Nästa artikel
4 av 10 bilister bryter mot zebralagen
Nyheter

4 av 10 bilister bryter mot zebralagen

Publicerad 3 december 2010 (uppdaterad 8 maj 2014)
Fyra av tio bilförare stannar inte alltid för att släppa fram fotgängare vid övergångsställen. Det visar en ny undersökning.

Försäkringsbolaget If frågade 3 049 bilister om de alltid stannar för fotgängare vid övergångsställen. 37 procent uppger att de inte alltid stannar, trots att de är tvungna enligt lag.

– Resultatet av undersökningen visar att fotgängare lever farligt vid övergångsställen, ett ställe på vägen där de borde kunna känna sig trygga, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsexpert på If.

Under 2009 omkom 44 fotgängare i trafiken.

Ny lag infördes 1998
Den så kallade zebralagen, som infördes i Sverige 1998, gav fordonsförare väjningsplikt vid obevakade övergångsställen.

– Trots att lagen varit i kraft i många år verkar inte alla bilister förstå att de är skyldiga att stanna vid övergångsställena. Undersökningen visar att fotgängare fortfarande svävar i fara, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsexpert vid If.

Diskutera: Vad tycker du om zebralagen? Släpper du alltid fram fotgängare?

Så säger lagen:

Utdrag ur Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. Möte och omkörning på väg:

40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält, om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, ska det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. Skyldigheter mot gående, cyklande och mopedförare:

60 § Vid ett bevakat övergångsställe ska en förare lämna gående som på rätt sätt gått ut på övergångsstället möjlighet att passera. Detta gäller även om föraren får korsa övergångsstället enligt trafiksignaler eller tecken av polisman.

En förare som efter att ha svängt i en korsning ska passera ett bevakat övergångsställe ska köra med låg hastighet och har väjningsplikt mot gående som på rätt sätt har gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. Skyldigheten enligt första och andra styckena vid bevakade övergångsställen gäller även mot cyklande och förare av moped klass II vid bevakade cykelöverfarter.

61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället. En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.

En förare, som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelöverfart, ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart ska anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

63 § Bestämmelser om förbud mot att köra om och passera andra fordon strax före eller på ett övergångsställe eller en cykelöverfart finns i 40 och 41 §§.

Utdrag ur Trafikförordning (1998:1276) 7 kap. Bestämmelser för gående på väg:

3 § Gående ska korsa en kör- eller cykelbana på ett övergångsställe. Om det inte finns något övergångsställe i närheten, ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning. Kör- eller cykelbanan ska korsas utan onödigt dröjsmål.

4 § Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-12-03 09:15
Zebran (ej verifierad)

Blir nästan förvånad när folk stannar och släpper över en. Själv släpper jag alltid fram fotgängare. Inte bara för att jag är en väldigt trevlig person i trafiken utan också för att jag inte vill ha någon som repar motorhuven om det plötsligt skulle ta ett kliv ut.

kramas i trafiken!

#2 • Uppdaterat: 2010-12-03 09:18
Raymond K (ej verifierad)

Jag stannar såklart för fotgängare vid övergångsställen men inte för cyklister som cyklar över dessa.
Cyklister är inga fotgängare, de räknas som trafikanter. Inte många som vet detta tydligen.

#3 • Uppdaterat: 2010-12-03 09:53
357:an (ej verifierad)

Bortsett från zebralagen tycker jag att bilisterna alltid får ta skiten för hur intelligensbefriat gångare och cyklister än beter sig. De kan begå precis vilka lagöverträdelser som helst men bilisten får ta smällen. Suck.

#4 • Uppdaterat: 2010-12-03 10:39
KalleBanan (ej verifierad)

Det här glömmer vissa.

"Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken." (Trafikförordningen 7 kap 4 §)

#5 • Uppdaterat: 2010-12-03 10:42
Gösta_L

Att 4 av 10 inte stannar vid övergångställen är mycket beklämmande. Vi behöver visa mer hänsyn och medkänsla i trafiken. Se länk för en mycket intressant debattartikel gällande det hårdnande trafikklimatet. Tänkvärd läsning. http://www.aftonbladet.se/debatt/article7909740.ab

#6 • Uppdaterat: 2010-12-03 10:43
357:an (ej verifierad)

KalleBanan, helt riktigt (och det står ju längst ner i högerspalten). Därför anser jag att zebralagen är fel utformad. Men som vanligt är det bilistens fel - hur dumt den gående än agerar.

#7 • Uppdaterat: 2010-12-03 12:18
gunnar44 (ej verifierad)

Att olyckor sker kan vara just den här lagstiftningen. Varför har man inte samma bestämmelser som i övriga EU länder? I Sverige har bilisten hela ansvaret om han kör på en oskyddad trafikant. Att en fotgängare som inte sett sig för straffas händer så gott som aldrig. I andra länder straffas ÄVEN fotgängaren, om denne inte sett sig för eller plötsligt gått ut på ett övergångsställe.
Zebralagen har ju bara medfört att fotgängare och cyklister anser att de kan gå eller cykla hur som helst bara för att det finns ett övergångsställe.
Om man t.ex. befinner sig på en cykelbana i övriga Europa, och denna cykelbana korsar en väg, finns där alltid en skylt med väjningsplikt för cyklisten.
Varför harmoniserar inte Svensk lagstiftning med övriga EU länder?

#8 • Uppdaterat: 2010-12-03 12:54
Jay (ej verifierad)

Beklämmande att inte gångtrafikanter (speciellt i Stockholm) tar mer hänsyn än så. Jag släpper gärna fram gångtrafikanter, men då vill jag att de åtminstone tittar på mig och är medvetna om att jag är där. I Stockholm struntar de i övergångsstället och tycker att de kan gå över "var de vill" och jag måste ändå stanna. Framförallt ägnar man sig åt att titta åt andra hållet än det håll bilarna kommer från.

#9 • Uppdaterat: 2010-12-03 18:34
Focus

De värsta syndarna är unga mammor som utan att se åt något håll skjuter ut sin barnvagn i gatan utan att ha en tanke på att man behöver tid att reagera.

#a • Uppdaterat: 2010-12-03 18:48
Jan-Erik Gustavsson (ej verifierad)

Focus//Reagera skall du redan ha gjort när du närmar dig ett övergångsställe med en mamma och barnvagn. Redan där ska du ha sänkt farten så att du har en beredskap att stanna.

Jag går ofta på stan och vet flera övergångsställen där inte en jävel stannar om man inte till slut kliver rakt ut i gatan så de får stå på bromsen. Sorry, men enda sättet. Funderar på att ha sten i ficka och kasta på alla bilar som inte stannar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.