Nästa artikel
Bilfrågan: Varför tar Ford inte ansvar?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför tar Ford inte ansvar?

Publicerad 26 januari 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Jag har en Ford S-Max och efter två vintrars brukande så är det stora lackskador på bakdörrarna. Varför tar Ford inte ansvar?" Vi Bilägare söker svaret.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vi Bilägare uppmärksammade i nr 1/09 problemet med lackskador på Ford S-Max tillverkade före 18 februari 2008.

Ford införde detta datum åtgärder i sin produktion.

Jag har en Ford S-Max tillverkad i januari 2008. Nu efter 16 månader och två vintrars brukande så är det stora lackskador på den utstickande nedre delen av båda bakdörrarna.

Lacken blir blästrad av hjulsprutet från framhjulen. Jag har förgäves försökt få en dialog med min återförsäljare utan att få någon som helst respons. Jag har mycket svårt att tänka mig att det kommer att finnas någon lack kvar på dessa dörrytor om ett par vintrar.

Vad säger lackgarantin om detta? Någon som har samma problem?

Någon som har fått detta åtgärdat? Får man montera skyddsplast på dessa ytor under gällande rostskyddsgaranti?

Mats Jacobsson, Göteborg

SVAR:

Det är viktigt att man inte förväxlar den extra rostskyddsbehandling vi gjort på S-Max och andra Ford-modeller med lackgarantin.

Sedan början av 2008 lägger vi bland annat på extra underredsmassa, extra vax i huv, dörrar med mera som en del i en mer omfattande rostskyddsbehandling för den svenska marknaden.

I fallet som beskrivs så det är utifrån kommande stensprut. Det är inte att anse som tillverkningsfel på lacken som gör att den blir blästrad, utan det är stensprut.

Det är upp till kunden att hålla efter dessa, precis som det är när man får stenskott på motorhuv med mera.

Vad gäller möjligheten att montera skyddsplast för att motverka symptomet så ser vi inga problem med detta.

Ola Norberg, Ford Motor Company AB

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2010-01-27 09:09
Janne (ej verifierad)

Ford som generalagent är kanske lite tveksam, fick dock utan problem igenom dörrbyte och lackarbete på en tidigare Mondeo(-01) och nuvarande -08 har plastfilm på bakskärm = inga problem. Fordarna jag haft, 5 st sedan mitt 90-tal, har varit bra o prisvärda. De verkar dessutom bli betydligt bättre för varje generation - prova en själv får du se!

#9 • Uppdaterat: 2010-01-27 23:09
Carl (ej verifierad)

Om man köper en bil för ett par hundra tusen tycker jag det är ditt eget ansvar att se till att bilen är rätt anpassad för dina förutsättningar. Märker man att delar av karossen blästras så får man väl ordna det själv med plastfilm eller stänkskydd. Varför klaga på tillverkaren? Varför kollar ni inte sånt innan ni köper en bil om det verkligen är så viktigt för er?
Sluta gnäll och ta ansvar själva!

#a • Uppdaterat: 2010-02-02 17:44
MASA (ej verifierad)

Har en Fiesta JA8 som redan visar blästrings-syndrom framför bakdörrar. ViBilägare hade samma problem med förra årets långtest Fiesta. Ford har lovat plast skydd på de drabbade ytorna. De åtgärdar inte orsaken, men lagar skadan! Snålhet bedrar .....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.