"Jag har just köpt en ny BMW 318d Touring och funderar på vad jag ska göra med lacken. Varför och när ska man lackkonservera?" Vi Bilägare söker svaret.
Volvo ECC slog ner som rena miljöbomben när den visades på bilsalongen i Paris 1992.
ECC var en gasturbinladdhybridbil med design som redan förebådade kommande Volvo S80, trots att den senare lanserades först sex år därefter.
ECC var en gasturbinladdhybridbil med design som redan förebådade kommande Volvo S80, trots att den senare lanserades först sex år därefter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har en Citroën Xsara Picasso 2005. Lät "MrCap" göra lackkonservering för ca. 3000:- våren 2006 då bilen var ca tio månader enl. reg.skylten och första reg. i Sverige.
Därefter har bilen "ruskat av sig vägsmutsen själv" men jag har tvättat med högtryck ett par ggr hemma och s.k. diamanttvätt på macken två ggr. Visst kan man se att bilen är smutsig nertill men en regnskur eller två skäljer bort smutsen. Nu kör jag inte SÅ många mil per år men jag kan bara rekommendera en omgång av proffsen som rengör lacken och täpper till ev. porer med bra polermedel. OBS; Jag har INTE låtit göra de årliga poleringarna som de rekommenderar ... Så deras garanti kan jag glömma! Senaste "diamanttvätt" för ca. en vecka sedan, (nr 2 i serien) gjorde att bilen såg ut som ny igen ...
Jag har gjort en Ditec-behandling av min drygt två år gamla Peugeot 307 kombi, sommaren 2009. Jag kör cirka 2 500 mil per år och har samma erfarenhet som Roffe. Vägsmutsen fastnar inte på samma sätt. Nu i vinter t.ex. spolade jag av bilen i självtvättsanläggning med rengöringsmedel och högtryck. Den blev i stort sett helt ren och blank, trots att den såg för dj-g ut innan. Smuts sätter sig inte på samma sätt, alltså. Hur länge effekten sitter i vet jag så klart inte ännu.
Skillnaden mellan en manuell vaxning och en konservering är att vaxningen inte håller så länge; den måste göras om 2-3 ggr/år. Jag anser inte att man skall använda högtryckstvätt till bilen då det höga trycket kan skada lack och underrede. Vaxa manuellt och tvätta varsamt. Det är visserligen lite mer arbete men kostar avsevärt mindre och ger en lika fin bil som den konserverade.
Svaret "var och en måste själva avgöra detta" är ett speciellt svar. Är det ett svar överhuvudtaget?
Nej, det är det inte. Mer ett typ God dag yxskaftavvisande av frågan.
Ett svar innebär att man utvecklar ett problem, kanske genom att ge olika svar. För att den som frågar har mer grund för att just själv avgöra vad den skall göra.
Jag stod också i valet o kvalet om lackkonservering till min nya Opel Insignia, men gjorde det när bilen var 2 mån hos Ditec. De lovade att det hade ingen betydelse om lacken var ny eller inte. Min vita bil har varit otroligt lättskött sedan dess. Visst fastnar det smuts nedtill på sidorna och baktill (kombi) men på med lite reng.medel och högtryck, och lacken är i nyskick. Väldigt reptålig verkar den också vara. Bara positivt alltså.
Ditec säger i princip att ju förr desto bättre. Väntar man ett år eller mer så finns risk att man inte får på ett extra skydd i tid, att den inte sitter kvar lika bra sen etc. Deras 6-årsgaranti gäller också bara om bilen behandlats inom ett år. Från deras hemsida;
"Behandlar du din bil innan den är ett år gammal lämnar vi en 6-års systemgaranti där vi garanterar lackens glans."
Olle: Fel, varför "vaxet" inte håller när du vaxar själv är för att det är just vax. Proffsen använder lackskydd som är mycket bättre och hållbarare än vaxet. Numera kör jag också med lackskydd. Vax är skräp i jämförelse de vill jag lova.
--------------
Att rulla in på en borsttvätt (typ diamanttvätt) är riktigt dåligt för din lack. Sliter väldigt hårt på lackskyddet och är där något vax som satt på innan du körde in så är det garanterat borta efter.
VAX får vattnet att ligga kvar i pölar på lacken. Om solen sen är stark så kan vattnet agera förstoringsglas och solen fräter då extra mycket på lacken. Det är också risk att man inte klarar att upprätthålla ett vaxskydd på vintern när det är som viktigast.
Har man en nyare bil med stort marknadsvärde så ska man givet satsa på 2-komponents lackförsegling. Lacken är det viktigaste på bilen och dålig lack går aldrig att återställa helt. Lacken måste skötas om väl från början. En kostnad för en lackförsegling måste givetvis sättas i relation till en bils marknadsvärde. Dessutom måste en sån här försegling som sagt ske på en fräsch lack, sen är det för sent.
Kan var värt att nämna att sammanhanget att t.ex. Ditec är helt silikonfritt.
Leifer: Det du säger stämmer inte riktigt. Du kan visst det försegla en mer "använd" lack men då får du polera före, men det behöver du göra i vilket fall. En ny lack är inte helt jämn den heller.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.