Nästa artikel
Årets Bil 2013 – därför vann Volkswagen Golf
Årets Bil

Årets Bil 2013 – därför vann Volkswagen Golf

Publicerad 4 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Volkswagen Golf är en komplett bil och den givna vinnaren av titeln Årets Bil 2013, det menar den svenska delen av juryn.

Vinnaren av utmärkelsen Årets Bil 2013 tillkännagavs på måndagen vid en ceremoni på bilsalongen i Genève. När alla röster från juryns 58 medlemmar var räknade stod det klart att Volkswagen Golf vunnit en jordskredsseger.

Volkswagen Golf tilldelades 414 poäng, mer än dubbelt så många som tvåan Toyota GT86/Subaru BRZ, som noterade 202 poäng. Svenska hoppet Volvo V40 placerade sig på tredje plats med 189 poäng.

Var och en av juryns 58 medlemmar – motorjournalister från 22 europeiska länder – fördelade 25 poäng mellan minst fem av de åtta finalisterna.

Vi Bilägares Tommy Wahlström, en av tre svenska representanter i juryn, tycker att rätt bil vann. Golf erbjuds med bensin- och dieselmotor och snart som gasbil, elbil och laddhybrid och dessutom i flera karossvarianter.

– Det är en styrkedemonstration när resten av världen inte har några pengar och knappt har råd att utveckla någonting alls, då kan Volkswagen utveckla en helt ny bil, massor av nya drivlinor, nytt chassi och flera karossformer. Det är ett otroligt styrkebesked, säger Tommy Wahlström, direkt från mässgolvet.

Erbjuder alla sorters drivlinor
Av juryns 58 medlemmar gav 45 flest poäng till Volkswagen Golf. Även Håkan Matson, Dagens Industri, hade den tyska modellen som förstaval.

– Därför att det är en komplett bil som erbjuder alla sorters drivlinor, flera karossversioner, bra kvalitet och bra säkerhet. Volkswagens MQB-teknik gör det också möjligt för fler att köpa mer avancerad teknik, säger Håkan Matson.

Lasse Holmström, Sydsvenskan, fördelade tio poäng till vinnaren Volkswagen Golf, nio till Volvo V40 och fyra till Ford B-Max.

– De övriga fem finalisterna är bra, nya bilar, men inte nydanade och inte bilar som för utvecklingen framåt. Jag tycker att Golf och V40 var i en klass för sig, med B-Max som klar trea, säger Lasse Holmström.

I Vi Bilägare nummer 3/2013, som just nu finns ute i butik, ställer vi Volkswagen Golf mot klassmotståndarna Seat Leon och Toyota Auris.

Missa inte bildspelet med Volkswagen Golf, klicka på bilden en bit ner i spalten till höger.

Läs mer om Årets Bil 2013:
Podcast: Därför vann Volkswagen Golf Årets Bil 2013

"Rätt bil vann!"

Diskutera: Vann rätt bil?

Relaterade bildspel

Poäng:

Var och en av jurymedlemmarna har fördelat 25 poäng mellan minst fem av de åtta finalisterna.

1. Volkswagen Golf, 414

2. Toyota GT86/Subaru BRZ, 202

3. Volvo V40, 189

4. Ford, 148

5. Mercedes A-klass, 138

6. Renault Clio, 128

7. Peugeot 208, 120

8.
Hyundai i30, 111

Tidigare vinnare:

2012: Opel Ampera

2011: Nissan Leaf

2010: Volkswagen Polo

2009: Opel Insignia

2008: Fiat 500

2007: Ford S-Max

2006: Renault Clio III

2005: Toyota Prius

2004: Fiat Panda

2003: Renault Mégane

2002: Peugeot 307

2001: Alfa Romeo 147

2000: Toyota Yaris

1999: Ford Focus

1998: Alfa Romeo 156

1997: Renault Mégane Scénic

1996: Fiat Bravo/Fiat Brava

1995: Fiat Punto

1994: Ford Mondeo

1993: Nissan Micra

1992: Volkswagen Golf

1991: Renault Clio I

1990: Citroën XM

1989: Fiat Tipo

1988: Peugeot 405

1987: Opel Omega

1986: Ford Scorpio

1985: Opel Kadett

1984: Fiat Uno

1983: Audi 100

1982: Renault 9

1981: Ford Escort

1980: Lancia Delta

1979: Chrysler-Simca Horizon

1978: Porsche 928

1977: Rover 3500

1976: Simca 1307

1975: Citroën CX

1974: Mercedes-Benz 450

1973: Audi 80

1972: Fiat 127

1971: Citroën GS

1970: Fiat 128

1969: Peugeot 504

1968: NSU Ro 80

1967: Fiat 124

1966: Renault 16

1965: Austin 1800

1964: Rover P6

 

Mazda Halvljus Helljus
Längd, m 83 183
Bredd, m 27 21
Betyg 3/5 3/5

Spolning: Ja.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:33
Raphael

JorgenE, jag håller inte med dig. Många gånger har Årets Bil-juryn valt helt rätt bil.
"1979 Simca-Chrysler Horizon"

Var faktiskt en alldeles utmärkt bil. En praktisk design, skön komfort.

"1984 Fiat Uno"

Helt rätt val. Fiat Uno var första bilen i småbilsklassen som var högbyggd. Mesta möjliga utrymme i minsta storlek. Förutom en innovativ yttre design så hade den även en nyskapande inre miljö. Fiat Uno var den mest praktiska småbilen år 1984 och dessutom rätt fräck. Utmärkt komfort, utmärkta utrymmen. En utmärkt Giugiaro design som förde småbilsklassen framåt. Designen är vågad även sett med dagens mått, så designen håller fortfarande.

"1990 Citroën XM"

Återigen ett utmärkt val. XM introducerade det innovativa Hydractive II fjädringssystemet, den kom även med en extra mellanruta bakom baksätespassagerarna för att skydda dem från vind och blåst när man öppnade bakluckan på denna halvkombi. Utmärkta stolar och en nyskapande och innovativ, mycket modern, Bertone-design gjorde bilen till en vinnare.

"1998 Alfa Romeo 156"

Ett solklart val av juryn. Walter de Silvas design bildade skola och har inspirerat många bilmodeller sedan dess, exempelvis Seat som har tagit mycket intryck av "dolt handtag" för bakdörren så att bilen mer skulle se ut som en 2-dörrars kupé fast det var en 4-dörrars. Detta grepp fick många efterföljare. En bil som inspirerar andra tillverkare och sätter avtryck på designen fortfarande 14 år efteråt, hur mycket mer rätt kan Årets Bil vara än det?! Fortfarande görs bilar som är inspirerade designmässigt av Walter da Silvas mästerverk.

Dessutom var det en Alfa med mycket hög kvalitet, trevlig inredning och en bil som blev succé på marknaden.

"2003 Renault Mégane"

Ännu ett soklart val. Nyskapande och spännande design, bakänden för halvkombiversionen såg inte ut som någon annan bil. Detta var en mycket personlig och egensinnig design signerad Patrick Le Quement. Detta var första bilen i sin klass som fick 5 stjärnor i Euro NCAP och dessutom med högsta poängbetyget det året för storleksklassen. Flera innovativa lösningar med nyckelkort med mera. Ja jag tyckte mycket om min Mégane för den var just speciell.

"2009 Opel Insignia"

Detta var däremot en flopp. En utslätad, utsmetad design som innebar trånga innerutrymmen trots stor utanpå. En design behöver vara funktionell, och är den både funktionell och vacker är det fantastiskt. Är den varken funktionell eller vacker, då ska inte en sådan bil bli Årets Bil - och i mitt tycke så var Insignias design varken funktionell eller vacker. Bara utsmetad, utflytande design som väller över som en överjäst sufflé.

#9 • Uppdaterat: 2013-03-04 18:40
Raphael

"Inte ett dugg förvånad, värdig vinnare enligt mig."

Enligt kriterierna för Årets bil så ska bilen vara nyskapande och innovativ. Det är inte Golfen, så juryn har inte följt sina egna instruktioner.

"Raphael tippade helt fel, men det är kanske hans vurm för det latinska som förblindat honom."

Nej jag är inte förblindad. Jag trodde bara att juryn skulle följa de egna instruktionerna och urvalskritierierna. Det var en miss från min sida att jag inte tippade på att juryn skulle strunta i sina egna instruktioner.

#a • Uppdaterat: 2013-03-04 18:44
Raphael

"Värdig och förväntad vinnare ... !"

Det håller jag inte med dig om. Det är inte värdigt att låta bilen tråkig vinna.

"Raphael .... Du är en Shogun i latinkostym ... Tröttsam läsning!"

Jes_, för att besvara dig med samma trevliga ton som du använder mot mig så säger jag att det är tröttsamt att läsa dina inlägg. Dessutom tycker jag att du har valt fel kostym. Kom ihåg - slipsen ska matcha skorna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.