
Ford framhåller bland annat att den nya polisbilen klarar kollisioner bakifrån i hastigheter upp till 120 km/t.
Redo för biljakt
När det gäller motorer har åtta cylindrar valts bort i förmån för sex.
Förbrukningen sjunker därmed med upp till 25 procent samtidigt som prestandan uppges bli högre.
Först erbjuds en 3,5-liters motor på 263 hästkrafter som kan tankas med både bensin och etanol.
Samma volym har den direktinsprutade dubbelturbo som levererar 365 hästar. Toppmodellen har fyrhjulsdrift som standard.
Bilens kylsystem har också förbättrats och bromsarna har blivit kraftigare.
Ford menar att bilen är redo för biljakt.
Säker mot knivhugg
Tidigare har Ford fått utstå viss kritik när det gäller Crown Victorias säkerhet.
Detta har framför allt gällt när bilen slår runt och det åtgärdas nu med ett system med krockgardiner.
När det gäller interiören så skiljer sig 90 procent jämfört med civila Ford Taurus.
Stolarna har specialformats så att poliserna ska kunna sitta bekvämt med utrustningsbälte.
I stolarna finns dessutom plattor som skyddar från eventuella knivhugg genom stolarna från baksätet.
Baksätet har också blivit större och bakdörrarna öppnar nu med en tio grader större vinkel jämfört med tidigare.
Fords nya polisbil lanseras i slutet av 2011.
Diskutera: Vad tycker du om Fords nya polisbil?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Sveriges polis borde börja använda nya SAAB 9-5 sedan som sveriges nya polisbil.
Varför använder svenska polisen så ofta kombi bilar när resten av världens poliser kör sedaner? Det ser mycket sportigare och häftigare ut med sedan än en kombi.
Svenska polisen borde köpa in denna från USA. En robust polisbil med hygglig prestanda, istället för skrotet de åker omkring i dag.
Varför tittar de inte på Finska polisbilar. Än har jag inte läst om någon söm kört ifrån dem. De har bord med datorer och en holk i bak för nerspydda fyllon. Väldigt praktisk.
Även GM är med och bjuder på amerikanska polisens kontrakt med Chevrolet Lumina som är en Holden Commodore. Tidningarna här har skrivit spaltmil om detta i över ett år nu. Holden är så säkra att få kontraktet att man fördröjt produktionen av en ny småbil i ett år för att ha produktionskapacitet för polisbilen. Så det är nog för tidigt för Volvo att servera gräddtårtan än.
Svenska polisen ska naturligtvis åka svenskt! Både Volvo och Saab har och har haft utmärkta fordon som gillas av polisen. Amerikanska ambulanser som tyvärr används i vissa landsting är inte populära bland personalen. Usla vägegenskaper, dålig ergonomi, kass kvalitet och enorma kostnader för drivmedel utmärker dessa.
Svenska polisen borde ochså åka miljövänligt ;typ Toyota PIRIUS ...
Snygg Ford, som förhoppningsvis håller bättre än de europeiska Fordarna. V70 och 9-5 kombi funkar väl alldeles utmärkt som polisbilar i Sverige? Bara man köper in extra växellådor till Saabarna...
T. Soprano. Det kanske i alla fall skall finnas en mikroskopisk möjlighet att köra ifatt busarna? Sedan är ju en Prius inte alls speciellt miljövänlig under den användningen som polisen har, dvs landsvägsfart över 70km/h.
Krock.. bakifrån... 120km/h... framifrån... stel frontbåge... klarar 30km/h sen bryter man nacken??
Svenska polisens civilbilar ska vara trimmade Audi RS6 med 700 hästar så att de snabbt kan köra ikapp bovarna (efterfölja i högst några minuter) utan för mycket fara för allmänheten...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.