Nästa artikel
9 av 10 förare sitter fel
Nyheter

9 av 10 förare sitter fel

Publicerad 1 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Låga nackstöd, långt bakåtlutade stolar och fel grepp om ratten. 90 procent av de svenska förarna sitter fel, det rapporterar Motormännen.
Upp emot 20 000 trafikanter drabbas av pisksnärtskador varje år.

En vanlig orsak är felaktig förarställning.

Enligt Motormännen sitter nio av tio svenska förare fel bakom ratten.

- Vanligast är att nackstödet är felaktigt inställt. De allra flesta har stödet för lågt, vilket ökar risken för whiplashskador vid en kollision, säger Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.  

Högt bälte

Många förare sitter dessutom för långt från ratten, har sätet för långt bakåtlutat och använder bilbältet fel.

Niklas Stavegård menar att bältet ofta sitter för högt.

- För bästa skydd ska nedre delen av bältet sitta över höfterna och vara spänt. Sitter det fel riskerar man skador på de inre organen vid en krock, säger han.

Motormännen framhåller också att gamla sanningar inte längre gäller på grund av ny säkerhetsutrustning i dagens fordon.

Det gäller bland annat att händerna ska hållas "tio i två" på ratten.

- Men om airbagen löser ut så hamnar händerna i ansiktet med ordentlig kraft och föraren riskerar svåra skador, säger Niklas Stavegård.

Lägre grepp

Därför rekommenderar Motormännen att händerna ska hållas längre ner, "kvart i tre" eller "tjugo i fyra".

- Då minskar risken för ansiktsskador om airbagen löser ut, säger Niklas Stavegård.

Motormännen påpekar också att benen aldrig ska vara raka när man kör eftersom risken för lår- eller höftbensfrakturer ökar vid en krock.

Diskutera: Sitter du rätt i bilen?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-01 12:26
KG (ej verifierad)

Vad trevligt, jag tillhör de som sitter rätt. Men jag har den körställningen för aktiv säkerhet för att jag får bättre bilkontroll. Att den passiva säkerheten följt med på köpet känns skönt.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-01 12:45
pg (ej verifierad)

Ta en titt på rallyförarna och ta lärdom därav. 20 i 4 är rent förkastligt, och 10 i 2 till kvart i tre är det optimala för att framföra en bil på säkert sätt, men kvart i tre förutsätter mer raka armar i körställningen. Frågan är då om krockkudden även då kan förorsaka skador av händer i ansktet.
Jag har då inte hört talas om att någon fått skador i ansiktet av egna händer vid utlöst krockkudde. Jag har dessutom en del erfarenhet av räddningstjänst och utryckningsförarutbildning, och har den erfarenheten att krockkudden i de flesta fall "slår" händerna åt sidan i stället för mot ansiktet Men om man snyter sig just när det händer---kanske?

#3 • Uppdaterat: 2010-09-01 12:57
haubits77b (ej verifierad)

Nära ratten med böjda armar it the shit. (i mitt fall även sittkudde)

#4 • Uppdaterat: 2010-09-01 13:01
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

20 i 4 är säkrast när det gäller krockkudden för då har man slappa leder. 10 i 2 är dem mer utspända varpå det blir farligare med krockkudden. Varför tror du trafikskolan lär ut 20 i 4 idag?
Rallybilarna har inga krockkuddar.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-01 14:37
PP (ej verifierad)

Håller med PG. Enkel mekanik säger att händerna går åt sidan och inte i ansiktet.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-01 15:23
Christer Eng (ej verifierad)

Dagens bilar lockar ju till "avslappnad körning" automat: vänsterbenet kan vara var som helst. Farthållare" högerbenet kan också vara lite varstans. Vänsterhanden sköter knapparna på farthållaren och samtidigt arbågen vilande på dörrsidan. På så sätt blir kroppshållningen sköt slappande, bakåtlutad till vänster. Då kan man även ha plånboken i högra bakfickan. Röker man även pipa så kan det göra väldigt ont då airbagen utlöses. ......
Skämt åsido. Bra med information om bra körställningar i takt som utvecklingen går frammåt med säkerheten.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-01 16:07
Gösta (ej verifierad)

Bra och saklig information. Att man skall hålla händerna tjugo i fyra pga krockkudden visste jag inte. Konsumentupplysning när den är som bäst.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-01 16:12
jossi (ej verifierad)

Varför jag har sätet så pass bakåtlutat är för att kunna se under innerbackspegeln. Jag upplever det som att den sitter onödigt lågt på många bilar. Ganska trafikfarligt egentligen, den kan dölja rätt mycket som kommer från höger, utan att man tänker på det. På min egen bil brukar jag ta loss den och ha den i handskfacket mellan besiktningarna.
Med den bakåtlutade ställningen kommer "långa ben" så man måste sitta långt från ratten för att få stöd för benen, samt ett nackstöd som inte kommer tillräckligt långt fram/upp.
Airbagen behöver jag inte oroa mig för, så nya bilar att de har sådan har jag inte råd med.
En bil jag kört som hade skön körställning var gamla VW Transportern, den med motorn bak. Där satt man väldigt rakt. Tyvärr har förarplatsen i dylika fordon "personbiliserats" med åren.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-01 16:51
pg (ej verifierad)

Att en del körskolor sprider villfarelser är beklagligt. Ingen förare av utryckningskörning blir godkänd om han/hon håller ratten i position 20 i 4.
om ratten är man förare, inte medåkare som en del tycks tro.

#a • Uppdaterat: 2010-09-01 17:00
Gorilla (ej verifierad)

Jag har problem med extremt långa händer och väldigt korta ben, ser mest ut som en gorilla. Hur jag än försöker går det inte att få knän böjda och händer hamnar på kvart i 12 samt 5:30 eller 17:30 men det har aldrig stoppat mig eller min Scania ute i trafiken, sedan kör inte alla runt med någon fegis airbag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.