Nästa artikel
Säljstart för elbilen Mitsubishi i-MiEV
Nyheter

Säljstart för elbilen Mitsubishi i-MiEV

Publicerad 7 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Nu inleds försäljningen av Mitsubishi i-MiEV. De första exemplaren av elbilen levereras i början av nästa år och priset blir 379 000 kronor.
Mitsubishi i-MiEV blir den första serietillverkade fyrsitsiga elbilen som börjar säljas i Sverige.

Det meddelar Mitsubishi som nu öppnar för kunder att teckna avtal om att köpa eller leasa bilen.

Inte för privatpersoner
Thomas Holm är vd för Mitsubishi i Sverige:

- Tack vare elbilsintresset och det stora förhandsintresset för vår elbil, tror vi att många företag, kommuner och statliga organisationer som vill bidra till att förbättra miljön kommer att köpa eller leasa vår nya elbil, säger han.

Redan nästa år räknar Mitsubishi med att leverera omkring 800 elbilar i Sverige.

Inledningsvis blir kunderna främst kommuner, energibolag och myndigheter.

- Många av dem har en tradition av att välja miljövänligare alternativ tidigt i teknikskiften, säger Thomas Holm.

379 000 kronor

Förklaringen till att privatpersoner lämnats utanför målgruppen är att priset skjuter i höjden på grund av höga batterikostnader.

Mitsubishi i-MiEV kommer att kosta 379 000 kronor.

Flera organisationer har redan tecknat avtal om att köpa Mitsubishi i-MiEV.

Det gäller bland annat OKQ8, Falu Energi, Fortum, Gävle Energi och Malmö kommun.

Växjö kommun har redan avtalat om att köpa 40 exemplar.

Räckvidd på 10 mil
Mitsubishi i-MiEV är en liten, fyrsitsig elbil som på längden mäter 3,4 meter.
 
Bilen drivs endast av el som lagras i batterier av typen litiumjon.
 
Räckvidden uppges vara tio mil på en laddning och toppfarten anges till 130 km/tim.

Redan förra sommaren började bilen säljas i Japan.

Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi i-MiEV?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (4)
#5 • Uppdaterat: 2010-07-08 10:50
Kaj (ej verifierad)

Lika bra att ni alla börjar fundera /ställa in er på det här med elbil. Alla kommer om 5-15 år alla ha någon form av el/ -hybridbil. Vi inom energi-/byggsektorn planerar (imorgon) in detta i våra olika system. Produktionspriserna är kraftigt på väg neråt och elenergin kostar ung 10% jmf med trad. drivmedel för bilar. Det blir mkt inbesparade drivmedelspengar det!! Ca 25 000:- / år för en som kör 3 000 mil. På 15 år blir det 375 000:-....vem sa att elbil blir dyrt!

#6 • Uppdaterat: 2010-07-09 00:21
Tenna (ej verifierad)

Erik F: Vi är, som det heter på nysvenska "way off topic", men det var du som började. Visst är klimatförändringen självförstärkande. Därför ligger barnbarnen riktigt risigt till. Jag hoppas verkligen att du har rätt och jag fel, så du kan se barnbarnen i ögonen om 30 år, men allt mindre tyder tyvärr på det.
Hur som helst så dras ju brum-brum-bilarna med en massa andra problem som Peak Oil, försurande och övergödande kväveoxidutsläpp som också bidrar till marknära ozon, cancerframkallande partiklar och buller.
Bilar som Mitsubishi i MiEV kan vara en del av lösningen på de problemen. Eftersom det finns få sådana som jag och många som du i detta land, så släpas Sverige motvilligt in i elbilsåldern istället för att visa världen vägen bort från oljeberoendet.

#7 • Uppdaterat: 2010-07-09 01:40
Per Karlsson (ej verifierad)

Visst är bilen väldigt dyr, men det är inte det som är det största problemet. Det som gör elbilar ointressanta under överskådlig tid är att batterierna förutom att vara enormt dyra även har begränsad livslängd. Man får räkna med en kostnad på 15-20 kr/mil! Då har jag antagit att ett batteripaket kostar 150000-200000 kr och har 10 års livslängd samt en årlig körsträcka på 1000 mil. Därför är det klokt att avvakta med elbilar tills utvecklingen kommit längre, och i stället satsa på fungerande teknik för att minska utsläpp av hälsovådliga och miljöförstörande avgaser - nämligen biogas!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.