Saabs förnyade modellprogram kommer att bestå av nya generationer av 9-5 och 9-3 samt 9-4X. Men det ska också utredas om en mindre bil kan byggas - 9-1.
Under måndagen skickade Spyker ut ett pressmeddelande för att berätta ytterligare om detaljerna kring förvärvet av Saab.
Samma affärsplan
Där gör Spyker det tydligt att företaget kommer att hålla fast vid den affärsplan som Saab arbetade fram under hösten 2009.
Enligt affärsplanen ska Saab vara en självständig nischtillverkare med ett utbud på tre till fyra modellserier.
Märkets ska konkurrera i premiumklassen mot tillverkare såsom Audi och BMW.
Nya 9-3 kommer 2012
Först ut i det förnyade modellprogrammet blir nya Saab 9-5 som ska lanseras tidigt sommaren 2009.
Bilen kommer i tre utföranden: sedan, kombi eller terrängvarianten X.
Därefter ska Saab 9-4X introduceras i början av 2011 på både den europeiska och amerikanska marknaden.
Ytterligare ett år senare, under 2012, ska Saab lansera helt nya 9-3 i fem utföranden: sedan, halvkombi, kombi, cabriolet och terrängvarianten X.
Utredning om mindre Saab
Förutom dessa modeller uppger Spyker att Saab ska undersöka möjligheterna att lägga till ytterligare en mindre bil i modellprogrammet - Saab 9-1.
Modellen finns inte medräknad i affärsplanen, men Spyker uppger att bilen skulle vara ett välkommet tillskott med tanke på den positiva utvecklingen i småbilssegmentet.
125 000 bilar om året
Spyker meddelar också att produktion och utveckling kommer att stanna i Trollhättan.
Fabriken i Trollhättan beskrivs för övrigt i pressmeddelandet som en av de mest effektiva mellanstora bilfabrikerna i Europa.
Målet är att produktionen ska vara mellan 100 000 och 125 000 bilar om året, inklusive tillverkningen av 9-4X som sker i GM:s fabriker i Mexico.
Under 2012 tror Spyker att Saab kan visa vinst.
Diskutera: Hur ska Saab lyckas?
Samma affärsplan
Där gör Spyker det tydligt att företaget kommer att hålla fast vid den affärsplan som Saab arbetade fram under hösten 2009.
Enligt affärsplanen ska Saab vara en självständig nischtillverkare med ett utbud på tre till fyra modellserier.
Märkets ska konkurrera i premiumklassen mot tillverkare såsom Audi och BMW.
Nya 9-3 kommer 2012
Först ut i det förnyade modellprogrammet blir nya Saab 9-5 som ska lanseras tidigt sommaren 2009.
Bilen kommer i tre utföranden: sedan, kombi eller terrängvarianten X.
Därefter ska Saab 9-4X introduceras i början av 2011 på både den europeiska och amerikanska marknaden.
Ytterligare ett år senare, under 2012, ska Saab lansera helt nya 9-3 i fem utföranden: sedan, halvkombi, kombi, cabriolet och terrängvarianten X.
Utredning om mindre Saab
Förutom dessa modeller uppger Spyker att Saab ska undersöka möjligheterna att lägga till ytterligare en mindre bil i modellprogrammet - Saab 9-1.
Modellen finns inte medräknad i affärsplanen, men Spyker uppger att bilen skulle vara ett välkommet tillskott med tanke på den positiva utvecklingen i småbilssegmentet.
125 000 bilar om året
Spyker meddelar också att produktion och utveckling kommer att stanna i Trollhättan.
Fabriken i Trollhättan beskrivs för övrigt i pressmeddelandet som en av de mest effektiva mellanstora bilfabrikerna i Europa.
Målet är att produktionen ska vara mellan 100 000 och 125 000 bilar om året, inklusive tillverkningen av 9-4X som sker i GM:s fabriker i Mexico.
Under 2012 tror Spyker att Saab kan visa vinst.
Diskutera: Hur ska Saab lyckas?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Saab 9-1 alltså, intressant. Det är väl det som behövs för att pressa upp volymerna. Synd att det ska dröja så länge innan nya 9-3:an lanseras, om den hade kommit i år tror jag nog att Saab skulle kunna vända det här. Men först 2012? Jag tror att det blir svårt.
Klart det blir svårt, närmast omöjligt att få Saab lönsamt. Konkurrensen är för hård, hur många småbilar finns det inte idag? Saab måste ha något "speciellt" för att överleva. Kanske om Saab blir en liten lyxbilstillverkare.. av typ Bentley klass. ;)
Tror inte mycket på att Saab ska visa vinst redan 2012. En ny 9-3 skulle behövt komma redan i år. Det är bara onödigt att prata om att Saab ska konkurrera med Audi och BMW. Det går ändå inte att lura kunderna. Den dagen Saab säljer många bilar har kunderna talat om att bilarna är "premium". Det är kunderna som talar om detta. Saab köps av entusiaster och jag är en av dem.
Oberoende vilka idéer V Muller har så saknas det pengar just nu. Får han inte fram pengarna och blir av med "maffia deg" så blir det ingen affär. Då spelar det ingen roll hur bra plan han har för framtiden.
Herregud! Om ett företag inte har kunnat visa vinst på 20år under vare sig Wallenbergarna och Östling/Scania eller med GM hur i hela friden skulle en gangster som Muller kunna göra det? Som själv aldrig visat vinst med Spyker trots att det är ett litet företag. Det är en enorm skillnad att massproducera bilar. Jag tror inte ett dugg på det här och tycker synd om SAAB anställda som kommer att få vara med om samma resa igen när pengarna är slut.
Ja, va SAAB behöver nu är en vals som rör om i grytan,Muller är nog rätt person till det,orädd iderik
och bilintreserad till tusen.
Han kommer säkert att göra många tabbar men det är det som för utvecklingen frammåt.Bygg några EX
av SAAB aero x för att höja statusvärdet det skulle gjöra gott för SAAB ekonomi och framtidsmöjligheter.
Suveränt - äntligen!
Det är helt rätt i tiden.
Saab behöver vara även i dessa segment för att kunna ha en säkrad framtid som bilfabrikant.
Lycka till Saab/Spyker - vi håller tummarna!
Man kan konstatera att Saab´s problem inte är lösta...Det är nu de börjar.
TILL DETTA KOMMER: Att Victor Muller meddelat att det saknas 175 000 000 men att det "nog" ska ordna sej i tid. Dessutom kan man kanske ana att EIB lånet måste omprövas under dessa förhållanden. Att regeringen går in med garantier i det här läget är ofattbart, som lök på laxen går regeringens förhandlare (Jörn) ut och säger att han hellre sett kineserna som ägare.. EN STOR SKANDAL,är vad det är!
Bilbranschkonsulten...EN STOR SKANDAL är dina grundlösa påstående och att du gör reklam för din privata lilla hemsida.
Re: Bilbranschkonsulten
Du bör inte göra reklam för din egen site på det sätt du gör.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.