Nästa artikel
Bilfrågan: Jag slår gnistor!
Bilfrågan

Bilfrågan: Jag slår gnistor!

Publicerad 10 februari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Har nyligen bytt bil till en med tygklädsel och när jag går ur bilen slår det gnistor om mig. Kan det orsaka brand eller explosion?" Vi Bilägare svarar.
– Från 1970. Ett exemplar byggt, baserat på en racerbil som gick i CanAm. Extremt låg, något över 90 centimeter bara, och med sagolik formgivning som om den lossnat från ett moderskepp och nu kretsar runt en avlägsen planet. Femliters V12, väldigt snabb! berättar Vi Bilägares reporter Calle Carlquist som provsatt bilen för många år sedan på ett torg i Italien där man firade landets bästa konstverk.
  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-02-10 16:13
leifer (ej verifierad)

Ett sätt att få bort det ska vara att blanda sköljmedel med vatten och spray på klädseln.

#2 • Uppdaterat: 2010-02-10 18:16
Lars-Olof Svedberg (ej verifierad)

Nåja, så där jättesupervansinnigtomöjligt var det ju inte med brand vid tankning, åtminstone inte för en handfull år sedan. Gas kan ju strömma ut, trots gasåterföringen via pistolen och trots att den, åtminstone när vi talar om bensin, har ett snävt antändningsintervall har det förvisso inträffat bränder mer än en gång!
Och visst är gasen nere i påfyllningsröret nog för "fet" men den blandas ju med luft och förtunnas, om och när den når uteluften.
Så det kan nog vara MYCKET klokt att göra sig själv (eller bilen!) potentialutjämnad före det man tankar om man upplever "uppladdning"!
Sedan lär ju sprit kunna vara brandfarligare än bensin den gas som användes vid fordonsdrift har nog ett betydligt bredare antändningsintervall än bensin.
Så som sagt och enkelt uttryckt : var inte skraj men var försiktig och se till att alltid potentialutjämna vid tankning!

#3 • Uppdaterat: 2010-02-10 19:32
Leifa (ej verifierad)

Jag brukar ta i dörrkarmen innan jag reser mig och går ut och inte släppa den förrän jag slår igen dörren,funkar på min bil.

#4 • Uppdaterat: 2010-02-11 02:16
Lägerleffe (ej verifierad)

Gå genast tillbaka till bilbutiken. Du ska betala mera. Du har fått mer från listan än du skulle ha. Du fick en option som kallas LEVWEG - Light Electric Vehicle Without Extra Generator.

#5 • Uppdaterat: 2010-02-11 18:59
Harry (ej verifierad)

För att ytterligare skrämmas så kan jag berätta att jag en gång fick lära mig på yrkesförarskolan att den temperatur vid vilken bensinen är absolut farligast är vid minus 19 grader Celsius. Då "exploderar den utan förvarning" sade min lärare, vad han nu menade med det, och temperaturintervallet då man ska vara särskilt försiktig med bensin är mellan noll till trettioåtta minusgrader. Jag erinrar mig tiden då man läste mycket deckare och andra pocketböcker där det stod om nonchalanta mackägare som med cigaretten dinglande i mungipan stod och tankade kundens bil. Det var ju faktiskt inte så farligt eftersom det då handlade om områden med temperaturer runt trettio grader plus i skuggan. Jag minns att man tyckte att det var konstigt att det inte exploderade då, men fick ju så småningom lära mig hur och varför. I så varm temperatur är bensinångorna så feta att de nästan inte är antändbara eftersom det inte finns så mycket syre i bensinångorna. Vid en uppvisning en gång med brandkåren fick jag det även visuellt bekräftat, för en brandman bevisade nämligen att det går att släcka eld med bensin genom att först "vifta" undan ångorna innan han snabbt stack ned den brinnade stickan i bensinen. Detta experiment är dock inte att rekommendera för hemmaplan.
En jordfläta som berör marken kan kanske minska risken för statisk urladdning.
Annars undgår man helt obehaget själv genom att alltid hålla i ett metalliskt föremål, exempelvis bilnyckeln och låta den "ta smällen" genom att låta den gå emot någon jordpunkt på bilen. På det viset undgår man obehaget och nyckeln, eller metallföremålet tar hela"smällen", för hur det än är så är det obehagligt och irriterande om än inte farligt i sig.

#6 • Uppdaterat: 2010-02-14 20:27
S-E S (ej verifierad)

Det brukar löna sig att undvika syntetkläder om det är ylle i stolstyget. Är det syntetmaterial i stolen så använd syntetkläder.

#7 • Uppdaterat: 2010-02-15 09:50
svana (ej verifierad)

Jag har märkt att skor som icke leder elektricitet orsakar detta högst otrevliga fenomen. Jag led många år själv av problemet innan jag märkte att skorna var den avgörande faktorn till lösningen. Att hålla i dörrkanten eller med nyckeln beröra plåtarna vid utstigandet ur bilen hjälper ej då samma otrevliga stöt förmedlas till dig även i.o.m denna åtgärd.

#8 • Uppdaterat: 2010-02-15 19:00
S-E S (ej verifierad)

Rätt SVANA, lädersulor ska de´va´. Alternativt kan du köpa kirurgtofflor med jordkontakt i sulan.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-12 19:11
VW Polo 2012

För länge sedan när jag hade en Volvo 245a med blå velourklädsel eller om det heter plyschklädsel , jag hade alltid för vana att peta på dörren för att få den statisk elektriciteten att släppa. Jag kunde både höra och även se den blå gnistan om det var mörkt ute. Jag har haft hur många bilar som helst men just denna är den enda jag haft detta "problem" med.

#a • Uppdaterat: 2015-12-17 16:21
Hundter

Kör bartfota, så händer inte detta! ;-))

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.