Nästa artikel
Dålig säkerhet vid vägarbeten
Seko kritiserar Vägverket:

Dålig säkerhet vid vägarbeten

Publicerad 23 juni 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Det finns stora säkerhetsproblem vid vägarbeten. Åtta av tio vägarbetare tycker att trafikanter är hänsynslösa, det visar en ny rapport från fackförbundet Seko - som lägger skulden på Vägverket.
Under de senaste fem åren har 20 personer omkommit vid vägarbetsplatser. Dessutom har 953 personer, flest trafikanter, skadats. Detta har föranlett en undersökning som Novus Opinion har utfört bland 2 000 vägarbetare anslutna till fackförbundet Seko.

Resultatet visar att fler än var tredje vägarbetare varit med om farliga incidenter samt att åtta av tio vägarbetare tycker att trafikanter är hänsynslösa när de passerar vägarbetsplatser. Janne Rudén är förbundsordförande i Seko:

- Att nästan varannan vägarbetare oroas över den bristande säkerheten kring sin arbetsplats är alarmerande. Trots hastighetsbegränsningar vid vägarbetsplatser upplever vägarbetarna att det inte respekteras av trafikanterna. Det är ett stort problem att trafikanterna utsätter sig själva och andra för fara genom att inte visa tillräcklig hänsyn, säger han i ett pressmeddelande.

Hänsynslösa bilister

När Sveriges Radio besöker ett vägarbete i Umeå berättar vägarbetaren Per Danielsson om situationen:

- Klimatet i trafiken har blivit mer stressigt. Bara bilisterna kommer fram ger de fullständigt tusan i övriga trafikanter och i oss.

"Vägverket är problemet"
Seko skriver i sin rapport att den bästa lösningen är att leda om trafiken vid vägarbeten. För att få göra detta krävs tillstånd från Vägverket, som enligt Seko oftast säger nej till en sådan ansökan.

"Vägverkets fokus ligger på att hålla trafikanterna på så gott humör som möjligt. Säkerheten
för trafikanter och vägarbetare kommer i andra hand. Det här är givetvis ytterst beklagligt." skriver Seko:s ordförande Janne Rudén i rapporten.

Vägverkets generaldirektör Lena Erixon menar dock att det inte alltid går att leda om trafiken:

- Det skulle få orimliga konsekvenser och det innebär att trafiksäkerheten kanske skulle bli osäkrare också. Därför vi för in trafiken på ett vägnät som inte är anpassat för tung trafik. Förbi skolor och daghem, säger Lena Erixon till Sveriges Radio.

Läs Seko:s rapport genom att klicka på länken i högerspalten ovan.

Bör man mer ofta leda om trafiken vid vägarbeten? Vad tycker du? Kommentera!

Relaterade dokument

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-06-24 16:25
Wolfgang Spitzenficker (ej verifierad)

Det finns ytterliggare en faktor som påverkar säkerheten vid ett vägarbete: Skyltningen.
Vägarbetena här på västkusten skapar alltid en osäkerhetskänsla i magen.
Som bilist kan man i princip förvänta sig vad som helst ,utom en korrekt skyltning.
Skyltningen måste vara övertydlig och på ett barns nivå (även om inte ens denna nivå når alla…) där man så långt som möjligt byggt bort situationer som skapar tvivel.
Jo, lite bättre har det blivit de senaste åren. Nu kan man ibland t.o.m.träffa på en "slut-skylt" vid vägarbetena.
I Tyskland med dess mer intensiva trafik vet man hur man skyltar.

#9 • Uppdaterat: 2009-06-24 20:17
Roy (ej verifierad)

Här skrivs en del vettiga saker.
Calle tar upp skiftgång - kanske skulle det fungera. Jag vet inte om det bara handlar om snålhet. Däremot så är det knappast bra att man kan passera ett vägarbete ett flertal gånger utan att se en levande själ - något som även Jonas tar upp. Vid dessa långa uppehåll (som helst inte borde förekomma alls) borde skyltningen ändras, så att den är aktuell. Förvirrande dålig skyltning ser man dessvärre också alltför ofta, och det tar Wolfgang så riktigt upp.
Du, Kalle Anka (som av någon anledning vill vara totalt anonym, för du heter väl knappast så), att saker och ting utvecklas och att det kommer nya vägmärken får man nog leva med och allt nytt är inte dåligt.

För många år sen förekom ett vägarbete på Tyresövägen i höjd med Skarpnäck. Det var efter en vänsterkurva och alltså lite skymt, men hastighetsbegränsningsskyltarna liksom de för avsmalnande väg åt vänster (tror jag att det var) syntes i god tid. Problemet var bara att nattetid fanns ingen som helst aktivitet, så, ung som man var, körde man alltså lite fortare än skyltat. Förutom den egna fartöverträdelsen, så fanns här ett riktigt allvarligt fel: Skylten för avsmalnande väg visade avsmalningen åt fel håll! Efter den första överraskande turen så vande man sig vid dumheten. Men en dag så stämde faktiskt skylten! De hade spärrat av den andra väghalvan. Tänk om någon av alla oss som vant sig vid väghindret och den felaktiga skylten skulle kört in i bygget! Det hade varit lite svårt att hävda att skylten var felaktig, fast rätt, men fel.

#a • Uppdaterat: 2009-06-25 00:32
Jan Augestad (ej verifierad)

Mera poliser ut på vägarbeterna.Dom finnansierar sig själv med böter. La det kosta mycket att va så ansvarslös och ha så lite respect för andras liv.Knappt någon sänker idag farten själv om vi vägarbetare står helt oskyddade like vid trafiken. Bra att detta tas upp nu. På hög tid att stoppa vansinnet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.