Nästa artikel
Affären är klar - Spyker köper Saab
Nyheter

Affären är klar - Spyker köper Saab

Publicerad 26 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Saabs berg- och dalbanevagn har anlänt till sin slutstation. Nu är affären bekräftad - Spyker köper Saab från GM.
Mediecirkusen kring GM:s försäljning av Saab är över.

Nu har GM bekräftat att företaget är överens med Spyker om försäljningen av Saab.

"Det här är goda nyheter för Saabs anställda, återförsäljare och
leverantörer", skriver GM:s vice styrelseordförande John Smith i ett pressmeddelande.

"Det är goda nyheter för miljontals kunder, och goda
nyheter för GM."

Framgångsrika förhandlingar
Under de senaste dagarna har Spykers vd Victor Muller förhandlat med representanter från GM i Stockholm.

Diskussionerna drog ut på tiden, men har alltså nu avslutats.

"GM, Spyker Cars och den svenska regeringen har arbetat mycket hårt och
kreativt för att få en överenskommelse som ska säkra en långsiktig
framtid för detta unika bilmärke, och vi är alla mycket glada över det
positiva resultatet", skriver John Smith i samma pressmeddelande.

Avvecklingen avbryts
Spyker kommer nu att bilda ett nytt bolag som får namnet Saab Spyker Automobiles.

Svenska regeringen ska inom kort granska affären och ansökan om lån från Europeiska Investeringsbanken.

GM förväntar sig att detta löser sig snabbt så att affären med Spyker kan avslutas i mitten av februari.

Beskedet innebär att Saabs avveckling avbryts med omedelbar verkan.

Diskutera: Vilken framtid tror du Saab går till mötes?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2010-01-27 15:59
Saabnisse (ej verifierad)

Conny, även om du haft 50 bilar och anser dig vara en expert på beg. så har du tydligen blivit blåst i allafall.
Det är ju naturligtvis tråkigt, men döm inte ut alla här som har andra erfarenheter som saabofiler som enligt dig tydligen är idioter, då gör du dig bara löjlig.
Vad det gäller volymbilar har du nog rätt, Saab blir aldrig någon dussinbil som Toyota.
Saab är och kommer, som jag hoppas, att förbli en bil för de som kräver något mer än vad de asiatiska riskokarna kan erbjuda.

#m • Uppdaterat: 2010-01-27 16:05
Anders (ej verifierad)

Hoppas som dig saabnisse att saab blir lite speciella bilar för bilintresserade,dussin bilar för folk som vill från a-b finns det gott om.
Opel toyota ford mfl.
Enligt spyker ska saab bli sportigare och ligga i toppen bland premiumbilarna,vore bra om det lyckades.

#n • Uppdaterat: 2010-01-27 18:18
MT (ej verifierad)

Är verkligen affären färdig
Det finns inget i affären som kan spricka och på något sätt få det hela att inte gå igenom?
Så som jag känner till så är det inte färdigt med ett eventuellt EIB lån och det ett "krav" för att kunna få igenom affären, men jag kan ha fel.

#o • Uppdaterat: 2010-01-27 18:26
Saabnisse (ej verifierad)

Man måste nog betrakta affären som färdig.
Regeringen har sagt sitt och beviljat säkerheten för EIB-lånet och alla inblandade har bekräftat officiellt.
Skulle något gå fel nu medför det svåra konsekvenser för både regeringen och GM.

#p • Uppdaterat: 2010-01-27 18:53
MT (ej verifierad)

Re: Saabnisse
Jag håller med om att med största sannolikhet så kommer affären att gå igenom, men dock ska en "kredit prövning" göras och spricker det där så är det inte bra. Jag önskar att Spyker var mer kapitalstarka och inte var beroende av ett EIB lån. Dessutom hade det varit bra om det fanns pengar i kassan för att börja med att utvecklingen av en ny 9-3a Nu. Såg att Skoda nu är uppe på en volym av drygt 680 000 bilar under 2009.

#q • Uppdaterat: 2010-01-27 19:16
Samuel (ej verifierad)

Conny!
Jag tycker verkligen att du ska sälja SAABen och köra din Toyota Supra på vintern MED sommardäck i vintern så att vi andra slipper se den i sommar... Jag hoppas inte att du ska skada dig men Toyotan skall krockas eller bli påkörd av snöplogen!

#r • Uppdaterat: 2010-01-27 20:19
MT (ej verifierad)

Att döma Saab Automobil utifrån några enstaka begagnade bilar är inte relevant just nu. Saab har en del nytt på gång och det är i princip det som är intressant för framtiden.

#s • Uppdaterat: 2010-01-28 02:47
Conny Karlsson (ej verifierad)

Saabnisse.
Det är ju ganska ironiskt att dessa "dussinbilar" som du pratar om har bildat en skola hur bilar ska byggas ända från ritbordet till tillverkningen för hela bilindustrin.
____________________________________
Vad gäller att jag betraktar alla Saabofiler som idioter, så har jag aldrig sagt det Saabnisse utan du! Det är en stor skillnad. Om jag säger märkesfantaster då är en bättre beskrivning. De är sällan objektiva i sin bedömning av bilar oavsett märke. Man lyssnar inte på kritiken som framförs. Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon för idiot här. Förutom en person som jag faktiskt allvarligt funderar på om han är riktigt frisk. Han kan känna sig träffad själv om han läser detta.
____________________________________
Vad gäller mig som expert som du kallar mig på begagnade bilar så har jag heller inte kallat mig det ,utan du där också Saabnisse. Men att jag har ett tillräckligt kunnande anser jag. Hur man skulle veta att den så kallade multiremmen gick av och hur jag skulle veta det innan ett köp förstår jag inte hur jag skulle bära mig åt. Men den ska bytas vid 11000mila service så det har varit gjort tidigare vid service. Men tydligen håller inte alla remmar fram till nästa som sker vid 22000mil, vilket är dåligt.
____________________________________
Sedan vad Saab erbjuder som inte asiatiska tillverkare erbjuder vet jag inte, kanske mer problem? Fast de är mer dussinbilar så håller de ihop. Och det anser nog de flesta vara värt betydligt mer än att man bara ska vara "speciell" Men visst något måste ju locka Saabägare som fortsätter att köpa Saabar, men vad det är vet jag inte vad som lockar. Jag kommer att hålla mig till Lexus framöver, då vet man vad man får. Men jag önskar Spyker lycka till framöver med Saab, det behöver de. För det blir ingen lätt resa att vända detta. Vi får se hur länge det håller. Tills EIB pengarna är slut och Spyker och GM delat på dessa......?

#t • Uppdaterat: 2010-01-28 13:30
Saabnisse (ej verifierad)

Ok, Conny, du har ju tydligt visat i alla dina kommentarer att du absolut inte är någon märkesfantast!

#u • Uppdaterat: 2010-01-28 14:37
Conny Karlsson (ej verifierad)

Saabnisse.
Visst är jag entusiastik för Toyota, men jag kallar mig inte Toyotaconny för det ;o) Sedan är jag det för andra märken också som jag anser hålla måttet som tex Lexus Honda och några till. Och jag grundar det på egna erfarenheter inte någon annans ägande.
Men på vilka grunder är jag det? Vad är det jag brukar framhålla? Och hur brukar olika bedömningar av Toyota se ut ägarundersökningar, bilprovningar världen runt är resultaten de samma Toyota med i toppen alltid. Av det Saabnisse kan man dra slutsatsen med mina erfarenheter av märket samt andra märken att jag inte är helt fel ute i det jag skriver. Men det är många andra här som inte verkar ha värst mycket på fötterna när de bla kritiserar Toyota. Man har helt enkelt inget konkret att komma med. Hur vore det om du själv kom med något konkret om det jag skrev i min förra insändare och försökte bemöta det jag skriver?! Men du vet att det jag skriver är sant tex att hela bilindustrin har Toyota modellen som mall från konstruktion till tillverkning kallad "The Toyota Way" eller rättare sagt TPS, Toyota Production System. Sedan är det ju så att inte alla nått upp till Toyota nivå än trots att man "försöker" använda sig av detta (än, men det kanske kommer japanerna har ju ett visst försprång).
De som kommit längst i detta är nog Scania i Sverige.
Att man gör detta stavas LÖNSAMHET ! Och först av allt kvalitet, nöjda kunder, trogna kunder, långsiktighet i allt tänkande. Och då ökar lönsamheten för företaget. Toyota har 70år bakom sig i ständiga rekord i lönsamhet, ända tills senaste krisen, första förlusten på 70år ganska imponerande !
_____________________________________________
Men åter igen vi önskar Saab lycka till på den mödosamma vägen att nå Toyota/Lexus kvalitet om man vill bli ett premium/stausmärke att räkna med. Men man har en lång väg att gå för att uppnå detta, samt lönsamhet så man orkar fortsätta. Men tänk på att GM fortfarande existerar runt hörnet.........

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.