Mitsubishi var först med att massproducera elbilar. Nu är man tillbaka med en fyrhjulsdriven plug in-hybrid - kompaktsuven PX MiEV.
Tillverkare efter tillverkare presenterar nu nyheter som ska synas i respektive monter på salongsområdet i Tokyo senare i oktober. Japanska Mitsubishi kommer att visa upp två världsnyheter på mässan.
Den ena är en vidareutveckling av i-MiEV, den första elbilen som satts i massproduktion, den också helt eldrivna i-MiEV CARGO. Men den andra är kanske mer intressant, framtidskonceptet Mitsubishi Concept PX MiEV.
Två elmotorer, en bensinmotor
Bilen är en crossover/kompakt-suv och är utrustad med två elmotorer och en 1,6 liter stor bensinmotor. Förbränningsmotorn driver framhjulen och fungerar samtidigt som en generator som laddar upp elmotorernas batterier. Elmotorerna driver i sin tur framhjul respektive bakhjul.
När förhållandena är normala och hastigheten inte allt för hög arbetar endast den främre elmotorn. Men om väglaget blir halt känner sensorer om något framhjul slirar - och då startas motorn för bakhjulen och bilen drivs av alla fyra hjul.
Hybridläge
För att nå maximal effekt, till exempel vid omkörningar i höga hastigheter, används bensinmotorn i kombination av elmotorerna.
Batterierna kan laddas i hemmet med plug in-teknik men laddas även upp av bensinmotorn när de nått en gränsnivå.
Extra kraftkälla
Mitsubishi meddelar också att PX MiEV kan fungera som extra kraftkälla. Genom att ladda bilen på natten, när elen är billig, kan den sedan användas på dagen för att försörja hushållet med el.
Specifikationer:
Längd: 4 510 mm
Bredd: 1 830 mm
Höjd: 1 655 mm
Axelavstånd: 2 630 mm
Spårvidd fram/bak: 1 570/1 570 mm
Antal sittplatser: 4
Elmotorer (fram och bak): Permanentmagnet synkron
Effekt: 2 x 60 kW
Vridmoment: 2 x 200 Nm
Räckvidd med eldrift (10-15 mode*): Mer än 50 km
Bensinmotor: 1,6 liters DOHC MIVEC
Effekt: 115 hk (85 kW)
Vridmoment: 125 Nm
Laddningskapacitet: 70 kW
Bränsleförbrukning (10-15 mode*): Mindre än 2 liter/100km
Drivning: Fyrhjulsdrift - E-4WD
Däckdimension: 245/45R20"
* Japans motsvarighet till blandad körning.
Den ena är en vidareutveckling av i-MiEV, den första elbilen som satts i massproduktion, den också helt eldrivna i-MiEV CARGO. Men den andra är kanske mer intressant, framtidskonceptet Mitsubishi Concept PX MiEV.
Två elmotorer, en bensinmotor
Bilen är en crossover/kompakt-suv och är utrustad med två elmotorer och en 1,6 liter stor bensinmotor. Förbränningsmotorn driver framhjulen och fungerar samtidigt som en generator som laddar upp elmotorernas batterier. Elmotorerna driver i sin tur framhjul respektive bakhjul.
När förhållandena är normala och hastigheten inte allt för hög arbetar endast den främre elmotorn. Men om väglaget blir halt känner sensorer om något framhjul slirar - och då startas motorn för bakhjulen och bilen drivs av alla fyra hjul.
Hybridläge
För att nå maximal effekt, till exempel vid omkörningar i höga hastigheter, används bensinmotorn i kombination av elmotorerna.
Batterierna kan laddas i hemmet med plug in-teknik men laddas även upp av bensinmotorn när de nått en gränsnivå.
Extra kraftkälla
Mitsubishi meddelar också att PX MiEV kan fungera som extra kraftkälla. Genom att ladda bilen på natten, när elen är billig, kan den sedan användas på dagen för att försörja hushållet med el.
Specifikationer:
Längd: 4 510 mm
Bredd: 1 830 mm
Höjd: 1 655 mm
Axelavstånd: 2 630 mm
Spårvidd fram/bak: 1 570/1 570 mm
Antal sittplatser: 4
Elmotorer (fram och bak): Permanentmagnet synkron
Effekt: 2 x 60 kW
Vridmoment: 2 x 200 Nm
Räckvidd med eldrift (10-15 mode*): Mer än 50 km
Bensinmotor: 1,6 liters DOHC MIVEC
Effekt: 115 hk (85 kW)
Vridmoment: 125 Nm
Laddningskapacitet: 70 kW
Bränsleförbrukning (10-15 mode*): Mindre än 2 liter/100km
Drivning: Fyrhjulsdrift - E-4WD
Däckdimension: 245/45R20"
* Japans motsvarighet till blandad körning.
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bra initiativ, men varför inte en elmotor per hjul? Terrängegenskaperna hade blivit bättre och rörelseenergiåtervinning enklare!
Har alla laddhybridbilstillverkare drabbats av någon sjukdom? Varför en förbränningsmotor på 85kW när det hade räckt med 30kW? Varför släpa omkring på en stor förbränningsmotor i en elbil? Det medför ju en ganska stor extra vikt som ökar energiförbrukningen. Det innebär i sin tur att bilen får sämre räckvidd på el!
Har man tänkt, eller är det så att någon började med att skuva ihop vad man hittade i gömmorna?
Har sen alla andra kopierat den som var först utan att tänka?
Har ingenjörerna ingenting att säga till om?
"Mitshubishi var först med att massproducera elbilar", man tar sig för pannan!
1910 fanns det fler elbilar än bensinbilar!
Ursäkta, men har herrar redaktörer ingen möjlighet till historisk återblick?
Elbilar fanns i praktiskt bruk långt innan man visste vad bilar var i Japan.
För övrigt håller jag helt med Christofer L, det här verkar vara något som kommit till i stor hast, det gäller att inte halka efter.
Christofer L, vet inte om du märkt det...men varför då bygga bilen som en SUV? Det väger också en massa extra. Just nu verkar trender för styra vad bilindustrin skruvar ihop för något.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.