Nästa artikel
Semestertest: Kia Venga
Test

Semestertest: Kia Venga

Publicerad 8 juli 2010 (uppdaterad 10 september 2019)
Vi Bilägare tog med sig årets långtestbilar till Bornholm för att utse årets semesterbil. Kia Venga är prisvärd - men motorn är trött.

Priset är under 170 000 kronor, garantierna räcker i sju år och bilen är skattebefriad i fem år.

Det finns plats för fem personer och lastutrymmet kan varieras i både höjd och längd tack vare flyttbart golv och skjutbart baksäte.

Ingen kan säga annat än att Kia Venga är ovanligt praktisk och prisvärd.

Motvind för Kia
Ändå är det den bil vi helst väljer bort när vi ska resa långt.

Kia Venga är inte så rolig, trots sin tuffa design.

Dieselmotorn, på 1,4 liter och 90 hk, svarar ovilligt på gasen.

Pedalen är dessutom trög att trampa på.

Den liksom fastnar halvvägs i ett läge som föraren måste trycka sig förbi.

Detta hjälper till att sänka bränsleförbrukningen anser Kia, men det gör bara att bilen känns trött.

- Kian verkar kämpa i motvind, tyckte en testförare.

Förbrukar mer
Trots den sega gaspedalen har vi inte lyckats få ned bränsleförbrukningen till den utlovade nivån. Det skiljer nära 25 procent!

Motorn jobbar med ett ansträngt knatter som inte ens det dova däckbullret eller vinande vindbruset kan överrösta.

Men när bilen stannar vid rödljus blir det tyst.

Dieselmotorn har stopp/startteknik och den fungerar bra.

Bilen står utsläppsfri i flera sekunder vid varje stopp om växeln läggs i friläge och kopplingen släpps upp.

Motorn startar snällt så fort föraren åter trampar på kopplingspedalen.

Bekväm
Kia Venga gör sig bäst i stadstrafikens fartbegränsade rytm där den känns mindre slö.

Den korta, höga karossen är smidig att hantera där det är trångt.

Föraren sitter lite högre än i en vanlig bil och har fin utsikt genom de stora rutorna.

De flesta sitter bekvämt i Kias generösa framstolar. Särskilt prisas sittkomforten av långa förare.

Det är lätt att kliva in bak genom de höga, breda dörrarna.

Sittdynan är hög och det är gott om plats för benen, trots att karossen bara är 407 centimeter lång.

Tre inte alltför kraftiga passagerare ryms på bredden, men det är synd om den som hamnar i mitten.

Vardagsbil
Bältet är fäst i taket och bandet lägger sig rakt över halsen och skaver plågsamt.

En lång, fullpackad semesterresa är inte så komfortabel i Kia Venga.

Men som vardagsbil har den hittills fungerat utan mankemang.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Venga?

Relaterade bildspel

Kia Venga

Plus
Priset, miljöbil, goda utrymmen, flexibelt lastutrymme, garantierna.

Minus
Trött och surrig motor, obekväm mittplats bak.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-07-08 15:49
Lasse (ej verifierad)

Det första jag tänker på är priset på en katalysator. När bilen introducerades låg priset kring 40 000, fullständigt hutlöst. Priset lär ha sänkts, någon som vet dagspriset?

#2 • Uppdaterat: 2010-07-08 15:50
Emme - den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

Har bara kört bensinaren och jag tror inte den motorn är så mycket bättre än dieseln. Synd för Kia har rätt så fina motorer i de övriga bilarna.

#3 • Uppdaterat: 2010-07-12 21:19
Chrille (ej verifierad)

egentligen är priset på katten ovesäntligt, då den omfattas av den 7-åriga garantin, men enligt uppgift från generalagenten kommer Kias reservdelspriser att sänkas väsentligt under de kommande två åren.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-12 22:31
Lagge (ej verifierad)

Nu kört 350 mil med vår Venga. Mycket nöjda. Bra i stadstrafik. Lång resor funkar också men man får inte med sig så mycket bagaget.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.