Nästa artikel
Bilfrågan: Varför skivbromsar bak på bruksbilar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför skivbromsar bak på bruksbilar?

Publicerad 5 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Varför skivbromsar runt om på icke tävlingsbilar? Bromsarna på bakhjulen används knappast. Och varför kamrem på icke tävlingsmotorer? Och varför servostyrning på varenda småbil?"
Vi Bilägare svarar.
Under långa, kalla vintrar är det praktiskt med en ruta som hjälper till att få bort is och frost.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-05 10:57
mctar (ej verifierad)

Kamremsbyte på min bil kostar någon tusing efter 18.000mil. Vad kostar kedjebyte som många "nya bilar råkat ut för"?

#2 • Uppdaterat: 2010-08-05 11:46
Johan L (ej verifierad)

MCTAR
Då har du antagligen en äldre enklare bil. Normalt är väl att kamrem byts efter omkring 10 000 mil och kostar 3-6 000.
Kamkedjan på min bil täcks av garantin och garanteras 30 000 mil om man servar bilen. Så det kostar nog inget att byta den om den skulle ge sig. På gamla fordar gick ju kamkedjan sönder fort om man struntade i att byta olja. Men då har man ju andra problem också.
Skönt att kedjan kommit tillbaka. Lite dyrare vid nytillverkning men bra för ägarna och framförallt begagnatköparen.

#3 • Uppdaterat: 2010-08-05 11:50
MCTAR (ej verifierad)

Ja, bilen är inte ny, utan precis 3år.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-05 12:29
KG (ej verifierad)

På min Golf -01 (9000 mil) fick jag ett pris från auktoriserad verkstad för byte av kamrem på över 7000 kronor, men då ingick även byte av vattenpump som alltid gjordes i samband med kamremsbyte.
Övriga servicen inte inräknat.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-05 12:47
Johan L (ej verifierad)

MCTAR
Då har du tur med det på din bil i alla fall. Många har ju annars kortat in sitt ursprungliga intervall på kamrem. Audi hade ju som exempel 18 000 mil på några motorer men har nu ändrat serviceanvisningarna till 12 000 mil på de modellerna.
Trist att detta gäller även retroaktivt för de modeller som såldes med löfte om ett intervall om 18 000 mil.

#6 • Uppdaterat: 2010-08-05 12:50
Gösta (ej verifierad)

Tre ytterst motiverade frågor från Jan-Erik. Har själv länge undrat samma sak. Skivbromsar bak och servostyrning är i många fall helt onödigt. Enbart ett sätt för bilindustrin att tjäna pengar. Kamrem verkar som sagt vara på väg att försvinna till förmån för kamkedja. Och Johan L, vilka biltillverkare har garanti på kamkedjan till 30 000 mil? Inte SAAB iallafall kan jag säga av egen erfarenhet, fick vackert betala byte av kedjan efter 19 000 mil. Nej, ta tillbaka stötstängerna, med dem var det sällan några problem. Varför skall man ändra ett fungerande koncept.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-05 12:50
Tommy (ej verifierad)

Vägkänsla är ett personligt begrepp. Jag anser att en bil har rätt vägkänsla om den är lätt att styra runt gathörn rondeller och på parkeringsplatser. Om man sedan förlorar lite information via ratten på landsväg är av mindre betydelse. Servostyrning är a och o om en bil är trevlig att köra eller ej för mig och för de allra flesta som använder bilen som ett transportmedel.
Trumbromsar bak har jag haft på flera bilar, men jag upplever att de är ett större problem än skivor. De skrapar och klonkar ibland, vilket jag inte upplever från skivor.

#8 • Uppdaterat: 2010-08-05 13:02
mctar (ej verifierad)

Om man har "normal" handbroms så kan man motionera bromsen litegrann när man kör, så förvinner rostangreppen på skivorna. Problemen blir nog när bilar med elekrisk handbroms blir till åren... Kör fort och bromsa hårt fick jag till råd på verkstan. "Och du, titta så du inte har någon bakom!"

#9 • Uppdaterat: 2010-08-05 14:14
jonne (ej verifierad)

Håller med Tommy, bilen ska ju vara bra också. Plockar man bort alla moderna hjälpmedel är det väl ingen idé att köpa en ny bil.

#a • Uppdaterat: 2010-08-05 14:44
ANonym (ej verifierad)

Mctar: Handbromsen brukar ju allt som oftast fungera som en wiredriven skivbroms, som har backar som tar i "trumman" inuti skivan, alltså motionerar den inte bromsskivan, däremot är det bra att motionera handbromsen då och då. Att se till att använda bromsen hårt någon gång då och då är ett bättre sätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.