Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Läser med intresse begbiltest i nr 11/09 om Skoda Octavia. Är inne på min tredje Octavia. Jag drabbades av ett fel som det inte nämns något om i ert test. Efter 5 200 mil skar AC-kompressorn med följd att generatorremmen slets av med bärgning till verkstad som följd.
Är det unikt att AC-kompressorn skär efter endast cirka 5 000 mil? Tycker att det är alldeles för tidigt att ett sådant fel ska uppstå! Jag undrar om fler har drabbats och om Skoda visar någon goodwill?
Besviken Octavia-ägare i Malmö
SVAR:
Vi har varit i kontakt med importören som meddelar att någon generell goodwill inte råder för denna typ av fel.
Det är naturligtvis för tidigt att kompressorn ska haverera vid detta miltal men felet får nog ses som generellt och inte direkt relaterat till Skoda.
Enda sättet är att rådgöra med din verkstad om någon goodwill-ersättning kan utgå.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det måste ju bara vara ett fabrikationsfel! Har aldrig hört på maken sedan min Peugeotverksatd sa att detr var "normalt" att man renoverade motorn, bytte kolvar och foder på en Peugeot 405 SRI efter 9500 mil..... Sjukt...
Det måste vara ett fabrikationsfel på AC:n på Skodan. Min Mitsubishi Galant 1989, 21000 mil där funkar AC:n.Det kanske e normalt för Franska bilar att man renoverar motorer efter 9500 mil,, Sjukt,,
Om bilen körts ca 5200 mil , och bilen har maskinskadeförsäkring, går försäkringen in och tar kostnaden enligt försäkringsvillkoren.
Goodwill kan man fundera på ,om det inte finns dylik försäkring.
Det är klart att det är helt fel med kompressorhaveri efter så kort körsträcka.
Kompressorn håller ofta över 30000 mil.
På 1950-talet och tidigare var det inte ovanligt med motorrenoveringar mellan 5000-10000 mil och det gällde inte enbart franska bilar.
Det är bättre material i motorerna, men framför allt enormt mycket bättre motorolja och tillkomsten av oljefilter som gör att motorerna håller väldigt länge idag.
Det är vad jag förstått inte alls ovanligt att tex Golf V havererar AC:n, något torkfilter som går sönder och sabbar kompressorn, och som vanligt får kunden betala VWs brist utveckling av alla fel som finns på deras bilar (och det är inte lite - allt strular), kör själv Golf så jag sponsrar reservdelsförsäljningen en hel del.
//HL
Jag köpte en ny Volvo V70N år 2002. Efter 1 (en) månad lät kompressorn till luftkonditioneringen som en gammal sliten traktormotor. Inge vidare kvalité på denna utrustningsdel kan man väl tycka. Visserligen ett snabbt byte hos Bilia men i alla fall.
ACC på min Audi A4 -97 med 34000 mil på mätaren fungerar perfekt. Hade däremot en SAAB 9000 2,3 -93 som jag fick reparera ACCn för 8000:- innan den gått 9500 mil. Otur eller kvalitetsskillnad?
Det är ganska vanligt att kondensorn korroderar och läcker ut gas och det brukar kosta 5000-10000 att få den utbytt och gas påfyllt.
Det kan ske redan efter fem sex år beroende på hur saltbemängda vägar man kört på och hur ofta och noga man tvättar bilen.
Kondensorn är av aluminium och tål inte salt.
Jag glömde att upplysa om att detta absolut inte är märkesbundet.
På min Renault Mégane -03 gick A/Cn sönder efter att bilen gått 12000 mil, och nu kommer några här direkt prata om dåliga franska bilar... Jag kör mycket på grusvägar och andra dåligt underhållna vägar och det var en stor sten som hade slagit upp ett hål så kylvätskan rann ut. Alltså inget funktionsfel på grund av dålig kvalitet. Ett fel som berodde på stenskott.
Jag har haft flera franska bilar och de har alla fungerat väldigt bra!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.