Vår Prius har passerat 14 000 mil och driftskvaliteten är enastående. Hybridsystemet funkar klockrent och faran för tidiga byten av nickelmetallhybridbatteriet som utvecklar drygt 200 volt kan vi avskriva.
Några batteribyten på grund av utmattning har ännu inte skett, och då finns det bilar ute på marknaden som rullat långt över 20 000 mil.
Ännu så länge gäller åttaårsgarantin för hybridsystemet på vår bil och det ger extra trygghetskänsla. Dessutom ser Toyota till att ta tag i inrapporterade problem, där alla uppgifter samlas in i en Europatäckande databas.
Toyota har under det senaste året haft servicekampanjer på över 40 000 bilar i Sverige och det senaste är att också Prius generation II ska åtgärdas för byte av en eldriven vattenpump för hybridsystemet.
Luftbubblor kan leta sig in i systemet och reducera kyleffekten. Om problem uppstår blir det inte allvarligare för Priusägaren än att en varningslampa tänds och systemet kopplas om till ett felsäkert läge.
Problemet har uppstått genom ett fåtal handhavandefel hos Toyotas verkstäder, enbart i södra Europa så här långt. Om inte instruktionerna följs när hybridsystemets kylvätska byts kan det finnas luft kvar.
Rejäl värdeminskning
Sju års bränseleåtgång har kostat oss 92 259 kronor och verkstadsbesöken 39 030 kronor, men värdeminskningen ligger nu på hela 205 800 kronor. Under det senaste året har Prius med en körsträcka under 1 000 mil kostat oss över 20 kronor milen i värdeminskning och det är mycket på en sådan gammal bil.
Vid senaste service som kostade 4 507 kronor granskades rostangreppet på höger bakdörr, men Toyotaverkstaden ville skjuta på det som vi uppfattar som ett garantiärende till våren.
Vintermånadernas angrepp med slask och salt kommer ytterligare att förvärra skadan, och rimligtvis bör hela dörren bytas ut. Det räcker knappast med nedslipning och omlackering som verkstadens observatör först var inne på.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Toyota Prius II – 14 418 mil Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.Betyg
Registreringsdatum: 27 feb -04
Mätarställning, mil: 14 418
ViB:s förbrukning: 5,1
Officiell förbrukning: 4,3
Garantier, år: 3 (8)-3-12
Serviceintervall, mil: 1 500/1 år
Inköpspris, kr: 282 000
Inbytespris, kr: 76 200
Värdeminskning, kr: 205 800
Bränsle, kr: 92 259
Rep/service, kr: 39 030
Däck, kr: 21 480
Skatt/besiktning, kr: 1 440
Försäkring, kr: 38 242
Underhåll, kr: 9 398
TOTALT, kr: 407 649
Totalt/mil, kr: 28,27
Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
På blocket kostar en 04 som gått mellan 12 till 16 tusen 93 till 115 tusen. Köpläge på världens bästa beg bil nu då! Skulle dock satsa på en 06a pga många uppdateringar då och lång garanti kvar.
http://www.teknikensvarld.se/documents/toyota/beg-prius-ii/index.xml
Man kan fråga sig vad Vibilägare betalade för sin bil då en Prius kostade 230 400kr ny 2003 och senare från 2004 någon gång höjdes priset till 259 500kr för Prius, om det var det senare högre priset Vibilägare betalade och extrautrustade bilen för säg 15 000kr så är vi max uppe i 274 000kr, billigaste -04:an som gått mellan 12000-16 000mil kostar som sagt på blocket 93 000kr till 114 900kr, rimligtvis kan inte bilen ha tappat så mycket som över 200 000kr i värdeminskning, det stämmer helt enkelt inte för då är bilen undervärderad.
Hanzzon...alla vet att det finns många drömmare på Blocket som sätter priser därefter. Inse fakta. Står i faktarutan man betalt 282' och korrekt inbytespris är 76' för bilen.
Rätt pris på Blocket är det pris bilen säljs för inte utannonserat pris.
Vad vi betalade och vad bilen nu värderas till står att läsa i faktarutan härintill.
Sorry, SiggeN var snabbare... :)
Inga problem att sälja den privat för 125'
Alfred E Neuman...ring ViB och erbjud 125' (eller han på Blocket som vill ha 93') så har du säkert en bil i eftermiddag.
Dom är bjudna 76 för firman vill ju tjäna 20 tusen på bilen. Men visst dom har sjunkit mycket sista året = Köpläge!
ViB verkar heller inte pruta när dom köper nya bilar. 5-10% off beroende på märke är regel vid nybilsköp.
Risken är väl endast hur bilen är skött. Finns många taxibilar och tjänstebilar som är risiga. Lägg till 10 tusen och satsa på en privatägd välskött bil. 2006 kom många uppdateringar.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.