Nästa artikel
500 000 bilar får bromsarna underkända
Nyheter

500 000 bilar får bromsarna underkända

Publicerad 17 september 2010 (uppdaterad 24 september 2010)
Mer än en halv miljon bilar får underkänt på bromssystemet i besiktningen. Vilka bilar har sämst bromsar? Vi har granskat Bilprovningens statistik.

Fick din bil underkänt på bromsarna i besiktningen?

Du är inte ensam i så fall, mer än en halv miljon bilar fick förra året underkänt på bromsarna hos Bilprovningen.

"Livsfarliga bromsegenskaper"
Totalt besiktades 3 365 790 bilar under 2009 på Bilprovningens besiktningsstationer runt om i landet.

Av dessa underkändes
546 812 bilar på grund av brister i bilarnas bromssystem. 3 600 bilar visade sig ha närmast livsfarliga bromsegenskaper och fick därmed körförbud.

- Bromsverkan är liten bak och vid en normal inbromsning använder man knappast bromsarna där, säger Ensio Andersson, ansvarig för kontrollbesiktningen på Bilprovningen.

- Då blir det ett problem när de rostar och kärvar för att de har använts för lite. Därför brukar jag uppmana alla till motionera bromsarna då och då så att de inte kärvar fast.

Trots att mer än en halv miljon personbilar underkändes på grund av bromsarna förra året, är problemet med dåliga bromsar inte lika stort som hos den tyngre trafiken.

Lastbilar, bussar och speciellt släp får ofta ännu fler anmärkningar på bromsarna.

Fem punkter
Bilprovningen kontrollerar främst fem punkter på bromsarna. Det är färdbroms/hjulbroms, bromsrör, bromsslangar, ojämn bromsverkan samt parkeringsbromsen.

Vilka bilmodeller som är dåliga på respektive punkt kan du läsa i tabellerna på nästa uppslag.

Den vanligaste anmärkningen gäller parkeringsbromsen. Förra året fick 206 900 bilar underkänt för brister på parkeringsbromsen.

- Många förare använder parkeringsbromsen för lite, särskilt vanligt verkar detta vara på automatväxlande bilar. Då lägger föraren i P-läge och glömmer bort att använda parkeringsbromsen och efter en tid så börjar den att kärva, säger Ensio Andersson.

Nästan var tredje Volvo XC90 med dieselmotor får underkänt på parkeringsbromsen.

Även Chrysler Voyager, Kia Clarus samt Ford Mondeo och Saab 9-3 med diesel får ofta anmärkning på parkeringsbromsen. Av dessa får ungefär var fjärde bil underkänt.

Slitna belägg
Under punkten "Färdbroms/hjulbroms" kan det dölja sig många olika fel på bilarna. Det kan vara slitna bromsbelägg, slitna bromsskivor- eller trummor exempelvis.

Här visar sig Renault Scénic diesel från 2000 var speciellt dålig. Nästan vart femte exemplar av just den modellen fick underkänt på färdbromsen.

Även Chevrolet Blazer och Hyundai Trajet hör till de sämre vad gäller just färdbroms. Totalt underkändes 167 700 bilar för fel på "Färdbroms/hjulbroms" under förra året.

Ojämn bromsverkan får en del bilar också underkänt för. Det är när det är stor skillnad i bromskraft mellan hjulen på samma axel.

Skillnaden får vara högst 30 procent för att det ska bli godkänt vid besiktningen. Om bromsarna tar ojämnt kan det leda till kraftiga kursavvikelser vid panikbromsning, speciellt i halka.

Särskilt dåliga här är Suzuki Alto samt Kia-modellerna Pride, Sephia och Clarus. Minst tio procent får underkänt för ojämn bromsverkan.

Anmärkningsvärt är också att fyra år gamla Jeep Wrangler får sex procent underkända på just ojämn bromsverkan. Det är ovanligt med tanke på att bilen är relativt ny.

Dåliga bromsledningar är också en viktig punkt för Bilprovningen att kontrollera.

Det kan handla om exempelvis rostiga bromsrör, skadade bromsslangar eller läckande bromsvätska i bromssystemet eller huvudbromscylindern.

"Inte lika förödande"
Slitna bromsslangar verkar drabba Volvo, Volkswagen och Audi i hög omfattning. 16-17 procent av Audi A4 och A6 diesel från 2000 har så dåliga bromsslangar att de blir underkända i besiktningen.

Totalt underkändes 92 500 bilar för brister på bromsslangarna under 2009.

- Om ett bromsrör brister läcker bromsvätskan ut och bromsförmågan minskar. Men med en bil som har tvåkrets-bromssystem blir det ändå inte lika förödande som förr i tiden med bilar som bara hade enkrets-system, säger Ensio Andersson.

Dåliga bromsrör är speciellt vanligt på Kia Rio, Kia Magentis, Ford Puma och Suzuki Alto, där minst

tolv procent underkänts av dessa. Totalt underkändes 161 000 bilar förra året för brister på bromsrören.

Se hela statistiken.


Fotnot: I tabellerna har vi endast tagit med bilar som är från 2000 och nyare. Äldre modeller har ofta ännu fler brister i bromssystemen.

Diskutera: Hur kan en halv miljon bilar ha underkända bromsar?

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-17 12:52
leifer (ej verifierad)

Nu när lättmetallfälgar är populära så kanske man ändå ska fundera på om inte plåtfälgar är bättre på vinterhjulen. Lättmetallfälgar är väldig öppna och släpper in luft, men också annan skit. Plåt täcker mer och skyddar bättre mot salt och slask. Saltet är bromsarnas värsta fiende. Vissa bilmärken som fått bromsbortfall vintertid, kanske kan kopplas till lättmetallfälgar.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-17 13:36
Tobbe (ej verifierad)

Bromstrummor är att föredra över allt annat på bakaxeln. Okey att bromsskivor är överlägset allt annat när det gäller bromsförmåga men rent mekaniskt och driftmässigt så är trummorna överlägsna. Första bilen hade bromsskivor bak och det var ett rent helvete, nu kör jag en mindre bil med trummor bak och det är helt underbart vad bra det funkar.

#3 • Uppdaterat: 2010-09-17 13:51
Markus (ej verifierad)

@Leifer
Just av den anledningen har bland annat Saab en sköld framtid på bromsarna för att minska den effekten.
Men visst har du rätt.
En annan variant är ju förstås att inte ha så vansinnigt öppna fälgar. På en standardbil ser det ju många gånger bara fånigt ut med fälgar som är mer hål än fälg...

#4 • Uppdaterat: 2010-09-17 14:11
Rikard (ej verifierad)

Demontering rengöring/smörjning/justering en gång per år vid service skulle minska fefrekvensen drastiskt.
Ojämn brosverkan beror till 99,9% att bromsklossarna rostat/kärvar.
Då dom vanliga verkstäderna skiter i detta, kanske däckverkstäderna skulle erbjuda detta som tilläggstjänst vid däckbyte, det tar max 5 min per hjul om däcket ändå är borta.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-17 15:27
Peter (ej verifierad)

En gång på en kurs på Ring Knutstorp fick jag lära mig hur man skall sköta sina bromsar. Minst en gång i månaden skall du dra upp bilen i högsta möjliga hastighet, sedan bromsa stenhårt ner till noll (ingen bakom förstås). Då håller man skivorna i bra skick. Rost är tydligen den största orsaken till usla bromsar.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-17 15:35
mctar (ej verifierad)

Leifer: Visst har du rätt. Med plåtfälg och heltäckande navkapsel så klarar du dig bättre ifrån att få in snö/is i fälgen som sin tur bidrar till att du kan lämna njurbältet hemma.

#7 • Uppdaterat: 2010-09-17 16:18
Eric (ej verifierad)

Kollar bromsarna innan besiktning. Blåser rent, kollat att kolvarna är lösa och löper lätt, att dammskyddspackningana är oskadade.
Handbromsen kollar jag på en grusplan i närheten.
(Har man inom SBP skärpt kraven på handbroms? Tycks så..)
Aldrig några problem, tar ung lika lång tid att utföra som ett påbjudet "återbesök". Dessutom billigare..

#8 • Uppdaterat: 2010-09-17 18:09
Kjell-Åke (ej verifierad)

Har man lika svårt att dra handbromsen som att använda blinkers är det inte konstigt om det är många anmärkningar på bakbromsarna,

#9 • Uppdaterat: 2010-09-17 18:37
Jes (ej verifierad)

Full gas och full broms ... även kallad "aktiv körning" :oD
Jag har aldrig anmärkning på mina bromsar!

#a • Uppdaterat: 2010-09-17 18:55
info@aftonbladet.se (ej verifierad)

Vad ska man ha bromsen till när hastighetsövervakningen är inrktad på nollvisionen?
Jag

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.