Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar.
FRÅGA:
Jag var inne med min Passat -03 på verkstaden och visade upp bakluckans rostskador. De inspekterade skadan och skrapade av färg runt om nummerbelysningen och ansåg först att rostskadan var för liten för att den skulle bli godkänd.
Efter att jag demonterat luckan, skrapat bort ytterligare färg och tagit tydliga bilder gick de med på att göra en förfrågan till VW om att byta bakluckan.
Strax därefter ringer VW och säger att skadan är för gammal och att jag skulle ha tagit kontakt med dem tidigare. Bilen har en tolvårig rostskyddsgaranti mot genomrostning inifrån som vi alla vet i praktiken är omöjlig att få nytta av.
Antingen är skadan för liten eller är den för gammal och för stor. Moment 22 gäller. Rost inifrån är svår att se på grund av att den just kommer inifrån och lack ligger ovanpå.
Mikael Paul, Uppsala
VOLKSWAGEN SVARAR:
Det förfaller som om det råder en del missuppfattningar angående det här. Denna typ av skada är känd av Volkswagen (rostangrepp vid infästningen av nummerskyltsbelysningen) och det finns därför en tioårig goodwill då detta inte i egentlig mening är en rostskyddsgaranti. Det vill säga ingen genomrostning.
När det gäller detta specifika fall så fick vi bilderna till oss den 16/10 och vi svarade också omgående till verkstaden. I svaret framgår att detta omfattas av goodwill och på vilken kod detta ska ansökas.
Varför det dröjde till den 16:e innan vi fick informationen vet inte. Vi utgår ifrån att kunden nu är informerad och att bilen är inbokad för åtgärd.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB
VI BILÄGARE SVARAR:
Rostskyddsgarantierna är som du skriver utformade på ett sätt som kan liknas vid ett Moment 22-förhållande.
Vi har skrivit hur mycket som helst om detta och även vid upprepade tillfällen uppvaktat Konsumentverkets generaldirektör, men fortfarande fortsätter bilbranschen att slå i oss konsumenter att rostskyddsgarantin ger stor trygghet när rosten väl kommer
Inget är mer fel.
Den finstilta texten i villkoren, exempelvis om "inifrån kommande rost och ut" öppnar möjligheter för olika tolkningar.
Det händer allt som oftast att begynnande rost - som på sikt leder till rosthål - inte åtgärdas med motiveringen att genomrostning inte skett. Och om kunden låter bli att åtgärda kan denne i stället få besked om att underhållet inte varit gott nog för att garantin ska gälla.
Nej, VW och bilbranschen som helhet - skärp er och åtgärda rostskadorna, om det ska finnas någon som helst trovärdighet bakom era rostskyddsgarantier!
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
(Bilden föreställer inte bilen som omnämns i artikeln.)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Oväntat att VW helt plötsligt ger med sig när man kontaktar Vibilägare.
När jag fingranskade min över 8år gamla Lexus IS300 i sömmarna så lyckades jag hitta några små bubblor i nederkanten på insidan av bakluckan under lacken där limskarven inte verkar ha tätat till 100% på ett par ställen, bakluckan är gjord av aluminium och jag misstänkte att det hade oxiderat något under lacken (även om det inte var någon synlig oxidation) eftersom det blivit några mindre bubblor där.
Jag hörde mig för med en återförsäljare och jag fick en splitterny baklucka på rostskyddsgarantin trots att det ju verkligen inte ens var i närheten av genomrost!
Så att en rostskyddsgaranti är helt värdelös håller jag inte med om, men det är stora skillnader beroende på vilken tillverkare som ger rostskyddsgarantin skulle jag säga.
Min mor hade till nyligen en Mercedes E270CDI-01 som rostade lite överallt trots att den sköttes bra, första gången fick vi ut nya dörrar och baklucka på rostskyddsgarantin som Mercedes skröt om hur generös den var när bilarna var nya, när bilen sen fortsatte att rosta även i skärmkanter m.m och i dörrarna igen så var garantin helt plötsligt som bortblåst och man berättade att MB från Tyskland sagt i från eftersom garantikostnaderna på rostskadorna blev alldeles för dyra.
Därför har man nu dragit i nödbromsen och säger i från rostskador på löjliga grunder som att bilen gått för långt (trots att jag inte hittat någon begränsning av det i villkoren) eller att den inte är skött som den borde osv trots att den är det vilket blir omöjligt att bevisa...
Slutsats: Lexus verkar ta på sig en ev. brist och diskutterade inte ens hur bilen är skött m.m. utan fixade det utan strul trots att man enligt villkoren inte hade behövt det då garantierna egentligen ju bara täcker genomrost.
Mercedes å andra sidan tar inte ansvar för deras egna kontruktionsmissar och skiter fullständigt i att man slagit sig för bröstet och skrytit om att ha "marknadens bästa rostskyddsgaranti" när bilarna var nya och löser problemet med att det börjar bli för dyra garantikostnader med att försvåra för kunderna att kunna utnyttja sin garanti så är problemet löst...
Hanzzon:
Oj oj så gulligt! Fick du en splitterny baklucka till din lexus? Ärligt talat borde du köra den till skroten istället! Jag mår illa då jag ser så fruuuuuktansvärt fula bilar som lexus är....
Min erfarenhet av garantier och good-will angående Passat och Skoda Fabia är att Garantigivaren (VAG) griper varje halmstrå för att slippa stå för sitt åtagande.
Varje simpelt halmstrå, aldrig mer bil från dem.
Samuel, lägg av med löjliga kommentarer. Kanske det är bra att alla inte tycker som du...
__________________________________________________
Hur som helst så köpte jag vår Peugeot 406 5 år och 12 000 mil gammal. Föregående ägare hade misskött den genom att ligga nära lastbilar etc. så att salt, slask och skit vräkt in i motorutrymmet och saker börjat korrodera. Bl.a. var det lite rost i falsen på motorhuvens kant på undersidan. Jag bara nämnde det på Peugeot här i Vänersborg, och verkstadskillen kom springande efter mig och föreslog att de skulle ta bilder, skicka till Peugeot och fråga om det gick att få ny huv!! Sån service! Och det fick jag också! Tack för det, det är riktig serviceanda det. Tack Hanssonbil.se och tack Peugeot!
Samuel
Vilket barnsligt kommentar. Hur tänker du när du skriver sådana inlägg? Att det är fräckt? Nä, det är det inte.
Kan inte alla människor som inte kan bidra med något sluta skriva här??
Har en Ford Mondeo 2001 som har det klassiska problemet med rost runt dörrkanterna. Många får det fixat på goodwill men nu verkar det som att Ford börjar dra i handbromsen med, blir helt enkelt för dyrt för dem med alla lagningarna.
Samuel, Jag borde inte ens svara på ditt avundsjuka(?) inlägg men jag tycker faktiskt att min Lexus är väldigt snygg och är skitnöjd med bilen som helhet samt att den är totalt problemfri, samtidigt är jag glad för att jag slipper skriva avundsjuka och löjliga kommenterar som helt saknar mening till andra på grund av frustationen av sin egen bil eller vad som nu är ditt problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.