"Hur dumt eller bra är det att köpa en Pontiac Ventura G6 -06 för 99 000 kronor?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
Hur dumt eller bra är det att köpa en Pontiac Ventura G6 -06 för 99 000 kr? Nyskick, cirka 2 000 mil och servicebok. Intagen från USA.
Pontiac slutade göra bilar ungefär vid den modellen och man får förmodligen betala något för extra besiktning? Kanske också en dyr försäkring?
Sven Jonesson, Uppsala
SVAR:
Pontiac slutade tillverkas 2009 och sista bilen var just en Ventura G6. Bilen är en udda fågel i Sverige men det behöver inte betyda något negativt om du är beredd att ibland få vänta på reservdelar.
Exemplaret i fråga är utbjudet till försäljning på många sätt och tydligen inte alltför lättsåld.
Du får en bekväm bil med bra utrustning för samma pris som en ny liten bil. Då bilen är registrerad i Sverige behövs ingen registreringsbesiktning.
Driftkostnaderna blir naturligtvis högre än för en småbil men man kan inte få allt. Tveka inte. Slå till!
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
FRÅGA:
Hur dumt eller bra är det att köpa en Pontiac Ventura G6 -06 för 99 000 kr? Nyskick, cirka 2 000 mil och servicebok. Intagen från USA.
Pontiac slutade göra bilar ungefär vid den modellen och man får förmodligen betala något för extra besiktning? Kanske också en dyr försäkring?
Sven Jonesson, Uppsala
SVAR:
Pontiac slutade tillverkas 2009 och sista bilen var just en Ventura G6. Bilen är en udda fågel i Sverige men det behöver inte betyda något negativt om du är beredd att ibland få vänta på reservdelar.
Exemplaret i fråga är utbjudet till försäljning på många sätt och tydligen inte alltför lättsåld.
Du får en bekväm bil med bra utrustning för samma pris som en ny liten bil. Då bilen är registrerad i Sverige behövs ingen registreringsbesiktning.
Driftkostnaderna blir naturligtvis högre än för en småbil men man kan inte få allt. Tveka inte. Slå till!
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
RE """Exemplaret i fråga är utbjudet till försäljning på många sätt och tydligen inte alltför lättsåld."""
Hence you should only buy the car if you are prepared to keep it (and its high running costs) "for ever" as it will not be easier to resell as time passes by.
Det är klart att du ska köpa den om du är beredd att ha den kvar, men i så fall får du nog räkna med att lägga lite tid och pengar på skötsel, bl. a. återkommande rostskydd.
Om den som påstås inte är alltför lättsåld bör det ju gå att pruta en hel del och då får du ju väldigt mycket bil för pengarna.
Och vem vet, om tjugo år kanske den är värd mer än i dag!
Och vem vet, om tjugo år kanske den är värd mer än i dag! vad r saab 9000 värd idag? kör själv BX snart också 30 år sedan debuten 1982! plast bensintank, motorhuv, o.s.v. limmad fram och bak ruta!
Klart du skall köpa den om du känner för det! Dessutom ett ovanligt bilmärke i Sverige som folk tittar efter mer än de vanliga märkena.
Go for it!!
Skulle vilja köra en G8 men dom är ju snordyra här i Sverige.
http://www.blocket.se/jonkoping/Pontiac_GTO_G8_GT_6_0L_V8_361_HK_Corvettemoto_25061705.htm?ca=12&w=3&last=1
5 år senare: Nu är bilen till salu igen! 8000 mil, 38000 kr.
http://www.blocket.se/uppsala/Pontiac_g6_58125172.htm?ca=8&w=3
"Saabnisse": 'Och vem vet, om tjugo år kanske den är värd mer än i dag!'
Hm! De enda bilar som jag vet säkert ökar i pris är gamla klassiker i mångmiljon-klassen. Och de körs på lastbil både till och från bilauktionerna. Och de ägs av mycket rika människor som inte ens har provsuttit bilarna!
Så, troligen inte... Tyvärr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.