Nästa artikel
"Zebralagen gjorde trafiken farligare"
Nyheter

"Zebralagen gjorde trafiken farligare"

Publicerad 23 juli 2013 (uppdaterad 24 juli 2013)
Tvärt emot sitt syfte har den så kallade zebralagen gjort trafiken mindre säker, tycker tre av tio tillfrågade i en färsk undersökning.

År 2000 infördes den så kallade zebralagen och med den fick fotgängare företräde vid obevakade övergångsställen. Tanken var att förbättra trafiksäkerheten.

Så blev det inte – åtminstone inte enligt trafikanterna själva. När försäkringsbolaget If genomförde en undersökning och frågade 6 024 svenskar svarade 30 procent att zebralagen gjort trafiken farligare. Bara 13 procent menade att den blivit säkrare. De övriga tillfrågade har inte noterat någon skillnad eller saknar kunskap om lagen.

Iréne Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare vid If, menar att resultatet tyder på ett misslyckande med tanke på att målet med lagen var att göra trafiken säkrare.

– Om det i stället blivit tvärtom, åtminstone verkar det upplevas så, innebär det att kritikerna av lagen haft rätt hela tiden, säger Iréne Isaksson-Hellman.

Enligt If är faran med zebralagen att fotgängare får en falsk trygghet och går rakt ut i gatan, utan hänsyn till bilister. Undersökningar har också visat att bilister struntar i lagen. Iréne Isaksson-Hellman igen:

– Det är en god tanke bakom lagen, men ute i trafiken fungerar det inte alltid som man planerat. För att uppnå ökad trafiksäkerhet räcker det inte att bara införa en ny lag. Alla trafikanter måste samarbeta och ta hänsyn till varandra. Fotgängare måste se till att synas och bilförare hålla lägre hastighet vid övergångsställen.

Diskutera: Har zebralagen gjort trafiken säkrare eller farligare?

FIAT

Modellen 500 kommer som elbil under 2020. Premiär blir under våren, troligen på bilsalongen i Genève. Det handlar om ett mindre batteri för kortare körsträckor främst i stadsmiljö.



Till Sverige väntas 500 som elbil efter sommaren. Innan dess kommer 500 och syskonbilen Panda som elhybrider.

Skåpbilen Ducato kommer som elbil, troligen sent 2020.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-07-23 15:14
Bortom

Att det har blivit farligare med Zebralagen är HELT OCH HÅLLET fotgängarnas fel. Förr inväntade man tillfället när det var fritt från bilar, sen gick man över. Idag kliver de rakt ut utan att ens titta... trots att lagen säger att fortgängaren är skyldig att försäkra sig om att övergången kan göras utan fara. Medan bilisten observerar sin väjningsplikt och stannar.

#9 • Uppdaterat: 2013-07-23 15:41
Focus

Än värre när unga mammor skjuter ut sin barnvagn framför sig själv så klart utan att se åt något häll. Det är en dålig tröst att i bästa fall ligga på sjukhus och tänka "Jag hade i alla fall rätten på min sida".

#a • Uppdaterat: 2013-07-23 16:31
hultarn

Dåvarande Vägverket insåg ganska snart att man infört en korkad lag.
Så de tog tag i saken och avskaffade en massa övergångsställen och vips blev det färre påkörda (räknat enbart på övergångsställen alltså...)

Detta gör inte situationen bättre, men däremot statistiken, och det ju den som räknas...

Jag bävar inför hur det kommer att bli om motsvarande lag införs för cyklisterna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.