39 000 människor omkom under 2008 i EU:s medlemsländer. Målet om 27 000 döda i trafiken år 2010 är nu avlägset.
Det vill till något extraordinärt för att EU ska nå sitt mål om trafiksäkerhet till 2010. Målet går ut på att halvera antalet omkomna per år, räknat efter nivåer från 2001.
En ny rapport från Europeiska transportsäkerhetsrådet visar att antalet omkomna visserligen har minskat med 15 400, men ännu krävs en minskning på 12 000 för att nå målet.
När målet sattes upp bestod EU av femton medlemsländer och dessa kan enligt Graziella Jost, ansvarig för rapporten, nå uppsatta mål med två års försening.
- Men att dagens 27 medlemsländer skulle nå målen framstår som orealistiskt eftersom det skulle krävas en årlig minskning på 17 procent för både 2009 och 2010, säger Graziella Jost i ett pressmeddelande.
Under 2008 uppnåddes den hittills största minskningen då 8,5 procent färre omkom i trafikolyckor. Tidigare har minskningen i genomsnitt legat på endast 4,4 procent.
- Självklart garanterar målsättningar inte att de åstadkoms. Trots de höga ambitionerna kunde EU-målet ha varit uppnåeligt om alla länder haft starkare politiska vilja för de nödvändiga åtgärderna, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, i samma pressmeddelande.
Nya mål för 2020
Sverige räknas tillsammans med Nederländerna och Storbritannien till de länderna med bäst säkerhet. Sverige har dock en bra bit kvar till målet om en halvering av antalet döda eftersom man hittills endast minskat med 28 procent, vilket också är den genomsnittliga minskningen i EU.
Noterbart är att Rumänien och Bulgarien misslyckats med trafiksäkerhetsarbetet, där har antalet döda ökat i jämförelse med 2001. Även Slovakien och Polen visar på väldigt låga minskningar.
Nu satsar EU på att sätta upp nya mål för 2020.
En ny rapport från Europeiska transportsäkerhetsrådet visar att antalet omkomna visserligen har minskat med 15 400, men ännu krävs en minskning på 12 000 för att nå målet.
När målet sattes upp bestod EU av femton medlemsländer och dessa kan enligt Graziella Jost, ansvarig för rapporten, nå uppsatta mål med två års försening.
- Men att dagens 27 medlemsländer skulle nå målen framstår som orealistiskt eftersom det skulle krävas en årlig minskning på 17 procent för både 2009 och 2010, säger Graziella Jost i ett pressmeddelande.
Under 2008 uppnåddes den hittills största minskningen då 8,5 procent färre omkom i trafikolyckor. Tidigare har minskningen i genomsnitt legat på endast 4,4 procent.
- Självklart garanterar målsättningar inte att de åstadkoms. Trots de höga ambitionerna kunde EU-målet ha varit uppnåeligt om alla länder haft starkare politiska vilja för de nödvändiga åtgärderna, säger Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, i samma pressmeddelande.
Nya mål för 2020
Sverige räknas tillsammans med Nederländerna och Storbritannien till de länderna med bäst säkerhet. Sverige har dock en bra bit kvar till målet om en halvering av antalet döda eftersom man hittills endast minskat med 28 procent, vilket också är den genomsnittliga minskningen i EU.
Noterbart är att Rumänien och Bulgarien misslyckats med trafiksäkerhetsarbetet, där har antalet döda ökat i jämförelse med 2001. Även Slovakien och Polen visar på väldigt låga minskningar.
Nu satsar EU på att sätta upp nya mål för 2020.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Olika länder har så olika synpunkter på vad som ska prioriteras. T ex omkom flera personer i Amerikansk trafik än soldater i Vietnam under samma tidsperiod. Antalet döda soldater orsakade rabalder, trafikoffren omnämndes knappt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.