"Varför läggs CO2-utsläppsskatten inte på drivmedelspriset? Det rimliga är att man betalar för den mängd CO2 som släpps ut." Vi Bilägare svarar.
Tour de France är cykelsportens klassiker nummer ett. Passen mellan Grenoble och den italienska gränsen är ökända, plågsamma upplevelser för alla cyklister, men desto skönare att uppleva med bil. Col du Télégraphe på väg upp till alpbyn Valloire och efterföljande Col du Galibier på 2 646 meters höjd bjuder på vyer av allra häftigaste slag, men det är svårt att förstå hur cyklisterna vågar släppa på utför när passen väl har bestigits. P-platsen vid Col du Galibier är ett välbesökt rastställe, för utpumpade cykelmotionärer och bekväma bilister.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men, vägskatt och trafikförsäkring borde man kunna lägga på bensinen, så vet man att dessa avgifter betalas av alla son kör (utom de som slangar).
Dessutom undrar jag varför ska t ex Golf Plus Multi Fuel (176 g CO2 per km) få räknas som miljöbil när min Golf Plus 140 Tsi DSG (172 g CO2 per km) inte räknas som miljöbil? Det verkar som om det är sant att spriten skadar hjärnan!
Precis så dumt blir det om du tankar etanolbilen med bensin. Meningen är dock att etanolbilar skall tankas med E85.
För den som inte vet är det alltid CO2 från bensin som visas på Flexifuelbilarna (så är regelverket). Detta beroende på att E85 inte är certifierat bränsle. Netto CO2 är betydligt lägre när man kör på E85.
E85 har nu vetenskapligt bevisats släppa ut MER koldioxid än bensin och diesel. Framställningskostnaden är dessutom dyrare i kronor räknat, varför det inte finns samma utrymme för en koldioxidskatt. Det finns således en bra anledning att inte ha det som certifierat bränsle.
"Dagens skattesystem sprider kostnaderna jämnare över befolkningen"
Gäller det elen med??? Ska visst ändras med.
Allt ska ligga på soppan, förutom då försäkringen för din bil.
Den som nöter mycket väg betalar för det också.
Söndagsåkaren gör det inte så mycket, det är rättvist, inget annat.
Värre då med åkerier då.
Hur gör dom i Finland då "jämnare över befolkningen"?
Reidar. Det där med vetenskapligt får du nog speca lite. För om du menar Sören Wibe så fick han ordentligt med kritik. Befogad också då han konsekvent antagit felaktiga data och metoder. Fast har du någon annan referens så kör på. Fast t.o.m. EPA visar att amerikansk majsetanol inräknat markanvändning har minst 20% CO2 minskning. Du vet majsetanol som beskrivs som "fuletanol" och bara kan köpas på systembolaget för flera hundra per liter. Men köp då nått godare istället :)
Det är ganska meningslöst att försöka hitta förnuft och rimlighet i svenska energipolitik överhuvudtaget. Om sådant hade funnits skulle man inte ha stängt fungerande och högeffektiva elproduktionsenheter( läs Barsebäck 1 och 2) för att i stället köpa in kolproducerad el från Danmark. Alltid något att tanka "miljövänliga" och skattebefriade elbilar med! Också skrattretande löjligt att tala och skriva om att tanka E85 då alla vet att det egentligen är fråga om E75, 25% ren bensin alltså. Att sedan så många (skattefria) etanolbilar tankas med bensintankas med bensin att etanolsumman blir knappt E50 borde få miljömaffian att ställa sig i skamvrån. Men, klimat- och miljöfanatikerna tänker väl som Joseph Goebbels i tiden: Om en lögn upprepas tillräckligt ofta så tror många det är sanning.
Värst är det för glesbygdsboende som har diesel och måste betala 2500 kr per år mer jämfört med besinmodell med samma utsläpp. Lägg utsläppet på literpriset!! Ju mindre man kör ju högre skatt!!
Är det inte konstigt, i Sverige har man "miljöbilar" som man inte vet hur de påverkar miljön därför att man inte kan säga vad de har i tanken. Är det det som är tanken?
Dumt förslag!
Ex: Hybrid skam anges ett utsläpp på 38 g/km.
Bilen väger 200-500 kg mer mot motsvarande bil.
När elen är slut så vräker dessa bilar ut stora mängder Co.
Men man får inte veta hur stor dessa bilar släpper ut då.
Kanske 250 g/km kanske ännu mer!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.