"Jag funderar på att eftermontera en dragkrok på min BMW 320. Är det något man bör tänka på?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag funderar på att låta "Dragkroksspecialisten" komma hem till mig och montera en dragkrok på min BMW 320 X-drive -09.
Är det något speciellt man bör tänka på? Kan det bli något problem med rostskyddet, elektroniken eller annat?
Göran Lindwall
SVAR:
Visst kan du eftermontera en släpvagnskoppling men den bör vara av originaltyp för att du ska vara säker på funktionen.
Där ingår också el- och monteringssats. Eldelen måste programmeras in i bilens datorsystem och frågan är om ett "hembesök" kan ordna detta.
Det är också viktigt att kopplingen harmonierar med bilens krockvåldsupptagande konstruktion.
Kopplingen ska ju slutligen besiktas hos Bilprovningen där infästningar och rostskydd kontrolleras.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Jag funderar på att låta "Dragkroksspecialisten" komma hem till mig och montera en dragkrok på min BMW 320 X-drive -09.
Är det något speciellt man bör tänka på? Kan det bli något problem med rostskyddet, elektroniken eller annat?
Göran Lindwall
SVAR:
Visst kan du eftermontera en släpvagnskoppling men den bör vara av originaltyp för att du ska vara säker på funktionen.
Där ingår också el- och monteringssats. Eldelen måste programmeras in i bilens datorsystem och frågan är om ett "hembesök" kan ordna detta.
Det är också viktigt att kopplingen harmonierar med bilens krockvåldsupptagande konstruktion.
Kopplingen ska ju slutligen besiktas hos Bilprovningen där infästningar och rostskydd kontrolleras.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag har eftermonterat dragkrok på flertalet av de bilar jag ägt. Har alltid gjort det själv och det brukar inte vara några större problem om man följer de bifogade instruktionerna. På vissa bilmodeller behöver man dock montera ner avgassystemet bak. nu råkar Göran äga en så kallad "premium-bil" vilket troligtvis, som ViB noterar, kommer ställa till det en del. Här är ytterligare ett exempel på hur elektroniken kan ställa till det för oss bilägare. Notan kommer troligtvis bli högre än den skulle behöva vara pga dyra omprogrammeringar av datorn. Hoppas att allt går bra och det löser sig i slutändan.
Frågan är också om Göran har automatlåda eller inte. På vissa bilar krävs det byte av oljekylaren, eftersom automatlådan från början inte var beräknad för den högre belastningen och värmeutvecklingen.
För övrigt är det numera lika bra att alla nya bilar beställs med drag, eftersom eftermontering är både krångligt och dyrt. Det där med "hembesök" ställer jag mig tveksam till. Å andra sidan kommer en helmontering på verkstad att kosta säkerligen minst 15 000 kronor.
Men som sagt, kolla vad spm gäller om bilen har automatisk växellåda.
Har just monterat dragkrok på min BMW 118d 2008. Monteringen busenkel, bara lossa plastkofångaren bak och sedan byta ut balken bak mot draget, 6 skruvar att lossa. Köpte draget på skroten. Däremot, köp en ny orginal elsats, annars kan det bli problem. Sitter det backvarnare bak är CANBUS- systemet också draget bak, då kan man gå på direkt där, annars måste du dra fram elsatsen till databoxen. Någon omprogrammering behövs inte med rätt elsats
På en modern bil i mellanprisklassen (över 300 tusen alltså) bör montering + programering kosta ca 10.000kr och uppåt på verkstad. Visst kan du montera själv, men oftast behöver datorn programeras, och det kostar sisådär 2-3000kr skulle jag säga.
Köpte en xc 70 2008 (fd taxi) o lät Volvo eftermontera löstagbar dragkrok. Kostade inte mera än ca 8000 med besiktning o allt.
Det var dock en del strul med elektroniken innan allt var klart. Skulle därför inte göra det själv.
Pelle
Jag monterade själv dragkrok på min S80.
Mycket enkelt.. tog bort stötfångaren bak, satte dit kroken, pluggade in elkabeln i kontakten i bagageutrymmet, satte tillbaks stötfångaren.
Inga programmeringar el. dyl. behövdes.
Hej! Jag har en Nissan Almera (2005) och har hittat ett drag och tillhörande elsats på en skrot, vilket ska passa till bilen. Jag skulle gärna vilja veta om det kommer att bli problem med elen innan jag beställer draget, så var i bagaget letar jag efter uttag till att koppla in elen?
Jag eftermonterade på min bil, stod och valde mellan några olika internetföretag tills det efter lite googlande och läsning på forum slutade med att jag valde www.dragkrokskungen.se . kan säga att jag blev nöjd, Kroken kostade bara 1995.- inkl elsats och en kille kom till mitt jobb och monterade den medans jag arbetade, så jäkla smidigt å slippa lämna skiten på verkstad, skaffa skjuts osv. Jag valde det billigaste alternativet, en steinhof krok med en universal elsats som är avsedd för bilar med canbus, den kopplas utanför bilens system så det har inte blivit några fel. Men de kunde även erbjuda Westfalia krok och westfalia elsats som de programmerar in i bilen för en riktigt bra peng, men jag kör ner båten 1gång om året och slänger lite skräp på tippen så jag bryr mig inte så mycket om de få extra funktioner som orginal elsats gav, typ att man inne i bilen kan se att en lampa på släpet e trasig osv.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.