Mitsubishi Grandis är en familjebuss med goda utrymmen, hög komfort och bra köregenskaper. Ändå är Grandis en doldis. Vi Bilägare begtestar.
Sjusitsiga familjebussar har Mitsubishi sålt i många år.
Space Wagon kom i sin första generation redan 1985. Cosmos och Space
Gear nådde ingen större framgång i Sverige.
Grandis kom 2004 som ersättare till den tredje generationen av Space Wagon.
Till en början fanns endast en 2,4-liters bensinmotor på 165 hk. Till den finns antingen en femväxlad manuell låda eller en fyrväxlad automat.
Under 2005 kom en tvåliters turbodiesel på 136 hk, tillverkad av Volkswagen. Till den finns endast en sexväxlad manuell låda.
Utrustningsnivåerna skiljer sig något, den mest sålda kallas Intense. Många exemplar är extrautrustande med dvd-skärmar, navigationssystem och parkeringsradar.
"Småsportig"
Köregenskaperna är överraskande bra, Grandis känns till och med lite småsportig att köra. Den är stabil både på motorvägar och kurviga småvägar.
Antisladdsystem är standard på de allra flesta exemplar.
Förarmiljön är tydlig och lättorienterad, både vad det gäller instrument och reglage. Komforten i framstolarna är god, men den sluttande fronten gör närsikten framåt dålig.
Stora stolpar gör också att sikten snett framåt och bakåt inte är något vidare.
Det ordinarie baksätet är rymligt och bekvämt på ytterplatserna, mittenplatsen är ganska trång. Längst bak i bilen finns en tredje sätesrad, mest tänkt för småväxta passagerare.
Den tredje sätesraden går enkelt att fälla ned i golvet och då blir lastutrymmet rejält stort.
Mellansätet går att skjuta fram, men kan inte fällas ned i golvet.
Grandis finns med sex eller sju sittplatser, den förra har fåtöljer
istället för vanligt baksäte. Den sjusitsiga versionen är dock vanligast.
Inte krocktestad
Säkerheten är ett oprövat kort, bilen är inte krocktestad av Euro NCAP. Den saknas också i krockstatistiken från Folksam.
Det mesta av modern säkerhetsutrustning finns ändå, som sidokrockkuddar, sidokrockgardiner och dubbla krockkuddar fram. Aktiva nackskydd finns också.
Bilprovningens besiktningsstatistik talar för Grandis, bilen har klart färre anmärkningar än medelbilen. Fel på strålkastare och positionsljus är de vanligaste anmärkningarna.
Kvaliteten överlag håller hög klass, förvånande få fel har upptäckts på Grandis. Den krånglande GDI-motorn på Space Wagon är nu borta.
Fel på elektronik, motor, växellåda och framvagn är ytterst sällsynta.
Karossen saknar dock skyddslister, vilket gör bilen känslig för parkeringsskador.
Syna därför karossen noga med tanke på detta. Kamremsintervallet är 9 000 mil för bensinaren och 12 000 mil för dieselmotorn.
Servicen vid just dessa miltal är därför ovanligt dyr. Precis som på många begbilar kan bromsarna, speciellt bak, vara slitna.
Bortglömd modell
Rostskyddet på Mitsubishis bilar har varierat genom åren, vissa modeller har rostat rejält medan andra har klarat sig bättre.
En extra rostskyddsbehandling har gjorts på Grandis i svensk importhamn, något som är nödvändigt med tanke på de påfrestningar som väntar i nordiskt klimat.
Grandis är inte rostskyddstestad av Vi Bilägare.
Designen på Grandis är inte lika skåpbilsaktig som på många konkurrenter. Trots det har Grandis blivit en lite bortglömd modell.
Det gör andrahandsvärdet lägre än flera konkurrenters, trots att modellen fortfarande tillverkas som ny utan större yttre förändringar.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Grandis?
Space Wagon kom i sin första generation redan 1985. Cosmos och Space
Gear nådde ingen större framgång i Sverige.
Grandis kom 2004 som ersättare till den tredje generationen av Space Wagon.
Till en början fanns endast en 2,4-liters bensinmotor på 165 hk. Till den finns antingen en femväxlad manuell låda eller en fyrväxlad automat.
Under 2005 kom en tvåliters turbodiesel på 136 hk, tillverkad av Volkswagen. Till den finns endast en sexväxlad manuell låda.
Utrustningsnivåerna skiljer sig något, den mest sålda kallas Intense. Många exemplar är extrautrustande med dvd-skärmar, navigationssystem och parkeringsradar.
"Småsportig"
Köregenskaperna är överraskande bra, Grandis känns till och med lite småsportig att köra. Den är stabil både på motorvägar och kurviga småvägar.
Antisladdsystem är standard på de allra flesta exemplar.
Förarmiljön är tydlig och lättorienterad, både vad det gäller instrument och reglage. Komforten i framstolarna är god, men den sluttande fronten gör närsikten framåt dålig.
Stora stolpar gör också att sikten snett framåt och bakåt inte är något vidare.
Det ordinarie baksätet är rymligt och bekvämt på ytterplatserna, mittenplatsen är ganska trång. Längst bak i bilen finns en tredje sätesrad, mest tänkt för småväxta passagerare.
Den tredje sätesraden går enkelt att fälla ned i golvet och då blir lastutrymmet rejält stort.
Mellansätet går att skjuta fram, men kan inte fällas ned i golvet.
Grandis finns med sex eller sju sittplatser, den förra har fåtöljer
istället för vanligt baksäte. Den sjusitsiga versionen är dock vanligast.
Inte krocktestad
Säkerheten är ett oprövat kort, bilen är inte krocktestad av Euro NCAP. Den saknas också i krockstatistiken från Folksam.
Det mesta av modern säkerhetsutrustning finns ändå, som sidokrockkuddar, sidokrockgardiner och dubbla krockkuddar fram. Aktiva nackskydd finns också.
Bilprovningens besiktningsstatistik talar för Grandis, bilen har klart färre anmärkningar än medelbilen. Fel på strålkastare och positionsljus är de vanligaste anmärkningarna.
Kvaliteten överlag håller hög klass, förvånande få fel har upptäckts på Grandis. Den krånglande GDI-motorn på Space Wagon är nu borta.
Fel på elektronik, motor, växellåda och framvagn är ytterst sällsynta.
Karossen saknar dock skyddslister, vilket gör bilen känslig för parkeringsskador.
Syna därför karossen noga med tanke på detta. Kamremsintervallet är 9 000 mil för bensinaren och 12 000 mil för dieselmotorn.
Servicen vid just dessa miltal är därför ovanligt dyr. Precis som på många begbilar kan bromsarna, speciellt bak, vara slitna.
Bortglömd modell
Rostskyddet på Mitsubishis bilar har varierat genom åren, vissa modeller har rostat rejält medan andra har klarat sig bättre.
En extra rostskyddsbehandling har gjorts på Grandis i svensk importhamn, något som är nödvändigt med tanke på de påfrestningar som väntar i nordiskt klimat.
Grandis är inte rostskyddstestad av Vi Bilägare.
Designen på Grandis är inte lika skåpbilsaktig som på många konkurrenter. Trots det har Grandis blivit en lite bortglömd modell.
Det gör andrahandsvärdet lägre än flera konkurrenters, trots att modellen fortfarande tillverkas som ny utan större yttre förändringar.
Diskutera: Vad tycker du om Mitsubishi Grandis?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Som sagt en doldis som verkar hålla bra kvalitet och funka bra.
Det jag bytt är några innre styrleder vilka inte verkar hålla högsta kvalitet och kostar en slant men i övrigt bara skitdelar på de få som vi har servat och ägarna verkar nöjda med bilen.
Ja min erfarenhet av Mitsubishis MPV:s är bara god. Min nuvarande -08 som gått snart 7000 mil har inte haft ett enda fel, reparation eller störning. Alla beg.tester och bilprovningen verkar överens om att det är en problemfri modell som hunnit vara med sedan 2003, så det finns lite statistik att gå på. Auto motor & sport har också bara gott att säga i sin beg. artikel från juni-10. En problemfrihet hos 97% av bilarna ( Lexusnivå skriver Ams, )http://www.automotorsport.se/news/21009/mitsubishi-grandis-läge-att-köpa-begbuss/. Får nog sägas var en modell med det bästa av två världar, japansk kvalitet, och fransk design. http://en.wikipedia.org/wiki/Olivier_Boulay . Jodå jag tycker att fransk personbilsdesign generellt är snygg, men att köpa en fransos, nej tack ! Aldrig! No way !
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.