Nästa artikel
Bilfrågan: Lämna företräde till cyklister?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lämna företräde till cyklister?

Publicerad 22 januari 2010 (uppdaterad 14 augusti 2018)
När ska man som bilist lämna företräde åt cyklister? Vi Bilägare svarar.
Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:

Jag befinner mig i en cirkulationsplats med min bil och ska ut ur densamma. På cykelbana runt rondellen kommer en cyklist. Ska jag lämna företräde till denna?

Om jag närmar mig en huvudled med cykelbana, ska jag lämna företräde till en cyklist som befinner sig på cykelbanan?

Om jag ska svänga av en väg, ska jag lämna företräde till cyklister och gäller det från bägge hållen (på cykelbanor kör ofta cyklister åt bägge hållen!).

Hans Wickberg, Danderyd

SVAR:
2014 bytte befintliga cykelöverfarter namn till cykelpassager. Begreppet cykelöverfart försvann dock inte, utan fick istället en ny betydelse. Cyklister och förare av moped klass II som kommer från en cykelbana har väjningsplikt när de korsar en väg via en cykelpassage. Det finns dock ett undantag då bilisterna även ska släppa fram cyklisterna även på en cykelpassage: när bilisten ska ut från en rondell eller i samband med en sväng.
Så här står det i Trafikförordningen kapitel 3 paragraf 61:

”En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).”
Vid en cykelöverfart har en förare väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten. Förordning (2014:1035).”

Vi Bilägare

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-01-22 11:00
Krister (ej verifierad)

Kan man få ett mer luddigt och diffust svar?

#2 • Uppdaterat: 2010-01-22 12:53
pg (ej verifierad)

Luddiga regler det är det enda som Transportstyrelsen är bra på! Nu vill man införa väjningsplikt mot cyklister överallt där en cykelbana korsar vägar, aven huvudleder! Hur fasen tror man att en bilist som färdas på en huvudled med kanske 70 km/tim, ska hinna stanna vör en plötsligt uppdykande cyklist. Särskilt som alla bilister har skyldighet att lämna företräde i anslutande korsningar!
Vafrör kan inte Sverige titta på Cyekelöverfarterna i Tex Tyskland. Där finns Väjningspliktskylt på cykelvbanan före varje korsning, även i rondeller. Cyklisterna har alltså alltid väjningsplikt. Det borde vara en självklarhet även i Sverige.

#3 • Uppdaterat: 2010-01-22 14:38
Berra (ej verifierad)

Cyklister i Stockholm är i allmänhet bara en massa jävla miljömuppar med fula krukor på knoppen. Det enda raka vore att göra ett hägn för dem på Skansen, för där hör de hemma. Cyklister som är ute och vinglar i trafiken borde ha förbjudits för länge sen. En del har t o m den dåliga smaken att hävda att högerregeln skulle gälla. I Stockholm har vi sedan länge avskaffat högerregeln (i praktiken). Lantisar som irrar sig hit bör ta detta i beaktande och anpassa sig till rådande sed.
BMW-Berra i Bromma

#4 • Uppdaterat: 2010-01-22 15:15
OSS (ej verifierad)

I praktiken har det numera blivit så att vill man inte ha cyklistens liv på sitt samvete (och otrevliga skador på bilen) så gäller det att väja för alla cyklister oavsett var de cyklar och varifrån de kommer. Hänsynslösheten från cyklisternas sida är så stor att de kallt räknar med att alla bilar stannar. Det gäller t.o.m. cyklister utan ljus när det är mörkt och regnigt! Och som cyklar mot rött ljus.
Här borde polisen göra en insats. När såg vi senast polisen bry sig om trafiken i våra städer? I Malmö sänker man nu hastigheten (enligt skyltarna) till 40 km/h. Till vilken nytta när unga män i låga bilar kör väl över 100? Jag har aldrig sett någon fartkontroll i stan.

#5 • Uppdaterat: 2010-01-22 20:01
Kjell-Åke (ej verifierad)

Viken barnslig argumentation mot cyklister. Vi är alla trafikanter och bör behandlas därefter. Det är inte vidare civiliserat att när man sitter i en bil kasta skit efter cyklisterna och när samma person sitter på en cykel kasta skit efter bilisterna. Försök samsas i trafiken till allas bästa.

#6 • Uppdaterat: 2010-01-22 20:17
Lasse (ej verifierad)

Märkligt man tar ju bort övergångsställen nu därför att det har skapat fler olyckor.Vad tror dom ska hända nu? Det blir ju etter värre när cyklisterna inte behöver se sig för det minsta, bara åka rätt ut i körbanan. Jobbar inte förslagsställarna på samma ställe. Läser de inte PM?

#7 • Uppdaterat: 2010-01-22 22:27
Håkan (ej verifierad)

Om man läser lagen så finns det regler även för gående som skall ut på övergångsställe.....
borde hålla i en rättegång om olyckan är framme..
Trafikförordning (1998:1276)
7 kap. Bestämmelser för gående på väg.
4 § Gående som skall gå ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället. Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.

#8 • Uppdaterat: 2010-01-23 11:38
Skanör (ej verifierad)

Cyklister är ett underligt släkte som kämpar för att bli änglar - dock inte i trafiken.
Tyskland har gjort rätt med väjningspliktsskyltar på cykelbanor. Det räddar liv och är vettigt.Trots allt är det lättare att stanna med en cykel än en bil.

#9 • Uppdaterat: 2010-01-23 15:36
tva (ej verifierad)

> Hur fasen tror man att en bilist som färdas på en huvudled med kanske
> 70 km/tim, ska hinna stanna vör en plötsligt uppdykande cyklist.
Om det är cykelbanor eller annat som korsar en väg och man kör 70km/h och inte hinner stanna om det behövs så bör man bli körkortslös oavsett om det kommer någon cykel eller ej.
Rent generellt gäller att man får inte ha högre fart än man kan klara av förutsebara situationer.
Så man förstår varför cornflakes är poppis bland PG och gelikar.

#a • Uppdaterat: 2010-01-23 17:18
Eget ansvar kollras bort i Sverige. (ej verifierad)

Första och sista styckena i svar motsäger sig själva.
Det sjukaste som hittats på är skyldighet vid övergångsställena(fotgängare)fler olyckor, givetvis.
Gäller ju eget ansvar vid passering över väg, precis som man går över en landsväg utan zebrastrecken.
Vad är ömtåligast mot kollision?
Ska loken stanna för bilarna vid en oövervakad övergång, lika dålig regel?
Många är faktiskt duktiga på att stanna men tycker regeln är fel ändå.
Vissa tittar inte ens vid passering av ö-stället, fattar inget.
Vi är överbeskyddade i detta land, så är det bara.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.