Nästa artikel
Begteststallet: Volvo XC60 kräver lätt gasfot
Begteststallet

Begteststallet: Volvo XC60 kräver lätt gasfot

Publicerad 7 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Det gäller att vara lätt på gasfoten för att Volvo XC60 ska rulla så snålt som möjligt. Förbrukningen kan pressas nedåt med rätt hastighet.

Volvo XC60 kostar mycket både att köpa och äga, men en liten tröst är att Volvo ”bjuder” på fri service i fyra år/12 000 mil. Så här långt har inte verkstadskontot belastats mer än med en uppsättning torkarblad.

Nybilsgarantin har så här långt täckt upp de fåtaliga missöden som inträffat. Under första vintertestet frös dörrlåsen ihop. Orsaken var en felkonstruktion som drabbade de först utsläppta bilarna och som Volvo snabbt lät åtgärda.

Missöde nummer två inträffade i somras när den bakre torkaren vägrade arbeta. Torkarmotorn var slut och en ny sådan installerades kostnadsfritt, men vi fick betala för en uppsättning torkarblad med tillbehör, räknat som slitage, till en kostnad av 707 kronor.

Många varningar
Vår XC60 är fullproppad med säkerhetssystem varför nybilspriset med all extrautrustning sprang upp till hiskeliga 422 100 kronor. Säkerhetssystemet City Safety är dock standard i alla versioner. Det laserstyrda systemet griper in i hastigheter upp till 30 km/tim och bromsar upp bilen i tid, när den närmar sig en annan bil bakifrån.

Diverse ljus- och ljudsignaler varnar också om medtrafikanter finns i ”döda vinkeln” eller om man överskrider en heldragen linje på vägbanan.

Ibland kan det bli lite väl mycket varningar och då kan det kännas befriande att också kunna koppla ifrån dessa säkerhetssystem.

Testförarna har ägnat en gel del tid åt att röna ut hur den fyrhjulsdrivna suven ska köras för att rulla så snålt som möjligt. Här konstateras att bilen på långfärd kan klara sig nedåt 7,7 liter/100 km, men då gäller det att vara lätt på gasfoten.

På landsväg är idealet att aldrig köra fortare än 90 till 100 km/tim. Att pressa en så pass stor kaross som XC60 genom luften blir oekonomiskt i kvadrat med fartökningen. Och det är något som märks mycket påtagligt vid bränslepumpen. Vår snittförbrukning med automatlåda ligger så här långt på 9,1 liter/100 km och det slår fel med tio procent sett till de officiella siffrorna.

Volvo XC60 är bra rostskyddad, men saknar stänklappar fram. Några tecken på blästring av karossen noterade vi inte vid den senaste inspektionen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo XC60 2,4D – 7 755 mil Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo XC60 2,4D – 7 755 mil

Registreringsdatum: 12 nov -08

Mätarställning, mil: 7 755

ViB:s förbrukning: 9,1

Officiell förbrukning: 8,3

Garantier, år: 2-3-12

Serviceintervall, mil: 3 000/1 år

Inköpspris, kr: 422 100

Inbytespris, kr: 246 700

Värdeminskning, kr: 175 400

Bränsle, kr: 82 204

Rep/service, kr: 707

Däck, kr: 20 440

Skatt/besiktning, kr: 13 512

Försäkring, kr: 12 634

Underhåll, kr: 5 990

TOTALT, kr: 310 887

Totalt/mil, kr: 40,09

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-07 10:20
Yarl (ej verifierad)

"På landsväg är idealet att aldrig köra fortare än 90 till 100 km/tim"

Det gäller alla bilar...

#2 • Uppdaterat: 2011-02-07 11:16
theWorx12 (ej verifierad)

Volvo går sorgligt nog kvar i sina bränsletörstiga spår.

Här har de en del att lära av tex Subaru som bygger en permanent fyrhjulsdriven SUV (Forester) som snittar 0.52 på långkörning och aldrig över 0.68 hur man än kör. Det är ingenjörskonst det! Dieselpower.

#3 • Uppdaterat: 2011-02-07 11:39
Simon no1

Det roliga är att jag kör min Rav4 på 0.82-0.84 snitt under hela året (mycket korta sträckor och inget garage) och långkörning lansväg runt 0.76 (inkl 120 km/t motorväg) fast då är det en 158 hkr bensinare......:)

#4 • Uppdaterat: 2011-02-07 12:11
789 (ej verifierad)

Det är väl inte alls konstigt att en så stor, tung och rejäl bil som denna XC60 drar runt 0,9 liter per mil i blandadkörning MED automatlåda. Jag skulle nog nästan säga att det är en bra siffra med tanke på att det är inte mer än 5 - 10 år sedan som vilken liten bil som helst drog runt litern. Att Volvo XC60 bara drar en knapp deciliter mer än den "fjuttiga" Toyota RAV 4" talar än mer till VoXXo´s fördel ;-)

#5 • Uppdaterat: 2011-02-07 12:39
987 (ej verifierad)

För att vara en diesel så är ju Volvon enormt törstig! Skulle inte Volvo modifiera sina motorer? Rav4 med 158hk är ju bensin så det går väl knappt att jämföra - 100' prisskillnad också. Dock upplever jag Rav4 och CR-V som rymligare än både XC60 och Q5 vilket är mycket konstigt men Volvon och Audin behöver väl mer skumgummi i karrossen för att dämpa allt skrammel;) Mohahahahaaa!

#6 • Uppdaterat: 2011-02-07 12:45
Hanzzon

789, "Fjuttiga" Rav-4 är 18cm kortare än XC60 men lastar 586 liter jämfört med XC60 som lastar 495 liter.
En ny Fyrhjulsdriven Rav-4 med bensinmotor på 158hk och automatlåda drar enligt körcykeln 0,76L/milen blandad körning och 0,65l/milen landsväg, Rav-4 dieselarna är självklart klart snålare än så.

#7 • Uppdaterat: 2011-02-07 12:48
Yarl (ej verifierad)

Ett fossil... Hybrid är bäst. Kör min Prius på 0,32l/mil.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-07 12:51
Lupo3L (ej verifierad)

Kör min Lupo på 2,9 liter / 100 km..

#9 • Uppdaterat: 2011-02-07 13:11
PHME (ej verifierad)

Detta inlägg har inget med XC60 att göra, men problematiserar Volvos s k allmänna törst. Jag har en V70 2,4 140, årgång -05, som räknat över helår (många småturer i stan) tar ca 8,5 liter bensin/100 km. Landsvägskörning sommartid är roligare: drygt 7 liter på motorväg, knappt 7 annars.

#a • Uppdaterat: 2011-02-07 14:40
Simon no1

Re 789
Jo det är inte bara konstigt utan rent av dåligt att en Diesel drar över 0,9.....!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.