Att svenska vägar är rätt utformade är avgörande när det gäller att minska dödsfallen i trafiken. Så många som två av fem dödsfall skulle kunna undvikas om vägstandarden höjdes, det visar en ny studie från Karolinska Institutet.
- Genom att höja vägstandarden skulle drygt 40 procent av dödsolyckorna kunna förhindras, säger Helena Stigson som nyligen disputerade vid Karolinska Institutet.
Den nya studien visar att den mest effektiva åtgärden för att skapa säkrare vägare är att mötesseparera vägar. Till exempel är det idag inte möjligt att köra mellan Sveriges två största städer på fullt mötesseparerade vägar. Detta vill Helena Stigson förbättra:
- Det kommer att ta tid och resurser att förbättra vägutformningen, men det är nödvändigt för en kraftig minskning av trafikdöden. Den största andelen olyckor inträffar på en begränsad del av vägnätet, där trafikflödet är högt, konstaterar Helena Stigson.
För att minska trafikdödligheten ytterligare pekar studien på arbete för att förhindra rattonykterhet. Då kan 65 procent av dödsolyckorna förhindras - vilket innebär 140 liv per år.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
[ironi]Nenene , bara fartkameror kan rädda mänskligheten![/ironi]
Och ju högre standarden ökas ju fler somnar av bara farten, tyvärr.
fantastiskt!
vad då högre standard. dom är ju så tröttande och tråkiga. den asfalt är hemsk låter för jävligt. mycket. var bättre på 70 talet. finns inte en bil som tar bort de oljudet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.