Nästa artikel
Provkörning: Mitsubishi i-MiEV
Provkörning

Provkörning: Mitsubishi i-MiEV

Publicerad 12 maj 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Världens första massproducerade elbil har nu rullat sina första mil på svensk mark. Vi fick en kort provtur runt Djurgården i Stockholm med Mitsubishi i-MiEV. Den turen avslöjade en pigg och lättkörd minibil som i många stycken faktiskt känns som en "riktig" bil.

I dagarna rullar den första serieproduktionen av i-MiEV igång i Japan och nästa år ska världens första massproducerade elbil också börja säljas i Sverige. Elbilen delar grundkonstruktion med den bensindrivna minibilen Mitsubishi i. Karossen är smal men hög och rymmer därför utan problem fyra vuxna. Bagageutrymmet är på 246 liter, väl i klass med många andra minibilar.  

Vi vrider om startvredet till det nyckellösa tändningslåset. Lägger växelväljaren i D-läget och susar iväg. Acceleration är pigg i de låga hastigheter vi kör, främst tack vare att elmotorn levererar full dragkraft redan från stillastående. Snäv vändcirkel och bra sikt bidrar till att göra bilen lättmanövrerad. Efter några accelerationer och inbromsningar förnimmer vi ett surrande fläktljud från bilens bakre delar. Det är kylsystemet som ser till att motor och batteripaket inte överhettas som startat.

Chassiet känns väl anpassat till de 200 kg extra vikt som elbilen tvingas släpa på jämfört med sin bensindrivna kollega. Fjädringen är väl avstämd och styrningen riktigt trevlig. Vi provade visserligen inte i några högre farten men nog känns i-MiEV väl så stabil som andra minibilar vi kört.

Batteripaketet ligger under golvet och innehåller 88 lithium-jon-celler som tillsammans lagrar 16 kW. Det ger en maximal räckvidd med solen i ryggen och alla extra strömförbrukare avslagna, om cirka 160 km. I den europeiska standardkörcykeln vi i vardagslag kallar "blandad körning" klarare Mitsubishis elbil 144 km. Vid mer normal användning ska man inte räkna med att komma mycket längre än tio mil.

Visst kan den korta räckvidden ställa till problem men den behöver inte innebära något oöverstigligt hinder. Till skillnad mot tidigare batterigenerationer är lithium-jon-batterierna mer lättskötta när det gäller laddning. De behöver inte vara helt urladdade innan man börjar ladda och behöver inte heller laddas fullt innan laddningen avbryts.
Det innebär att man kan plugga in den under någon timme för att få en liten kompletterande dos ström, innan färden fortsätter. Stockholms stad har till exempel ett projekt med elbolaget Fortum som går ut på att placera ut 100 laddningsstolpar för elbilar i Stockholm redan under 2009. Då kan man plugga in sin i-MiEV under tiden man går och handlar.  

Mitsubishi hävdar att i-MiEV är lika säker som någon annan modern småbil. Den blir standardutrustad med dubbla krockkuddar, antisladdsystem och låsningsfria bromsar.

Morötter från staten?
I år räknar Mitsubishi med att tillverka 2 000 elbilar för den japanska marknaden. Hela produktionen är redan slutsåld. Det stora intresset har fått företaget att besluta om att höja produktionstakten rejält så under 2010 tänker man bygga 5 000 i-MiEV. Hur många av dem som når Sverige är oklart men räkna med att det blir slagsmål om de få bilar som hittar hit.

Priset, uppskattningsvis kring 250 000 kronor, är naturligtvis väldigt dyrt för en så liten bil men Mitsubishi utlovar låga driftskostnader. Batteriets funktion garanteras till tio år eller 15  000 mil.

En annan fråga är vad staten gör för att stödja introduktionen av elbilar i landet. I exempelvis Norge används kraftiga subventioner för att göra elbilen attraktiv såsom ingen moms på inköpspriset, ingen fordonsskatt, fri parkering och fri användning av offentliga laddningsstationer. Måhända kan vi vänta oss en och annan morot också
från den svenska regeringen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mitsubishi i-MiEV

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mitsubishi i-MiEV

Pris, från kr: Ej fastställt, gissningsvis ca 250 000.

Säljstart: År 2010.

Modell: Fyrsitsig halvkombi.       

Mått, cm: L 340/B 148/H 160.

Tjänstevikt, kg: Ca 1 080.   

Motor: Elmotor permanentmagnet. Effekt 47 kW. Max vridmoment 180 Nm.

Batteri: Litium-jon 16 kW/330 V. Ca 7 timmars laddningstid vid anslutning till 230 V.

Prestanda: 0-100 km/tim på 13 s. Toppfart 130 km/tim.

Räckvidd: Max 160 km.

CO2-utsläpp: 0 g/km.

Konkurrenter: Think, EV Adapt (Fiat 500), Tesla Roadster.  

Vad nytt? Världens första massproducerade elbil.

För vem? Inledningsvis främst för stat, kommun, landsting och företag med miljöprofil.

Bra köp? I varje fall ett köp för den som gillar lite spänning i livet!

Plus: Miljövänlig, låga driftskostnader, lättkörd.

Minus: Kort räckvidd, högt inköpspris, långa väntelista.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-05-20 13:44
Lasse Jacobsson (ej verifierad)

Du skriver att Lithium-jon-celler lagrar 16kW förmodar att du menar 16kWh. Effekt går inte att lagra däremot energi.
Lasse

#2 • Uppdaterat: 2009-05-20 14:59
Tobbe (ej verifierad)

Jag gillar konceptet och att det finns företag som vågar ge sig in i elbilsdjungeln, men måste designen vara så här? Mitsubishi skulle få så många fler köpare om inte imiev såg så skum ut.

#3 • Uppdaterat: 2009-05-21 00:09
saabnisse (ej verifierad)

Hur kommer den att klara kyla?
Hur kommer de som kör bilen att klara kyla?
Eller värme?
Finns det någon som köper en bil i det här prisläget som inte kräver en klimatanläggning?
Hur länge håller batterierna innan det är dags för utbyte?
Det blir säkert höga milkostnader totalt, eller?

#4 • Uppdaterat: 2009-05-21 00:27
Tommy Wahlström, Vi Bilägare (ej verifierad)

Lasse har naturligtvis rätt. "h" har fallit bort och korrekt enhet ska vara kWh.

#5 • Uppdaterat: 2009-05-21 01:20
patrik (ej verifierad)

till Saabnisse
16 KW räcker till ett par tre bostadshus (i en timme) men nu är den här bilen lite mindre än så
men jag kan inte förså varför man ska göra en el bil när man inte har bättre batterier och om det fanns hur ska man kunna ladda med ett vanligt 16A abbonemang. ladd hybrid är framtiden men med batteri för max 3 mil (jag kör ca 1,5 mil / dag på vardagar)

#6 • Uppdaterat: 2009-05-23 04:25
Micke (ej verifierad)

Det svåra är lagringen men också hur man ska producera elen klimatsmart Är solkraft lösningen? Läste den här http://www.newsmill.se/artikel/2009/05/20/solbilen-ar-600-ganger-mer-effektiv-en-etanolbil

#7 • Uppdaterat: 2009-05-24 18:07
Basse (ej verifierad)

Och vad händer om dessa bilar mot förmodan blir användbara och köps av en större grupp ? Är politrukerna då beredda att avstå moms, erbjuda fri parkering, avstå från skatt på bilen / energin ? Vad tror ni ?

#8 • Uppdaterat: 2009-06-07 16:36
Magnus (ej verifierad)

Till Patrik..
Varför man gör en elbil... Ja vad tror du? För att få bort förbränningsmotorerna som är ineffektiva.. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en elbil som andrabil. Köra till jobbet varje dag.. jag har 6 mil t.o.r. Hur du skall kunna ladda med 16A abb? Sätt in stickproppen i väggen och gå o lägg dig :) Är du orolig att säkringen skall gå så i de flesta moderna hus idag finns en effektvakt. Kör du t.ex värmepump och det är vinter så kommer värmepumpen se till att det inte används mer än 16A på just den fasen där elbilen laddas och då tar värmepumpen och använder de andra 2 faserna istället. Jag ser inte detta som något problem :) Under natten då man oftast laddar sin elbil använder man inte mycket el så ett 16A abb skulle gå fin fint att använda.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-07 16:38
Magnus (ej verifierad)

Ett tillägg till Patrik:
Du tycker att batterierna är kassa idag.. ja, så kanske är fallet.. Men man måste börja nånstans och jag tror att utvecklingen av batterier kommer gå lika fort som allt annat.. efter 2-3 år med elbilar så kommer vi ha fördubblat räckvidden med batterier..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.