"Måste jag alltid ha en dunk av olja med Ford-specifikation i bagaget?" Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Enligt instruktionsboken till min Focus ska en olja med Ford-specifikation endast användas. Vad innebär detta?
Ska jag alltid behöva ha en dunk av denna olja i bagageutrymmet? Jag var inne på en Statoil-mack för att köpa olja, men där fanns endast olja med Opel-specifikation.
Vad är hemligheten med denna Ford-olja?
Focusägare
SVAR:
Idag har de flesta större motortillverkare egna kvalitetskrav för motoroljor, vilket medfört att floran av produkter ökat markant.
Motoroljan har blivit något av en originaldel och kan i vissa fall bara köpas hos märkesverkstaden.
Statoil har en olja med beteckningen LazerWay F 5W-30 som möter kraven Ford WSS-M2C 912 A1/M2C 913-A/B.
Du skriver inte vilken motor din Focus har men denna olja klarar de flesta Fordmotorer.
Däremot är det långt ifrån säkert att oljan lagerförs på alla stationer. Motsvarande oljor finns också hos andra tillverkare, exempelvis Q8 Formula Techno 5W-30.
Vårt råd är att läsa instruktionsboken och sedan söka upp den efterfrågade produkten. Drar motorn olja, se till att en flaska alltid finns tillgänglig i bilen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
FRÅGA:
Enligt instruktionsboken till min Focus ska en olja med Ford-specifikation endast användas. Vad innebär detta?
Ska jag alltid behöva ha en dunk av denna olja i bagageutrymmet? Jag var inne på en Statoil-mack för att köpa olja, men där fanns endast olja med Opel-specifikation.
Vad är hemligheten med denna Ford-olja?
Focusägare
SVAR:
Idag har de flesta större motortillverkare egna kvalitetskrav för motoroljor, vilket medfört att floran av produkter ökat markant.
Motoroljan har blivit något av en originaldel och kan i vissa fall bara köpas hos märkesverkstaden.
Statoil har en olja med beteckningen LazerWay F 5W-30 som möter kraven Ford WSS-M2C 912 A1/M2C 913-A/B.
Du skriver inte vilken motor din Focus har men denna olja klarar de flesta Fordmotorer.
Däremot är det långt ifrån säkert att oljan lagerförs på alla stationer. Motsvarande oljor finns också hos andra tillverkare, exempelvis Q8 Formula Techno 5W-30.
Vårt råd är att läsa instruktionsboken och sedan söka upp den efterfrågade produkten. Drar motorn olja, se till att en flaska alltid finns tillgänglig i bilen.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men detta är ju löjligt! Vad är det för fel på det gamla SAE-systemet? Varför måste varje tillverkare ha sina egna specifikationer? I grunden handlar det ju tydligen om helsyntetisk SAE 5W-30?
Det kommer att innebära att varenda mack behöver ha 30-40 olika specikationer (om inte mer!) olja i lager. Detta kommer att bidra till mackdöden mer än vad pumplagen någonsin gjort!
Detta låter verkligen inte klokt. Förhoppningvis blir det så att det växer upp en ny märkning liknande SAE-systemet så man som konsumenten slipper bli knäpp.
Biltillverkarna vill sälja oljan själva eftersom det finns mycket pengar att tjäna på det. Varför underlätta för konsumenten och tilllåta mackolja eller liknande.
Markus, du menar nog API-systemet, inte SAE. SAE-systemet säger inget om oljans kvalitet eller innehåll, det är bara en beteckning på oljans viskositet.
Men visst borde befintliga, icke-märkesbundna klassificeringar som API, ACEA och JASO vara fullt tillräckliga. T.ex. en API SM-klassad olja torde vara mer än fullgod för alla moderna bensindrivna personbilar.
Om biltillverkarna kan tjäna pengar på att sälja svindyra märkesbundna specialcertifieringar till oljebolagen, och om de senare kan ta bättre betalt för sin olja, så är det tyvärr åt det hållet som utvecklingen går. En annan drivkraft åt fel håll är de absurt långa bytesintervallerna som rekommenderas numera. Då hemlighålls det vilken märkesoberoende API-standard som bilägarna lika gärna kan följa, och man får bara veta att det MÅSTE vara t.ex. Ford-standard si-och-så.
(Kan inte ViB:s webtekniker fixa så att tomrader och styckeindelningar i kommentarerna inte försvinner?)
Var inne hos Ford och skulle köpa olja och då har de slutat lagerföra Ford oljan SAE 5W-30 Acea A1 pga att det börjar bli förmånga varianter på oljor. De hänvisar till en Castrol olja med samma beteckning men typ Acea A3 mm som Ford har godkänt. Man blir lite förvånad eftersom de tidigare har sagt till mig att motorgarantin ej gäller om man använder annan typ än Acea A1.
Oljor och andra för bil nödvändiga saker kan man snart inte köpa på Bensinmackar som numera inriktar sig på livsmedel, kaffe och varm korv.
Dessutom är priset på det lilla man har alldeles för högt.
Det finns inte så jättemånga tillverkare av motoroljor i värden så många märken har exakt samma olja. Vad jag förstått så ska man ha en olja med minst den kvalitén som tillverkaren föreskriver. men är motorn inte tillverkad för helsyntetisk olja så ska man använda mineral
För en hel del år sedan hade Ford motorer med mycket dåliga kamaxlar och för att få någotsånär längd på hållbarheten skrämde man då upp fordägarna med att de måste ha deras dyra olja, i annat fall gick kamaxeln åt h-e. Detta tjänade man så bra på att det antogs som lag inom fordverkstäderna.
Orsaken går djupare än SAE-systemet tyvärr. I dessa tider med uppskruvade avgasreningskrav och för att göra motorerna mer effektiva och bränslesnålare tillverkades Fords motor i samarbete med PSA-koncernen (Citroen, Renault, Peugeot) med väldigt snäva krav på hur EGR-ventilen ska fungera och fel typ av olja koksar ofelbart igen ventilen och leder till att avgasturbon skär.
Därför ska man inte ens köra korta sträckor utan rätt olja, i varje fall inte på denna typ av motor.
Tillverkarna tar det där med originaldelar till nya nivåer. Vilket oerhört trams att inte en olja som är godkänd till Ferrari och Porsche skulle duga i en lågprestandamotor som Focus (oavsett om det är deras kralligaste focusmotor som sitter i bilen).
Jag jobbade innan på ett företag som tillverkade en viss konsumentprodukt, De hade en gemensam sak som skilde när de gick till andra företag och det var förpackningen. Ena förpackningen var färgglad med massa info om hur bra den var, och på den andra knappt någon info alls i en tråkig förpackning - Innehållet var dock identiskt sånär som på för produkten ointressanta detaljer som dekaler och färg.
Ingen ska lura mig att tro att statoil och de andra gubbarna i oljebranschen stoppar i något mirakelpreparat eller har någon extra superkoll på Fords olja - Det är bara förpackningen (och priset i konsumentled) som är skillnaden.
Kör du på en högkvalitativ olja som sportbilstillverkarna godkänner så duger den i våra vanliga bilar också. Bytesintervallet är otroligt mycket viktigare än vilken olja man kör på.
Jag tror inte för ett ögonblick att oljor som fungerar i Ferrari och porschemotorer alltid är lämpliga för lågprismotorer, jag kan tänka mig att mycket skiljer sig mellan motorerna och dessa skillnader bör man ta hänsyn till, jag kan tänka mig att en ferrarimotor är byggd med väldigt små toleranser och ska klara väldigt höga varvtal under långa tider, enbart detta ger en olja med egenskaper som skiljer sig mot den oljan som ska användas i en lågprisvardagsmotor
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.