397 personer dog och 3 657 skadades svårt i trafiken på svenska vägar under 2008.
- Det är alldeles för många - nu måste vi hjälpas åt för att göra trafiken säkrare, säger Tommy Nilsson i Motorförarnas Helnykterhetsförbund.
- Det är alldeles för många - nu måste vi hjälpas åt för att göra trafiken säkrare, säger Tommy Nilsson i Motorförarnas Helnykterhetsförbund.
Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, genomför till helgen en kampanj för att informera om trafiksäkerhet. MHF och kampanjen "Ta Paus" kommer att finnas närvarande på 67 rastplatser över hela landet - från Smygehamn i söder till Keräsjoki i norr - för att möta semestertrafikanter och diskutera säkerheten i trafiken.
- Vi vill få bilisterna att tänka till och påminna dem om hur viktigt det är att vara en vaken, nykter förare som följer trafikreglerna, säger Tommy som samordnar Ta Paus-kampanjen.
"Ta paus ofta"
Under semestertider är det högtryck i trafiken och många kör långa sträckor. Därför uppmanar MHF trafikanterna att inte köra för långt i ett sträck.
- Det är viktigt att ta paus ofta under långresorna. Uppåt var tredje olycka beror sannolikt på trötta förare, säger Tommy Nilsson, MHF.
- Vi vill få bilisterna att tänka till och påminna dem om hur viktigt det är att vara en vaken, nykter förare som följer trafikreglerna, säger Tommy som samordnar Ta Paus-kampanjen.
"Ta paus ofta"
Under semestertider är det högtryck i trafiken och många kör långa sträckor. Därför uppmanar MHF trafikanterna att inte köra för långt i ett sträck.
- Det är viktigt att ta paus ofta under långresorna. Uppåt var tredje olycka beror sannolikt på trötta förare, säger Tommy Nilsson, MHF.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Vi är bäst i världen men trots det kan vi kanske bli bättre, enklast är väl att förbjuda alla motorcycklar. !!!
Tackar på förhand för kommentarewrna.
Bra att motorförarna inte bara ser med ett öga som vägverket gör allt för ofta.
Fler Rastställen behövs längs vägarna!
En trött förare är lika farlig som en rattfull.
Egentligen klagar jag inte på svenska (bil)trafikanter.
Det som är mest irriterande är
1. de som kör utan framförhållning och
2. de som kör impulsivt/händelsestyrt.
Kategorier som finns inom både gamla (inom 1:a gruppen) och unga gruppen (oftast inom grupp 2).
Var det Inte i Indien det omkommer tusen personer i trafiken - per DAG?
Göte: Motocyklar av den farligare typen körs ofta av de inom grupp 2,
Ta en paus har det tjatats om i de senaste 50 åren, men har det varit till någon påtaglig nytta? MHF, försök komma på något nytt att säga, inte dra fram gammal skåpmat.
ERIC, är det något som är händelsestyrt så är det dagens trafik. Det kallas även snabb reaktion och betraktas av de flesta som en tillgång jämfört med att råka i panik om inte allt går som du har tänkt.
Det finns mängder av motorcyklister som kör med förstånd och hänsyn. Tyvärr finns det även sådana som inte ens är mogna att köra moped eller ännu mindre EU-moped som trots detta gränslar dessa stora motorcyklar/torpeder på över tusen kubik. Dessa skulle bort från trafik på allmän väg. Detta går inte att åstadkomma utan civilkurage. Anmäl alla grova övertramp dessa gör så kanske det blir ordning.
Förresten, hur händelsestyrt är det att ligga mil efter mil ca 5-10 meter bakom en annan bil i bortåt 100 km/tim utan den ringaste möjlighet till omkörning? Alltför många saknar en grundläggande kunskap om hur man på snabbast och säkrast sätt gör en omkörning. Dessutom saknar man möjlighet att reagera och bromsa i tid, vilket gör att körningen i bästa fall blir ryckig och oförutsägbar för förare bakom.
"Händelsestyrt." Jo, jag tackar. Det är alltför vanligt att förare brakar rätt in i situationer istället för att lätta på gasen och låta det hela reda upp sig lite innan man kommer fram. Varför ska jag in i en röran och bröta? Snabba reaktioner är det ungdomar brukar berömma sig av, men det handlar faktiskt inte om att reagera snabbt när man är beredd, utan om att reagera rätt, särskilt när man är oförberedd. Att kasta sig in i situationer i någon märklig tillit på den egna förmågan att snabbt tråckla sig igenom det hela är bara naivt. För först måste man ju gubevars vara.
De senaste veckorna har jag kört mer bil än på mycket länge.
Det är intressant att se hur stressigt en del bromsljus ideligen tänds på grund av att bilen ifråga ligger toknära den framför. All koncentration går åt till att undvika att köra in i bilen framför. Själv håller jag ett rejält avstånd och har en bra överblick över det som händer och kan oftast också förutse det som kommer att hända. Det är sällan jag behöver ta till bromsen om jag inte ska stanna helt - åtminstone jämfört med de stressiga hetsporrarna.
Visst, jag gör mina misstag - men jag vågar också erkänna dem. Det är faktiskt inte alltid andra förares, bilens eller vägens fel!
Om man under en långkörning upptäcker att flera sekunder bara liksom försvunnit, då är det hög tid att ta en paus. Troligen är det läge för sömn också.
Det är mycket viktigt att inse att det faktiskt inte går att kämpa emot trötthet. Det hjälper inte att ta en skvätt kaffe eller vad det nu kan vara. Denna insikt är nog det allra viktigaste.
Jag är alltså tillbaka till det som all kompetens bygger på - attityder!
Kunskaper är viktiga - om du också har insikten av deras betydelse. I kombination med erfarenhet grundad på ett aktivt, reflekterande förhållningssätt som inrymmer förmågan att inse de egna misstagen ges i alla fall möjligheten till äkta kompetens - i det här fallet bra bilförare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.