Av alla uppdrag en svensk motorjournalist kan få på sin lott måste detta vara ett av de konstigare: Det med stor sannolikhet sista testet av en ny Saab.
Hur går man i land med en sådan uppgift utan att hemfalla åt vare sig nostalgi, svårmod eller överdriven hänsyn? Det finns bara ett sätt, nämligen att göra som vanligt och utsätta testbilarna för en grundlig granskning och en så rättvis bedömning som möjligt.
Bästa på många år
Paradoxalt nog är den senaste - sista - versionen av 9-3 den bästa Saab vi kört på många år. Saab 9-3 har aldrig varit någon vidare spirituell körupplevelse, men med 9-3X känns det som om paketet snörats åt och blivit mer sammanhållet.
Som om Saab faktiskt varit något på spåren, trots uppförsbackar och ständig motvind.
Samtidigt är 9-3X ett rullande bevis för att Saabs problem började långt före finans- och bilindustrikrisen. Enligt planen skulle den fyrhjulsdrivna och aningen höjda versionen av 9-3 ha funnits på marknaden för åtminstone två år sedan.
Kombimodellen, som 9-3X baseras på, stod färdig ett par år innan produktionen inleddes 2005 eftersom Saab inte hade råd att starta tillverkningen.
Någon terrängbil är det inte fråga om, jämfört med en vanlig 9-3 är "cross-modellen" bara höjd 3,5 centimeter och markfrigången är därmed 15,5 cm. Det är lika mycket som standardversionen av nya Subaru Legacy, medan den höjda Outback-modellen har 20 cm frigångshöjd.
När testbilarna tassar fram över stenar och frusna grushögar låter vi därför Subaru Outback ta sig an de knepigaste passagerna medan Saab 9-3X får smyga längs mindre krävande spår.
Fyrhjulsdrift är ett av de få teknikområden som Saab ansvarat för i General Motors europeiska utvecklingsarbete.
I grunden är det samma Haldex-koppling (elektroniskt styrd lamellkoppling) som både Volvo och Volkswagen använder, men Saab erbjuder ett unikt tillval i form av mekanisk diffbroms för bakaxeln (4 900 kr).
Testbilen har eLSD och utan tvivel ger drivlinan i 9-3X ett både effektivt och konsekvent uppträdande när vi pressar bilarna längs vindlande grusvägar.
Rolig att köra
Det är även där känslan av att något positivt hänt i chassit framträder som allra starkast; 9-3X är tajt, reaktionssnabb och riktigt rolig att köra.
Subaru Outback är en mer blandad kompott av bra framkomlighet och halvdana vägegenskaper.
Vädret tillät aldrig något korrekt undanmanövertest, men under forcerad grusvägskörning kräver Outback mer av sin förare.
Det känns som om bilen går på tå och alldeles för lätt tappar fattningen, antisladdsystemet till trots kan Outback bryta ut i präktiga bakvagnssladdar.
Beteendet kan enligt Vi Bilägares chassiexpert bero på en kombination av höjd fjädring (vilket ger mindre gynnsamma chassigeometrier), stötdämpare med olycklig specifikation samt bussningar som förefaller vara mjuka initialt för att sedan snabbt slå i botten (vilket i sig kan resultera i plötsliga kraftstötar på däcken).
Sammantaget resulterar detta i att bilen blir såsig på vägen, utan att för den sakens skull tvätta bort en viss småstötighet i fjädringen.
Paradgren för Subaru
Tyvärr hann inte det stora snöovädret dra in över landet medan testet pågick, men att krafsa sig fram i låg fart på löst underlag är en paradgren för Subaru.
Vi Bilägare har utöver den testade versionen med bensinmotor på 167 hästkrafter och steglös automatlåda även kört en dieseldriven Outback med manuell växellåda.
Med automatlåda följer hos Subaru en elektroniskt kontrollerad lamellkoppling som portionerar kraft till bakhjulen (60 procent fram, 40 bak i grundläget tills något hjul spinner) enligt samma princip som Saabs Haldexkoppling.
För manuellt växlade bilar använder Subaru en helt annat princip där en öppen mellandifferential (50/50-fördelning i normalsituationen) åtföljs av en viskodiffbroms som kan hindra alltför stor hastighetsskillnad mellan fram- och bakaxel.
Vilket som är bäst är svårt att säga. Möjligen ger den manuella bilens system mer förutsägbara köregenskaper, medan lamellkopplingen bidrar till högre komfort.
Fungerar fint
Testbilens steglösa automatlåda, Lineartronic kallad, fungerar fint och ger enligt tillverkaren lägre bränsleförbrukning. Eftersom lådan aldrig skiftar mellan låsta växellägen blir det en bekvämt ryckfri körning.
Föraren kan även välja mellan sex fasta "växlar" med paddlar bakom ratten, men då går vitsen med steglös utväxlingen förlorad. Möjligen är det en fördel att kunna växla ned för att motorbromsa på halt underlag.
Saab gjorde under många år stort nummer av bilarnas omkörningsegenskaper, "snabbare än Ferrari" skröt reklamen.
Men den 210 hästkrafter starka motorn i 9-3X 2,0T Biopower kräver nedväxling från sexan till fyran eller allra helst trean för att ta det långa benet före.
Under 4 000 varv/minut är motorn orkeslös, sedan skenar den. Den manuella lådan har dessutom en långslagig och lite gammalmodig känsla i länkaget. Automatlåda skulle skänka bilen större harmoni, men erbjuds inte i kombination med etanolmotor.
Några rättvisande mätningar av bilarnas bränsleförbrukning har inte kunnat genomföras, men att komma i närheten av Saabs angivna siffra vid etanoldrift är i stort sett omöjligt.
Den 30-procentiga schablonökningen jämfört med bensindrift bedömer vi vara svår att nå ens vid sansad körning.
Småtråkig maskin
Subaru slår som vanligt på trumman för sin boxermotor (motliggande cylindrar) som både påstås ge färre vibrationer och lägre tyngdpunkt. Må så vara, någon vidare spänstig kraftkälla är ändå inte 2,5-litersmotorn.
Intrycket är snarare en småtråkig maskin som presterar lite i underkant jämfört med konkurrenternas motorer (229 Nm ur 2,5 liters volym, normalt ger moderna sugmotorer 100 Nm/liter).
Sammantaget är det inga grundskott vi riktar mot motorerna i 9-3X och Outback, vi konstaterar bara att det finns andra biltillverkare som har kommit längre vad gäller kombinationen bränsleförbrukning, gångkultur och kraftresurser.
Den nya generationen Legacy/Outback har vuxit i generationsskiftet och är nu snarast jämförbar med Saab 9-5 och Volvo V70. När Outback parkeras bredvid 9-3X förefaller bilarna nästan vara i olika skalor, mest beroende på bilens höjd (plus åtta cm jämfört med Saab).
Inuti märks det mest i form av ett baksäte som är mycket rymligt och dessutom komfortabelt. Ryggstödens vinkel går att justera för större bagageutrymme eller bakåtlutad bekvämlighet.
Outback inget för småbarn
Saabs interiör är trängre och känslan i baksätet är mer instängd. Med en bakåtvänd barnstol (Britax) monterad i baksätet blir det mindre utrymme kvar för framsätespassagerarna i Saab än i Subaru.
Däremot är det betydligt enklare att montera den bakåtvända barnstolen i Saab än i Subaru tack vare metallöglor att fästa underförankringsbanden. I Outback går det inte ens att göra öglor av banden runt framstolens "gångjärn" eftersom ryggstöd och sittdyna är förbundna med en kåpa på stolens baksida.
Med viss möda lyckas vi i stället slå öglor runt framstolens golvskenor, vilket inte känns tillfredsställande med tanke på att vassa kanter riskerar att försvaga eller rent av skära sönder barnstolens förankringsband.
Detta diskvalificerar nära nog Outback som alternativ för familjer med barn i åldern 1-5 år.
Varken Saab 9-3X eller Subaru Outback har bältesförsträckare eller kraftbegränsare i baksätet. Saab kan till viss del försvara sig med att 9-3 är en åldrad konstruktion, medan Subarus konstruktörer satt vid ritbordet för bara ett par år sedan.
Luxuösa framstolar var länge en paradgren för Saab, men vårt intryck av de senaste årens testbilar är att Trollhättan sänkt ambitionen samtidigt som många konkurrenter kommit i kapp.
Det är Outback ett bevis för, bekvämare japanska stolar har vi inte hittat på den här sidan lyxbilar som Honda Legend och Lexus.
Påkostat intryck
Även i fråga om byggkvalitet imponerar Subaru Outback. Inredningen känns mycket väl sammansatt och flertalet plastmaterial ger ett påkostat intryck. Saab 9-3 har en spretigare blandning av välgjorda detaljer och grejer med billig känsla.
Vi Bilägares AutoIndex-undersökningar bekräftar dessutom att Subaru både gör driftsäkra bilar och har nöjda kunder.
Allt är dock inte guld som glimmar. Den skönljudande hifi-anläggningen av märke McIntosh i vår test-Subaru är liksom (det ganska svårmanövrerade) navigationssystemet med pekskärm bara standard i Outback med sexcylindrig motor.
Till de fyrcylindriga modellerna går det inte ens att få som tillval. Det är en försåtlig taktik att tryffera bilarna som ska möta pressens representanter med utrustning som den vanlige köparen inte kan komma i närheten av.
Saab 9-3X är ungefär 35 000 kronor dyrare än Subaru Outback, om än med en motor som är 43 hästkrafter starkare. Med test-Subaruns Lineartronic-växellåda inräknad är det fortfarande 20 000 kronor till japanens favör.
Subaru bjuder fri service i tre år/4 500 mil, vilket rimligen ger mer kvar i plånboken än Saabs aningen lägre reservdelspriser. Försäkringskostnaden är nästan likvärdig.
Betydligt mer avgörande för totalekonomin är andrahandsvärdet. Subaru har en liten men mycket hängiven köparskara och begagnade exemplar samlar aldrig damm i bilhallarna, vilket håller upp priserna.
"Samlarvärde" eller "pannkaka"
Saabs bilar har traditionellt varit eftertraktade i Sverige, men med tanke på den rådande situationen är prognosen lika tillförlitlig som att spå väder i kaffesump.
"Nu blir det samlarvärde på bilarna", hävdar vissa bedömare. "Ett nedlagt bilmärke utan hög status kan bara bli pannkaka", påstår andra.
Vår egen bedömning är att en Saab-kombi med mervärde i form av fyrhjulsdrift lär stå sig hyggligt åtminstone på den svenska marknaden, även om sagan om biltillverkningen i Trollhättan är slut.
Det är svårt att inte grunna över vad som hade hänt om de forna General Motors-syskonen (1999-2005) Saab och Subaru hade fått knyta banden tätare i början av 2000-talet, inte bara i all hast sätta ett Saab-ansikte på en Impreza WRX som i fallet med den floppande 9-2X.
Två med världsmått mätt små tillverkare som ofta gått sina egna vägar både vad gäller teknik och formgivning - borde inte ett sådant samarbete ha kunnat bära frukt?
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3X och Subaru Outback?
Testinformation
Modeller i det här testet:
Saab 9-3X 2,0T BioPower Subaru Outback 2,5 LineartronicBetyg
Saab 9-3X 2,0 Turbo BioPower XWD
Tillverkningsland: Sverige.
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Tvärmonterad fyrcylindrig radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Turbo och laddluftkylare. Cylindervolym 1 998 cm3. Borrning/slaglängd 86/86 mm. Kompression 9,5:1.
Max effekt: 210 hk (154 kW) vid 5 3000 varv/min.
Max vridmoment: 300 Nm vid 2 500 – 4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell låda. Fyrhjulsdrift med Haldexkoppling och lamelldiffbroms i bakaxeln (tillval).
Hjulupphängning: Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänk. Bak multilänkaxel. Nivåreglering.
Hjul: 235/50-17. Lättmetallfälgar.
Styrning: Kuggstång, hydrauliskt servo. Vänddiameter 11,7 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor. Låsningsfritt system med nödbromsassistans och elektronisk bromskraftsfördelning
Övriga versioner: 1,9 TTiD (180 hk, endast framhjulsdrift), 2,0 Turbo XWD (endast bensin).
Ekonomi:
Billigaste version, kr: 298 900 (1,9TTiD)
Testad version, kr: 319 900 (2,0T BioPower)
Testbilens pris, kr: 374 700
Förmånsvärde kr/år: 50 100
Skatt kr/år: 1 300
Försäkring kr/år 1): 4 778
Servicekostnad t o m 6000 mil, kr: 11 700
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Garantier, år 2): 2/3/10/1
Milkostnad, kr3): 49:50**
1) Vid 1500 mils årlig körsträcka i stad typ Västerås 2) Nybilsgaranti/ vagnskada/rostskydd/vägassistans 3) Enligt konsumentverkets kalkyl vid 1500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år. *Subaru har fri service t o m 4 500 mil. ** Saabs milkostnad är svårberäknad, eftersom man inte vet hur andrahandsvärdet kommer att bli i framtiden.
Subaru Outback 2,5i
Tillverkningsland: Japan.
Modell: Femdörrars kombi.
Motor: Längsmonterad fyrcylindrig boxermotor med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad och 4 ventiler per cylinder. Cylindervolym 2 457 cm3. Borrning/slag 99,5/79 mm. Kompression 10,0:1.
Max effekt: 167 hk (123 kW) vid 5 600 varv/min.
Max vridmoment: 229 Nm vid 4 000 varv/min.
Kraftöverföring: Sexväxlad manuell, permanent fyrhjulsdrift med viskodiffbroms mellan axlarna (i normalläget 50/50-fördelning). Testbilen steglös automatlåda, permanent fyrhjulsdrift med hydraulisk lamellkoppling (i normalläget 60/40-fördelning).
Hjulupphängning: Skruvfjädring och krängingshämmare. Fram MacPherson med nedre triangellänk. Bak mulilänkaxel.
Hjul: 225/60 R17. Lättmetallfälgar.
Styrning: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,0 meter.
Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system med panikbromsassistans och elektronisk bromskraftsfördelning.
Övriga versioner: 2,0D (150 hk), 3,6R (260 hk).
Ekonomi:
Billigaste version, kr: 285 900 (2,5i man)
Testad version, kr: 300 900 (2,5i Lineartronic)
Testbilens pris, kr: 334 700
Förmånsvärde kr/år: 7 700
Skatt kr/år: 1 770
Försäkring kr/år 1): 4 352
Servicekostnad t o m 6000 mil, kr: 4 550*
Serviceintervall, mil/år: 1 500/1
Garantier, år 2): 3/3/12/3
Milkostnad, kr3): 45:50
1) Vid 1500 mils årlig körsträcka i stad typ Västerås 2) Nybilsgaranti/ vagnskada/rostskydd/vägassistans 3) Enligt konsumentverkets kalkyl vid 1500 mils årlig körsträcka om bilen ägs i tre år. *Subaru har fri service t o m 4 500 mil. ** Saabs milkostnad är svårberäknad, eftersom man inte vet hur andrahandsvärdet kommer att bli i framtiden.
Saab 9-3 X är ett snäpp mindre än nya Subaru Outback och är en äldre grundkonstruktion men med ett modernt och väl fungerande fyrhjulsdriftsystem där diffbromsen utgör grädde på moset.
Nya Subaru Legacy (Outbacks lägre systermodell) fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest, men förvånansvärt dåligt resultat för exempelvis nackskyddet.
Saab 9-3 har i gengäld god säkerhetshistorik, inte minst i form av statistik från verkliga olyckor.
Vad köregenskaper beträffar upplever vi att Saab med X-modellen dragit åt skruvarna ett extra varv och åstadkommit den mest genomarbetade 9-3 hittills.
Men Subaru Outback är trots allt både rymligare och billigare, mer fullgången som "terrängbil light" samt med ett kvalitetsrenommé som Saab aldrig varit i närheten av.
Att förorda 9-3X framför Outback hade varit svårt även om Saab Automobile AB haft en framtid.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har en Subaru Outback 09,Diesel vill påpeka,att
den innhåller mycket utrustning, som du inte vill
upplysa om,t.ex. Automatisk nivåreglering,efter som
jag kör mycket husvagn urkopplingsbar VDC,stabilets-
kontroll,samt en under bar boxerdicecel, 0,8 dl/mil
med en 1300kg tung husvagn vid 85km ,samt nav-
igerings utrustning, 2 zons värmesystem, M.M.
Båda bilarna saknar snygg design. Saab har sitt övertjocka tak och Subarun ser ut som en gammal japansk bil eller brist på design! Vem vill ha en FUL bil? Inte jag. Sen kanske Subarun är driftsäker och Saaben är definitivt inte det - men ingen är aktuell för mig.
Såg fram emot testen med Subaru Outback (har själv en Impreza-09) och särskilt uppgiften om vägbuller, som ju Vi Bilägare brukar vara duktiga att meddela. Men döm om min förvåning när den för mig viktigaste uppgiten hade utelämnats i just denna test!! Och inte heller ett ord om vägbullret inne i själva artikeln! Kommer det att meddelas i efterhand eller...??
BSW
Länkaget? Det har inte varit länkage till växellådan på en 9-3 sedan 2003. Vajrar precis som i de flesta tyska bilar. Vad är det med saab som inte är driftsäkert? Deras etanolbilar startar ju även på vintern med etanol i tanken tillskilnad från andra. Kör Etanol året om i min sportcombi. -20 var inga problem.
Så vitt jag känner till finns det ingen rikslikare när det gäller bilars utseende. Det vore bättre om man säger att "jag tycker att den är ful" istället för att göra sig talesman för ett helt folk.
Vad gäller SAAB's tillförlitlighet skiljer den sig inte från andra bilmärken om undersöker saken lite närmare. De 9-3 som vi leasar på förtaget har inte gjort någon besviken.
Har en outback 2.5 -10 aut och har bara gott att säga. 2.5l spisen har gott om vrid även när jag drar tungt släp och den underhållsfria, steglösa lineartroniclådan är som en dröm. 1900 rmp i 110 kmh är snudd på dieselklass. Har svårt att tänka mig en bättre dragbil / vinterbil. 3 års fri service är också ett plus.
Kupevärmen räcker inte till när det är minusgrader ute. Motortemp blir 67 grader, helt normalt enligt märkesverkstan, på tomgång sjunker motortempen så att det blir kallt i kupén.
Subaro Outback ni skriver inte i VBil. att det ingår i utrustningen Automatisk nivåreglering, samt Hold Hilder som jag tycker är bra om man står i backe
med husvagn på kopplad,det finns ingen bil som har sådana finesser.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.