En bil som inte ens är fyra meter lång kan väl inte vara något att ha när det drar ihop sig till semester och långa resor?
Passar långa förare
Jodå. Volkswagen Polo är visserligen liten men har en komfort som kan mäta sig med betydligt större bilar.
Den rullar tyst och med tyngd som ger intryck av hög byggkvalitet.
Även långa och kraftiga förare har upptäckt, att Polo passar dem riktigt bra.
Testlagets kortaste (158 centimeter) förare har dock hörts muttra om dåligt svankstöd och säckig körställning.
Fast det är klart, fler än fyra bör man inte vara på en längre resa, för Polo är inte så bred även om benutrymmet är förvånansvärt bra.
Radiobil
Baksätets dyna är bekvämt vinklad och ger stöd åt låren, åtminstone på medelstora passagerare.
Det går inte in så många väskor i bagageutrymmet.
Men bilen får bära 75 kilo på taket, så en lastbox kan vara räddningen om packningen är voluminös.
En liten bil är nästan alltid lättkörd och Polo är inget undantag.
Med dieselmotorn på 1,6 liter och 90 hk blir den både pigg och miljövänlig.
I vår bil är motorn kopplad till en automatväxlad DSG-låda som har sju steg men som växlar så mjukt att det nästan inte märks.
Att köra vår Polo känns ungefär som att köra radiobil.
Det är bara att trampa på gasen och styra!
Ryckig
Men även om Polo är en barnlek att lotsa fram på vägen, kan den vara knepig att starta.
Växellådan har ett mjukt ingrepp och behöver motorvarv för att sätta igång bilen, både på ettan och backen.
Det är svårt att dosera gaspedalen så starterna sker mjukt.
När inget händer trampar de flesta förare ned gasen för hårt, varpå bilen tar ett skutt.
Att krypköra eller manövrera bakåt och framåt i trånga utrymmen som p-hus och liknande är vanskligt när bilen hoppar som en nervös hare.
Att bilar med DSG-låda blir lite ryckiga i starten är inte ovanligt, meddelar Volkswagen.
Men vi tänker låta en verkstad undersöka om det går att justera transmissionen.
Bromsarna hugger snabbt
Samtidigt får verkstaden ta sig an bromsarna.
De är visserligen effektiva, men det verkar som om panikbromsassistansen alltid slår till.
Även om föraren trampar försiktigt på pedalen hugger bromsarna så passagerarna hänger i bältena.
Ryckigheten är väldigt störande och förvånande med tanke på att Polo på andra sätt verkar välbyggd och påkostad.
Det är också en dyr bil. Grundpriset är visserligen lågt, men bakdörrar kostar extra, liksom åtskillig annan utrustning.
Vår bil är försedd med ett så kallat Masters-paket och gick på nästan 200 000 kronor.
Av en så dyr bil kan man kräva ett gott uppförande i alla situationer.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Polo?
Relaterade bildspel
Plus
Miljöbil, tyst, smidig växellåda, låg förbrukning, kvalitetskänslan.
Minus
Dyr, svårdoserad gas.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kör en ny Polo med 1.4 85 hk idag och är väl ganska nöjd.
Bilen går tyst och snålt och är "lagom" stor.
Både framstolarna och baksätet är mycket komfortabla.
Sammansättnings-/byggkvaliteten upplever jag som sådär. Det förekommer en hel del skrammel och gnek i bilen från instrumentbräda, stolar och bakdörrar. Det blir att åka till verkstaden för att få det åtgärdat.
Sådana problem har jag aldrig upplevt i de Skodor jag ägt tidigare.
Kanske är det som det sägs, att Skoda håller en högre nivå på sammansättningskvaliteten än VW.
Kvaliteten på inredningsmaterialen är däremot högre i Polon.
En annan svaghet är att fjädringen bottnar lätt om man är fyra personer med lite packning.
Den största akilleshälen är dock motorn, som är erbarmligt trött. Välj hellre 1.2 TSI 105 hk eller vänta till 1.4:an ersätts med 1.2 TSI 86 hk-motorn som idag sitter i Fabia.
Efter sju stycken Toyota ( Corolla och Auris ) bytte vi i maj till en VW Polo 1,4 Masters DSG. Vi har till dags datum kört cirka 500 mil. Vi är enormt nöjda med bilen. Den har inte vid något tankningstillfälle tagit mer än 0,5 l/mil oftast mellan 0,45-0,48. Växellådan växlar väldigt mjukt och uppträder inte alls så ryckigt som många testförare säger. Men man måste sftersom bilen har ett s.k hillhold läge vänta en dryg sekund innan lådan greppar i. Gör man det sker också starterna mjukt. Att motorn skulle vara trött och trög kan vi inte alls hålla med om. Man ska betänka att det är en väldigt lågtrimmad 1,4 liters motor. Vi är som sagt väldigt nöjda och skulle med lätthet rekommendera bilen till våra vänner och andra som frågar.
"När inget händer trampar de flesta förare ned gasen för hårt, varpå bilen tar ett skutt."
När ni nu klagar så förskräckligt på DSGn.
Är ni säkra på att det inte bara är handhavandefel?
Om man på en bil med manuell låda slirar lätt på kopplingen utan att bilen rör sig.
"Ööh, det händer inget, jag tror jag släpper upp kopplingen helt."
Samma problem. Samma lösning. Lära sig hur det fungerar.
Vore intressant om redax kunde bekräfta om DSGn i Polo har "hill hold" eller inte, dvs att den hänger kvar med fotbromsen inkopplad. Men med tanke på att den sägs skutta så kanske den har det. Äldre DSG-7 hade det inte om man får tror lite vad som står på nätet. Det kunde då innebära att folk brände kopplingen när dom stod i backe med D-läget. Detta eftersom DSG-7 har torrkoppling och är mycket känsligare än en med våtkoppling som t.ex. DSG-6.
Ska finnas en beskrivning i handboken om hill hold. I en engelsk jag hittade så står det att bromsen ligger kvar ca 2 sekunder från att man släppt bromspedalen och att bromsen släpps upp gradvis (så att man ska kunna starta mjukt i backe). Det verkar också som att denna funktion introducerades på bilar med DSG fr.o.m. modellår 2009. Så troligen har denna Polo hill hold.
En säger så här
"I have to say that while it is a nice feature to have I'm not completely thrilled with it. It "slowly releases" the brakes over a 2 second period, which means that you cannot move for at least a second, and that the clutch and brakes are fighting for the last second. "
Så det är möjligt att det krävs träning för att starta mjukt.
Enl denna har alla DSG-7 som sålts hill hold.
http://www.greencarcongress.com/2007/12/vw-debuting-7-s.html
Vad jag kan läsa så har DSG-7 tillsammans med hill hold också "creep regulation", vilket gör att den rullar sakta framåt när bromsen släpper, även om man inte trycker ner gaspedalen. Alltså som en konventionell automat då.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.