"Jag har sett flera fina exemplar av den lilla roliga Citroën Méhari som verkar vara tillverkad av plast. Hur ser prisbilden ut?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.
FRÅGA:
I Frankrike har jag sett flera fina exemplar av den lilla roliga Citroën-jeepen som verkar vara tillverkad av plast.
Hur kommer det sig att dessa bilar fortfarande ser så fräscha ut, de måste ju vara minst 25 år gamla?
Är plast så överlägset när det gäller att motstå tidens tand eller finns annan förklaring?
Har även hört att dessa bilar ska ha tillverkats som 4x4, stämmer det? Hur ser prisbilden ut idag?
Uddabilsfantast
SVAR:
Citroën Méhari tillverkades fram till 1988 men det behöver inte betyda att de bilar du sett är så gamla.
Flera firmor, företrädesvis i södra Frankrike, har specialiserat sig på att renovera dessa bilar och sälja reservdelar till dem.
Karossdelarna är i de flesta fall utbytta till nytillverkade. ABS-plasten åldras av solens UV-strålning och den rent mekaniska påfrestning som bilarna utsätts för i Frankrike.
Det fanns även en fyrhjulsdriven version men denna är mycket sällsynt. Priserna är relativt höga.
En bil i bra normalskick får man betala mellan 6 000 och 10 000 euro för. En fin lågmilare 10 000 euro och uppåt. En helt nytillverkad bil cirka 16 000 euro.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Méhari?
FRÅGA:
I Frankrike har jag sett flera fina exemplar av den lilla roliga Citroën-jeepen som verkar vara tillverkad av plast.
Hur kommer det sig att dessa bilar fortfarande ser så fräscha ut, de måste ju vara minst 25 år gamla?
Är plast så överlägset när det gäller att motstå tidens tand eller finns annan förklaring?
Har även hört att dessa bilar ska ha tillverkats som 4x4, stämmer det? Hur ser prisbilden ut idag?
Uddabilsfantast
SVAR:
Citroën Méhari tillverkades fram till 1988 men det behöver inte betyda att de bilar du sett är så gamla.
Flera firmor, företrädesvis i södra Frankrike, har specialiserat sig på att renovera dessa bilar och sälja reservdelar till dem.
Karossdelarna är i de flesta fall utbytta till nytillverkade. ABS-plasten åldras av solens UV-strålning och den rent mekaniska påfrestning som bilarna utsätts för i Frankrike.
Det fanns även en fyrhjulsdriven version men denna är mycket sällsynt. Priserna är relativt höga.
En bil i bra normalskick får man betala mellan 6 000 och 10 000 euro för. En fin lågmilare 10 000 euro och uppåt. En helt nytillverkad bil cirka 16 000 euro.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Diskutera: Vad tycker du om Citroën Méhari?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En 12 år gammal bil i plast för nära 160 000 kr? Nej tack det får man en splitter ny modern bil i småbilsklassen för som antagligen är lika rymlig som denna.
Re; Tobbe.
Tror nu inte det roar "Uddabilsfantast" med en splitterny, modern bil i småbilsklassen ... oavsett rymlighet.
Gissar att, "Uddabilsfantast" är en person som gillar udda bilar ... men det är förstås bara en gissning.
Nej de är så sant Jes. Jag är antagligen för praktiskt lagd hehe.
Det här var ju en väldigt speciell bil som användes till allt möjligt utom att transportera sina passagerare komfortabelt längre sträckor.
Den var ju baserad på Citroen 2CV och hade därför bra fjädring, men bl.a. också därför förbjuden i Sverige under en lång tid.
Det finns en skröna om varför:
"Franska transportverket förbjöd saluförandet av Saab 99 i Frankrike därför att tändningsnyckeln satt mellan stolarna, den skulle enligt lag från 1910-talet vara placerad på instrumentbrädan.
I Sverige gjordes prov med Citroen 2CV och man hämnades genom att neka typgodkännande därför att det verkade som om bilen skulle välta då man backade med full fart och lade om ratten snabbt!"
Sanningen var nog att den inte uppfyllde säkerhetskraven.
Här finns en kul site om bilen:
http://www.citrobe.org/mehE.htm
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.