Nästa artikel
Volkswagen Golf är Årets Bil 2013
Årets Bil

Volkswagen Golf är Årets Bil 2013

Publicerad 4 mars 2013 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vinnaren av Årets Bil är Volkswagen Golf, som tog en jordskredsseger över övriga finalister. Volvo V40 tog tredjeplatsen.

När Årets Bil avgjordes på bilsalongen i Genèves inledande presskonferens klockan 15.00 i dag presenterades till slut Volkswagen Golf som vinnare.

Bakom utnämningen ligger månader av testkörande och gallringar, där Volkswagen Golf till slut stod som en av åtta finalister tillsammans med Volvo V40, Renault Clio, Hyundai i30, Ford B-Max, Mercedes A-klass, Peugeot 208 och syskonbilarna Subaru BRZ/Toyota GT86.

I omröstningen fick varje jurymedlem dela ut 25 poäng var mellan de åtta finalisterna, där minst fem kandidater måste få minst en poäng och ingen kan få mer än tio poäng. När dammet till slut hade lagt sig hade vinnaren Volkswagen Golf fått tillräckligt med poäng för att ta hem utmärkelsen i överlägsen stil med sina 414 poäng, mer än dubbelt så många som närmaste konkurrenten Toyota GT86, som fick 202 poäng. Bronspengen gick till Volvo V40 med 189 poäng.

Bra köregenskaper
När Vi Bilägares testförare Mikael Schultz provkörde Volkswagen Golf i höstas hyllade han bland annat modellen för dess köregenskaper och låga ägandekostnader. På minussidan fanns dock bland annat att automatbromssystemet inte finns med som standard.

Volkswagen Golf har vunnit Årets Bil tidigare i andra utföranden, närmare bestämt år 1992. Volkswagen vann även Årets Bil 2010, då med modellen Polo.

Håll utkik på www.vibilagare.se under eftermiddagen och kvällen för kommentarer, intervjuer och rapporter från mässgolvet kring Årets Bil.

I Vi Bilägare nummer 3/2013, som just nu finns ute i butik, ställer vi Volkswagen Golf mot klassmotståndarna Seat Leon och Toyota Auris.

Diskutera: Vad tycker du om att Volkswagen Golf blev Årets Bil?

Fakta:

Så slutade finalen i Årets Bil 2013:

1. Volkswagen Golf, 414 poäng

2. Subaru BRZ/Toyota GT86, 202 poäng

3. Volvo V40, 189 poäng

4. Ford B-Max, 148 poäng

5. Mercedes A-klass, 138 poäng

6. Renault Clio, 128 poäng

7. Peugeot 208, 120 poäng

8. Hyundai i30, 111 poäng

Tidigare vinnare:

2012: Opel Ampera

2011: Nissan Leaf

2010: Volkswagen Polo

2009: Opel Insignia

2008: Fiat 500

2007: Ford S-Max

2006: Renault Clio III

2005: Toyota Prius

2004: Fiat Panda

2003: Renault Mégane

2002: Peugeot 307

2001: Alfa Romeo 147

2000: Toyota Yaris

1999: Ford Focus

1998: Alfa Romeo 156

1997: Renault Mégane Scénic

1996: Fiat Bravo/Fiat Brava

1995: Fiat Punto

1994: Ford Mondeo

1993: Nissan Micra

1992: Volkswagen Golf

1991: Renault Clio I

1990: Citroën XM

1989: Fiat Tipo

1988: Peugeot 405

1987: Opel Omega

1986: Ford Scorpio

1985: Opel Kadett

1984: Fiat Uno

1983: Audi 100

1982: Renault 9

1981: Ford Escort

1980: Lancia Delta

1979: Chrysler-Simca Horizon

1978: Porsche 928

1977: Rover 3500

1976: Simca 1307

1975: Citroën CX

1974: Mercedes-Benz 450

1973: Audi 80

1972: Fiat 127

1971: Citroën GS

1970: Fiat 128

1969: Peugeot 504

1968: NSU Ro 80

1967: Fiat 124

1966: Renault 16

1965: Austin 1800

1964: Rover P6

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-04 15:44
Mistro

Det är många som har tippat på Golfen men detta gjorde som sagt inte "tävlingen" mer intressant utan snarare än mer förutsägbar.
Toyota GT86 som jag inte förstått vad den gjorde med ifrån början överhuvudtaget fick alltså en silverpeng? ...jodå,därför att?

Gäsp,gäsp super gäsp men Årets bil kan vi åtminstone vara säkra på kommer att säljas i massor precis som vanligt med eller utan utmärkelse.

#2 • Uppdaterat: 2013-03-04 16:01
nisseste

En värdig vinnare även om den verkar vara snålt standardutrustad.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-04 16:17
hultarn

OK, man tar en Golf som gjorts nära nog oförändrad i massor av år, och sedan förändrar man den ytterst lite igen - och då blir den Årets bil???

Nåja, de som alltid har köpt Golf tidigare hade nog köpt även denna ändå.

#4 • Uppdaterat: 2013-03-04 16:37
saabnisse

Att Golf skulle vinna var jag ganska övertygad om, men sedan trodde jag på Ford-BMax som tvåa.
Att T/S skulle bi tvåa hade jag aldrig kunnat gissa.
Men säkert väldigt trevliga bilar som kanske bjuder in till något man glömt för många år sedan genom bruket av alla familjebilar.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-04 17:11
IngoS

Volvo har en chans till i andra liknande omröstningar: World Car of the Year Award, där V40 mycket hedrande är en av de tio finalisterna och World Green Car där Volvo V60 Plugin-hybrid hedrande är en av de 5 finalisterna. Ska visst tillkännages i morgon.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-04 19:25
Peter E

Konstigt med en del folk som påstår att Golfen varit nära nog oförändrad i alla år...det enda som inte är oförändrat är ju namnet, men är man så blind så man inte ser det så är det väl ingen idé att försöka upplysa vederbörande heller...

#7 • Uppdaterat: 2013-03-04 23:22
Raphael

Volkswagens taktik har varit att förnya Golfen väldigt försiktigt för varje ny generation. För några månader sedan läste jag en intervju med representanter för Volkswagen om detta och då apropå den nya generationen. De vill inte förlora sina traditionella kunder och därför går de varsamt fram, de menar alla Golf-generationer i grund och botten har haft samma design - en design som de varsamt har expanderat och ändrat lite på för varje ny generation. Det finns vissa "key elements" i designen som gör en Golf till en Golf, exempelvis den breda C-stolpen och liggande bakljus. Och alla Golf-generationer har haft VW märket centralt placerat i fronten där grillen har varit något mindre i höjd än strålkastarna.

Konkurrenterna har experimenterat mer. Ford med sin Escort som blev Focus. Peugeot med 309 som blev 306 och 307 och nu 308 - helt olika design varje gång. Renault med R6 som blev R14 som blev R9 och R19 till dagens Mégane. Helt olika design hver gang. För att inte tala om Fiat... Rimto - Tipo - Bravo/Brava - Stilo - Bravo. Uno och första generationen Punto hade däremot mycket gemensamt.

Jämför även med Volkswagens egen Passat, den har genomgått betydligt fler förändringar genom åren. Första Passat var så kallad kombi-kupé i den yttre designen men idag är det en sedan. Första sedan Passat hette Santana förresten, den hade inte ens Passat-namnet. Men sen blev den en Passat och då försvann kombi-kupén.

De som köper en Golf gör det inte för att få en ny design eller ny bil, de får en förnyad variant av det de redan hade. En bil för traditionalister, för konservativa.

De sydeuropeiska märkenas kunder förväntar sig nya designer och lösningar, de vill inte köpa samma bil två gånger. De vill ha något nytt. Och det har dessa märken svarat på också.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-05 07:48
VW Polo 2012

Hej hultarn, förändrad ytterst lite? Då har du läst på dåligt. Fast skalet ska ju påminna om Golf.

mvh /VW Polo 2012

#9 • Uppdaterat: 2013-03-05 08:00
mcregor (ej verifierad)

Raphael - det är snarare ett koncept där man inte börjar från noll med varje ny generation utan successivt förbättrar och förfinar konceptet. Och uppenbarligen är det som jag sagt tidigare oerhört många människor i hela världen som uppskattar konceptet eftersom Golf/Jetta är världens i särklass mest sålda bil så sent som 2012 enligt statistik vi sett nyligen. Och en annan sak med att gå försiktigt fram är ju att de tidigare generationerna fortfarande ser hyfsat moderna ut och att andrahandsvärdet inte är en fullständig katastrof som för andra modeller som ömsar skinn rejält vid varje generationsbyte. Du kan nog tillämpa samma mall för ett antal andra bilar - bl a vill jag påstå att även BMW i de allra flesta fallen är hyfsat försiktiga med större förändringar och att likheterna med föregående även här är påfallande. Men jag har inte sett något skrivet om att dom skulle göra bilar endast för traditionalister utan det är nästan uteslutande Golfen som får skit vilket är märkligt tycker jag...

#a • Uppdaterat: 2013-03-05 08:19
hultarn

Visst är Golf traditionell, det kan ingen neka till. Förra Golf ändrades ytterst lite i front och akter, men VW kallade den för "ny Golf".
Nu har man ändrat lite mer, men det är ju fortfarande bara en Golf.

Intressant är också att VW inte alls varit så konsekventa när det gäller modellerna, som det påstås här.
Se bara på Jetta/Vento/Bora/Jetta, men det var kanske VW's försök att gå lite på den vilda sidan. Även Golf har bitvis kallats något annat, som t.ex. Rabbit på vissa marknader under en del år.

VW har även de ändrat mycket i sin design, från att ha haft runda strålkastare, platt grill som inramar även strålkastarna i början, till att börja med kilformade strålkastare med en refflad grill mellan, precis som Peugeot haft sedan 504 kom på 60-talet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.