"Hur kommer det sig att en ny bil inte är utrustad med stänkskydd? Bilen är ju lackad ända ner och grus och vatten stänker direkt upp på skärmen." Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Hur kommer det sig att en ny bil inte är utrustad med stänkskydd? Bilen är ju lackad ända ner och grus och vatten stänker direkt upp på skärmen.
Dessutom risken för stenskott. Jag monterade dit på min Volvo för 1 500 kr. Snålt Volvo.
Annars nöjd Volvoägare
SVAR:
Det enkla svaret enligt Volvo är bränsleförbrukningsskäl. Man kan nästan jämföra stänkskydden på en bil med luftbromsen på ett flygplan. Det handlar också om en standardisering inom EU som vi kan läsa i Transportstyrelsens svar nedan.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Visst är bilen försedd med stänkskydd. Själva karossen i sig utgör tillräckligt stänkskydd för att de gemensamma EU-kraven ska vara uppfyllda.
Vi i Sverige fick anpassa oss när vi gick in i EU och därför tog vi 1995 bort kraven på både stänklappar och strålkastarrengörare.
Inom Europa varierar ju klimatförhållandena och kanske vi nordbor saknar de extra stänklapparna och strålkastarrengörarna mer än man gör i Sydeuropa.
Strålkastarrengörarna har kommit tillbaka som obligatorisk utrustning om bilen har gasurladdningslampor (Xenonljus) men beträffande stänklapparna finns ju alltid möjligheten för alla som sörjer de gamla svenska reglerna att låta montera sådana på eget initiativ.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
FRÅGA:
Hur kommer det sig att en ny bil inte är utrustad med stänkskydd? Bilen är ju lackad ända ner och grus och vatten stänker direkt upp på skärmen.
Dessutom risken för stenskott. Jag monterade dit på min Volvo för 1 500 kr. Snålt Volvo.
Annars nöjd Volvoägare
SVAR:
Det enkla svaret enligt Volvo är bränsleförbrukningsskäl. Man kan nästan jämföra stänkskydden på en bil med luftbromsen på ett flygplan. Det handlar också om en standardisering inom EU som vi kan läsa i Transportstyrelsens svar nedan.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Visst är bilen försedd med stänkskydd. Själva karossen i sig utgör tillräckligt stänkskydd för att de gemensamma EU-kraven ska vara uppfyllda.
Vi i Sverige fick anpassa oss när vi gick in i EU och därför tog vi 1995 bort kraven på både stänklappar och strålkastarrengörare.
Inom Europa varierar ju klimatförhållandena och kanske vi nordbor saknar de extra stänklapparna och strålkastarrengörarna mer än man gör i Sydeuropa.
Strålkastarrengörarna har kommit tillbaka som obligatorisk utrustning om bilen har gasurladdningslampor (Xenonljus) men beträffande stänklapparna finns ju alltid möjligheten för alla som sörjer de gamla svenska reglerna att låta montera sådana på eget initiativ.
Bo Göingberg, Transportstyrelsen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Stänkskydd och blänsleförbrukning övertygar inte. Möjligen i hastihgeter närmare 200 km/h kan man notera ökning av förbrukning. Jag gissar, att det är fråga om besparningar i samband med tillverkning. Samma skäl kan nog härledas till bortfall av strålkastar- rengörare. Ford har sparat ytterligare i och med att man har bortrationaliserat stolvärmen i ryggstödet i lilla Fiestan, likaså yttertemperatur mätaren. Hur var det med gamla ordspråket "många bäckar små ..."
Allt som kan bör göras för att minska bränsleförbrukningen. Många kör med takbågar (på tvären) på utan att använda dem. Jag kontrollerade vid en resa på 90 - 110 väg, och bränsleförbrukningen ökade med drygt 5%.
Naturligtvis vill tillverkarna ta bort stänkskydden, det är ju en fruktansvärt dum utrustningsdetalj.
Dels kostar de pengar i tillverkning och montage, pengar som är svåra att ta tillbaka med ett högre pris och dels, det är det värsta, de kan ju förlänga livstiden på bilen!
Luftbromsar?
Trams!
Jag minns Saab 99 som hade 6 (!) stänkskydd.
Den bilen var byggd för nordiskt klimat.
Det bryr man sig inte om numera.
Beror en hel del på var man bor också. När jag beställde min nya Citroën så valde jag att låta stänkskydd monteras för jag kör mycket på grusvägar och på leriga vägar.
För vanlig stadskörning och landsvägskörning så behövs inte stänkskydd.
Valde till stänkskydd till min Opel när jag beställde den. Kostade bara runt 700 kr för mig.
Ford Focus ett år gammal, tröskel-lådorna blästrade och rostiga. Jag ville ha stänklappar när jag köpte bilen ny. Försäljaren sade att det behöver man inte på nya Fordar. Reparationen skulle ha kostat 6.000 SEK, jag ville skriva en insändare i "Vi Bilägare" och kontaktade försäljaren innan. Nej, nej, skriv ingen insändare, och han lovade mig ett pris på reparationen = 800 SEK. När jag skulle betala hade dom (jag vet "de") ingen växel på 2 st 500-lappar. Det hela kostade mig 500 SEK i stället för 6.000 SEK. Jag monterade stänklappar på eget bevåg innan jag sålde bilen. Aldrig mer Ford och inte Citroën eller Volvo (helt andra historier).
AndyPandy
Min ett år gamla Hyundai i10 har stänkskydd runt om som standardutrustning och är dessutom miljöbil med låg förbrukning, så visst finns det undantag.
Jag har köpt en VW Tiguan, den har inga stänkskydd bak. Är det någon idè att sätta på sådana bak , som kostar ca 1000:-
Vad vinner jag på det ???
Mvh
Ove
Nästa sväng så tar dom bort dom yttre backspeglarna också ;)
Bytte vår Polo mot en ny Golf modellår 2016, och den har inga stänkskydd alls. Vår andra Golf nu 1,5 år gammal hade originalmonterade stänkskydd i fram. ;(
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.