Nästa artikel
Bilfrågan: Lovar annonsen för mycket?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lovar annonsen för mycket?

Publicerad 8 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Skoda påstår att förbrukningen hålls på en anständig nivå tack vare att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov. Hur går det ihop?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Läser en annons för Skoda Superb 4x4 i nummer 8/10 av Vi Bilägare.

Liksom många andra biltillverkare påstår Skoda att bränsleförbrukningen hålls på en anständig nivå tack vare att fyrhjulsdriften bara kopplas in vid behov.

Har jag missat något viktigt eftersom jag inte kan förstå varför det krävs mindre energi att driva den extra drivaxeln via hjulen än via motorn?

Såvitt jag vet så har inga bilar med 4x4 frihjulsnav, med undantag för rena terrängbilar, varför hela transmissionen snurrar med hela tiden.

Var ligger energibesparingen?

Janne

SVAR:
Två orsaker finns till att en fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle. Det ena är att bilen blir tyngre. Ytterligare kardan- och drivaxlar plus fördelningslåda och differential adderar vikt.

Det andra är den ökade friktionen från dessa komponenter. Som du mycket riktigt påpekar är alla rörliga delar igång även om bilen i fråga går i tvåhjulsdrivet läge.

Någon markant skillnad i förbrukning finns därför inte mellan Skoda och exempelvis de större Audi-modellerna som har 4WD inkopplad konstant.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2010-09-09 12:57
Gösta (ej verifierad)

Här är jag beredd att hålla med Stig. De som säger att inkopplingsbar 4WD är lika bra som konstant 4WD har troligtvis ej provat de båda sorterna på vinterväglag. Bilar med 4WD typ Haldex blir ofta MYCKET inkonsekventa i sitt beteende. I början understyr det, för att sedan helt plötsligt när kraften till bakhjulen kommer bli kraftigt överstyrda. Detta otäcka beteende får man ej med konstant 4WD, oavsett märke. Personligen tycker jag att Mitsubishis system som de hade för några år sedan på bla Outlander fungerade mycket bra. Fördelningen var i grunden 50/50, för att vid behov skicka plus/minus 10% (tror jag det var) till antingen fram eller bakvagnen. Och någon ESP fanns givetvis inte, den var konsekvent i sitt beteende trots att "storebror" (ESP) inte kontrollerade bilen.

#c • Uppdaterat: 2010-09-09 15:14
mctar (ej verifierad)

Stig och Gösta: Passat säljs ofta med 4wd, urkopplingsbar ESP. Detta gäller både den senaste versionen med Haldex såväl den äldre versionen med torsen, konstant fyrhjulsdrift. Jag har haft (ägt) båda sorter och att säga att haldexen skulle bete sig inkonsekvent är fel, helt fel. Däremot så gjorde torsen nyckfulla förflyttningar av kraften ibland vid 4-hjulssladdar. Den skiftade kraften mellan fram och bakhjul, vilken inte haldexen gör.

#d • Uppdaterat: 2010-09-10 11:53
Aluminium V8 (ej verifierad)

En bil ska ju naturligtvis vara bakhjulsdriven, som alla riktiga bilar, sen kan man tillföra framhjulsdrift. BMW har drivning 60 bak 40 fram på deras fyrhjulsdrivna. Ford hade 66 bak 34 fram.
Konstruera bakhjulsdrivna bilar från början, så slipper man dåliga kompromisser.

#e • Uppdaterat: 2010-09-12 14:21
Roy (ej verifierad)

Ser förstås Marcus L:s inlägg först, som Lars A raljerar lite över. Ja, resonemanget är allt lite hemsnickrat... Att tillföra kraft kräver förvisso energi, men här handlar det om en fördelning av denna energi - den enda energikällan är ju motorn.
Kugghjulstransmissioner är inte de allra effektivaste sett ur förlusthänseende men de blir kompakta och tål hög belastning. Att kuggflanktrycket ökar när man tillför mer effekt är givet, men blir verkligen friktionsförlusterna större (procentuellt, alltså)?
Kanske vinner man lite i och med att mittdifferentialen inte används vid tvåhjulsdrift.

Subarus symmetriska drivlina med konstant fyrhjulsdrift har tidigare varit överlägsen andras obehagligt i- och urkopplande lådor. Jag skulle dock gärna prova ett nytt Haldex-system. För är det så att det reagerar så snabbt att bilens uppträdande inte hinner påverkas, så är ju allt frid och fröjd. (Men fortfarande kvarstår frågan med nyttan av in- och urkopplingsbar fyrhjulsdrift.)

Jag antar att "Aluminium V8" försöker vara ironisk.

#f • Uppdaterat: 2010-09-12 21:51
Stig (ej verifierad)

Jag ställde frågan:
Hur många Haldex-bilar har urkopplingsbar ESP utom möjligen i krypfart?"
Fick svaret att VW har urkopplingsbar ESP.
Visst, men återigen, enligt mitt inlägg:
Inte över krypfart. De system som använder Haldex förutsätter att stabiliseringssystemet är inkopplat över en viss fart. Detta gäller så vitt jag vet alla bilar med Haldex.
Så alla som har Haldex-bilar. Kör ut på en isbana i vinter, tryck ur ESP och försök att leka.
Jag lovar att ESP går in och förstör leken...

#g • Uppdaterat: 2010-09-13 14:20
mctar (ej verifierad)

Stig: Jag svarade på frågan. Du har fel. Kopplar jag ur ESPn så är den urkopllad. Hastigheten gör ingen skillnad. ESPn i 4wd har exakt samma uppgift som i 2wd. Får jag fråga varför en haldex-bil skulle behöva esp över en hastighet? Du har visst fått allt om bakfoten... När en haldexbil kör öve en viss hastighet kopplas bakhjulen ur till viss grad (lite olika hur mycket) så din teori faller på eget grepp.

#h • Uppdaterat: 2010-09-13 14:23
mctar (ej verifierad)

Som du förstår Stig så har jag till skillnad från dig provat.

#i • Uppdaterat: 2010-09-14 13:58
Stig (ej verifierad)

MCTAR. Jag undersöker om du har rätt om Passat till skillnad från andra Haldex-bilar har urkopplingsbar ESP.
Men tills dess åter till grundfrågan - varför överhuvudtaget använda ett komplicerat system som växlar mellan 2- och 4-hjulsdrift utan att det finns några som helst uppenbara fördelar, enbart nackdelar?

#j • Uppdaterat: 2010-09-17 16:34
mctar (ej verifierad)

Nå Stig, har du kontrollerat om jag ljuger eller inte?

#k • Uppdaterat: 2010-09-26 16:24
mctar (ej verifierad)

Stiiiiiig! hoho?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.