Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är en CVT-växellåda?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är en CVT-växellåda?

Publicerad 4 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vad står CVT för? Vad är "Lineartronic automatlåda för typ av växellåda? Ni skriver att dessa växellådor ibland kan sänka förbrukningen något. Underförstått i förhållande till en manuell växellåda? Varför är det så?"
Vi Bilägare svarar.
Att helljuset bländar av automatiskt vid möte tyckte många svarande i undersökningen var ett bra tillval att satsa på.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-04 11:28
Saabnisse (ej verifierad)

En något märklig detalj är att det var DAF som tog fram den första fungerande stålkedjevariatorn.
När Volvo köpte Daf var det just denna man ville åt, men man blev blåst.
Patentet låg på DAFs lastbilsdivision.

#2 • Uppdaterat: 2010-08-04 12:21
Isak (ej verifierad)

Körde den "nya" Toyota Avensis som hyrbil av 2010 års modell med en liknande automatlåda som CVT. Måste säga att den var en djup besvikelse. Vet ej om det beror på att det är en hyrbil även om den bara gått knappt 2000 mil kändes den oprecis i växlingarna, sladdrig spak och vissa oregelbundna hugg eller ryck i växlingarna. Trist helt enkelt. Går absolut inte att jämföra med min 3 år gamla Audi A6:a med automat och 2,4 liters motor. Vi hyrde den då vi tillfälligt behövde en kombibil och SAAB:arna och V70 var uthyrd och Toyotan var den enda som var ledig. Vill också nämna att Toyotan kändes svår och trång att lasta i och ur jmf "vanliga kombibilar tex SAAB, Volvo, Audi, Mercedes etc.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-04 13:30
ME (ej verifierad)

Undrar om du Isak verkligen kört bilen du nämner. Äger själv en Toyota Verso och kört dryga tusen mil med den och maken till underbar låda har jag aldrig upplevt. I auto-läge är den helt sömlös och arbetar kontinuerligt för att ligga på bästa varvtal. Det finns 7 "låtsasväxlar" som man kan leka med via rattpaddlar eller en icke-sladdrig spak och den växlar blixtsnabbt och helt utan fördröjning. Inte någon dubbelkopplingslåda på marknaden kan växla fortare än den här. McLaren och Toyota ville införa cvt-lådorna i Formel 1 på grund av dess fantastiska egenskaper men fick kontinuerligt nej. Förmodligen för att övriga stall låg för långt efter i utvecklingen. Jag har ägt bilar med ordinära automatlådor och min föregående bil var en Toyota corolla verso med en robotiserad manuell låda, men aldrig har jag kört en härligare auto-låda än den här. Det finns alltid en tvekan med dubbelkopplingslådor eller vanliga autolådor när du trycker till och den ska växla ned men i en cvt-låda så drar den bara iväg med högre varvtal utan nån som helst tvekan. Mjukheten vid krypkörning är ljusår bättre än VW:s dsg-lådor med sina ryck. Nej, det här är framtiden och Toyota har dessutom diger erfarenhet med Prius sedan 1997 med cvt-tekniken. Visste ni att det finns stridsvagnar med cvt-lådor?

#4 • Uppdaterat: 2010-08-04 13:55
Jägaren (ej verifierad)

Hmmm, om man hänger på en bilsajt (och troligtvis har åtminstoen något intresse av bilar) förstår i alla fall inte jag varför man skickar in en sådan här fråga om vad "CVT" betyder! Skriv in "CVT" i Google och träffarna på alla möjliga språk haglar över en. Det finns till och med träffar som visar videofilmer om lådans arbetssätt. Jag tror vissa frågeställare vill testa och se om just deras fråga skall dyka upp mer än att de egentligen behöver hjälp. Eller så är det så att folk helt enkelt inte orkar göra något själva nu för tiden.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-04 14:33
Conny Karlsson (ej verifierad)

Eller så är det helt enkelt så att det är en äldre (eller inte helt dator kunnig person) som skickat in denna fråga till tidningen som han redan fått svar på i tidningen. Och att man nu plockar in diverse frågor som man fått här på siten så alla får ta del av dom, svårare än så behöver det inte vara. Bara bra att VIB tar upp frågorna. Tror många låtsas om att dom vet vad allt betyder och framförallt vet hur det fungerar i praktiken.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-04 15:31
leifer (ej verifierad)

Dubbelkopplingslådor har inte bara dubbla kopplingar, utan även dubbla lådor, till skillnad från CVT. De mjuka och snabba växlingarna åstadskoms genom att en lådan förbereder för nästa växling, så växling i sekvens blir det mycket snabbt.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-04 16:55
Hålle (ej verifierad)

leifer, Det är bara en växellåda. Däremot dubbla växelväljare som lägger in varsin växel, den som du vill ha och nästa uppåt eller nästa neråt beroende på om du växlar uppåt eller nedåt. De båda växlarnas ingående axel kommer från varsin inkommande axel och varsin koppling. Val av växel görs genom respektive koppling.

#8 • Uppdaterat: 2010-08-04 16:58
PLUSMINUS (ej verifierad)

Har provkört den nya Subaru Outback med automatväxellådan "Lienartronic". Denna automatlåda var helt fantastisk, då den växlade helt utan några ryck eller hugg. ME, jag har även kört Toyota Verson med cvt-låda, och Subarus "Lienartroniclåda" växlar precis lika mjukt och fint. Jag rekommenderar en provkörning av antingen Subaru Leagacy eller Outback med "Lienartronicväxellåda"

#9 • Uppdaterat: 2010-08-04 17:24
leifer (ej verifierad)

HÅLLE, jag har läst om t.ex. VW DSG, det är två manuella lådor som är sammankopplade (2x4 ger 7 växlar framåt och 1 bakåt). Se här t.ex.
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-Shift_Gearbox
"In simple terms, it is two separate manual gearboxes (and clutches), contained within one housing, and working as one unit."

#a • Uppdaterat: 2010-08-04 18:25
S-E S (ej verifierad)

Jag kör en VW med 1,4 l TSi-motor (turbo+kompressor) på 140 hk och DSG-låda. Väldigt lyckad kombination. Efter 2 år och 6000 mil är jag helt nöjd med en felfri bil (ta i trä)!
Växlar suveränt och möjliggör långkörning på ca 5,8 liter uppmätt värde. (Färddatorn visar 5,2 liter).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.