- Skyltfonden ger möjlighet att utveckla och demonstrera trafiksäkerhetsidéer, och på det sättet spelar fonden en mycket stor roll för trafiksäkerheten. Det finns så många kreativa personer och organisationer som på det här sättet kan ges en chans att bidra på ett område där så mycket kan göras, säger Vägverkets generaldirektör Lena Erixon i ett pressmeddelande.
Fonden ger bidrag till projekt som främjar trafiksäkerheten två gånger per år. En förutsättning för bidragen är att de snabbt ska ge resultat och komma svenska trafikanter till godo.
- Inför den här omgången efterlyste vi särskilt lösningar för att främja säkerheten för MC och fyrhjulingar. Glädjande nog kan vi nu stödja ett antal sådana projekt som kan öka säkerheten för dessa trafikantgrupper, säger Lena Erixon.
Förutom bidragen från Skyltfonden har vägverket också beslutat att ge stöd till ideella organisationer med 6,5 miljoner kronor. Syftet är att främja ideellt arbete i vägtransportsystemet.
Läs hela listan med innovativa projekt i faktarutan till höger. Saknar du något eller ser något projekt extra intressant ut? Kommentera!
Följande projekt har tilldelats bidrag denna gång:
Synlighetsmätning av informations- och säkerhetsmarkör för övningskörning, Mats Åhlin, Eskilstuna
Uppföljning av informations- och åtgärdsprocess efter körlämplighetsutredning på Mobilitetscenter,
Mobilitetscenter, Västra Frölunda
Betydelsen av användning av bil med automatisk växellåda - en jämförelse mellan yngre och äldre bilförare, Mobilitetscenter, Västra Frölunda
Hur kan vältningar med fyrhjulingar förhindras? Umeå universitet/Designhögskolan, Umeå
Modell för säker trafik - hur anpassas modellen för att omfatta olyckor med invalidiserande personskador? Karolinska institutet, Institutionen för folkhälsovetenskap, Stockholm
Fältdatastudie av dödade respektive skadade fotgängare och cyklister som kolliderat med personbilar, Autoliv Research, Vårgårda
Säkra city- och trekkingcyklar - uppfyller marknadens cyklar lagkraven? Svensk Maskinprovning AB, Uppsala
Djupstudieanalys av vältning i olyckor med fyrhjulingar, Vectura, Norrköping
Utveckling av testprocedur för integrerad säkerhet för fotgängare, Volvo Personvagnar, Göteborg
Riskfaktorer för motorcykelolycka med allvarlig personskada - en nationell kohortstudie, Karolinska institutet, Institutionen för medicin, Stockholm
Skaderisk för fotgängare med fokus på betydelsen av drift och underhåll, VTI, Linköping
Vinner fotgängare på reglering av övergångsställen? Ramböll Sverige AB, Malmö
Säkra kuvöstransporter för sjuka barn - krockprovning, P A Consulting Pär Andersson, Ljungby
Säkrare hållplats för skolbuss och linjetrafik, Safe X System/Safe Xrossing Sweden AB, Borlänge
Pay-as-you-drive utifrån motorcyklisters perspektiv, Sweco Position AB, Stockholm
Nytt 3-hjuligt motorcykelkoncept med god säkerhet och miljöprestanda, Vehiconomics AB, Stockholm
Krocktestvideo-clip på www.krocktest.com , Fredrik Bagge, Uppsala
MC-Ola på Gotland, SMC Gotland, Visby
Slagghus - en förstudie, Sigurd Melin, Näsviken
Luftmotståndsmätning av personbilar med och utan fotgängarskydd, Autoliv Research, Vårgårda
Utveckling av snällare lastbilar vid frontalkrock med bil, Epsilon UC Väst, Göteborg
Fordonsspecifik bilbarnstol, Christer Lönn, Stockholm
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utbilda alla journalister, oavsett media, i att det inte finns självkörande bilar. Dagligen får man läsa, höra att bilar krockar, kör av vägen eller har andra konstigheter för sig. Om man istället lägger skulden där den hör hemma dvs i de flesta fall föraren kanske en del förare "tänker till".
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.