Nästa artikel
Begteststallet: Pluspoäng för Volkswagen Golf – trots buller
Begteststallet

Begteststallet: Pluspoäng för Volkswagen Golf – trots buller

Publicerad 4 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Från däcken stiger ett dånande muller som överröstar samtal och musik. Den noteringen återkommer när Volkswagen Golf ska bedömas.

Andra teståret för vår Volkswagen Golf, generation sex, har varit sällsynt fritt från obehagliga överraskningar. Däckbullret blev vi varse om redan under det första vintertestet. På vintervägar som är räfflade av snöplogar och på grovporiga asfaltvägar, exempelvis runt Stockholm, är oljudet påfallande. På släta vägar är det inga problem.

Dieselmotorn på 110 hk, som inte längre säljs i Sverige, känns lagom för bilstorleken. Däremot har vi svårt att nå ned på de förbrukningssiffror som anges i deklarationen, 4,5 liter/100 km. Vi har noterat en genomsnittsförbrukning på 5,3liter/100 km.

Favorit hos förarna
Golfen har trots allt blivit en förarfavorit. Det blir många pluspoäng tack vare den gedigna kvalitetskänslan, de fina köregenskaperna och den smidiga drivlinan. De problem som noterats inträffade tidigt, exempelvis strejkande fönsterhissar som VW tog på garantin.

Endast en service har gjorts på bilen så här långt, vid 3 000 mil, och den kostade 2 311 kronor. Nästa service inträffar vid 6 000 mil, men serviceindikatorn kan också lysa tidigare, särskilt om bilen, som i vårt fall, utsatts för många kortare körpass.

Erfarenhetsmässigt vet vi att det kan det bli aktuellt att fylla på mer olja mellan servicetillfällena.

Rostskyddskontrollen gav besked om att Volkswagen håller allvarlig rost borta längre tid än konkurrenterna. Här noterade vi endast lite ofarlig ytrost på bär- och länkarmar i bakvagnen.

Filtinnerskärmarna bak är av mer pressat textilmaterial än tidigare och drar inte åt sig fukt i samma utsträckning, men kanske hade mjukare filtinnerskärmar varit att föredra av ljudisoleringsskäl.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volkswagen Golf TDI Masters 110 – 5 615 mil Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volkswagen Golf TDI Masters 110 – 5 615 mil

Registreringsdatum: 5 dec -08

Mätarställning, mil: 5 615

ViB:s förbrukning: 5,3

Officiell förbrukning: 4,5

Garantier, år: 2-3-12

Serviceintervall, mil: 3 000/2 år

Inköpspris, kr: 210 200

Inbytespris, kr: 119 700

Värdeminskning, kr: 90 500

Bränsle, kr: 34 247

Rep/service, kr: 2 311

Däck, kr: 11 540

Skatt/besiktning, kr: 3 979

Försäkring, kr: 8 864

Underhåll, kr: 4 587

TOTALT, kr: 156 028

Totalt/mil, kr: 27,19

Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-04 09:26
Pender

Jag upplevde nya Polo som oväntat tyst på grov asfalt. T.ex. betydligt tystare än förra Golfen (-08 och bakåt.) Är den även tystare än nya Golfen? (på grov asfalt.)

#2 • Uppdaterat: 2011-02-04 09:47
P1 (ej verifierad)

"Inbytespris, kr: 119 700"

Är det inte smartare att sälja den privat för kr: 150 000?

#3 • Uppdaterat: 2011-02-04 16:42
bilfreak (ej verifierad)

Har VW gjort något åt det höga däckljudet på nyaste Golfen?Jag är tacksam för svar från någon som vet.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-04 17:23
SiggeN (ej verifierad)

bilfreak...står ju i atikeln!

#5 • Uppdaterat: 2011-02-04 19:47
magnus dfefgrgrg (ej verifierad)

Sätt på michelin energy saver H så blir den mycket tystare

#6 • Uppdaterat: 2011-02-04 23:27
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Continental är både tysta och håller länge. Bästa däcken av alla! Iaf de jag köpte våren 2008...

#7 • Uppdaterat: 2011-02-05 02:01
Ernst B (ej verifierad)

Hyffsat trött på golf och passat som blir hyllade gång efter gång ' för vadå' som bästsäljande. Varenda seriös mekaniker känner ju till deras sura motorer med utorkade packniningar som drar tjuvluft knackar går orent spottar och fräser efter 10000mil. Igenimmade rutor pga av dålig ventilering. År efter år utan att ingenjörerna tar nåt på allvar för att köparna är korkade nog att svälja betet innan dom tar luft...

När F¤n blev passat eller golf och passat vackra bilar.
När F¤n blev passat eller golf kvalitetsbilar?
När F¤n blev passat eller golf roliga bilar att köra i jämförelse med vassare konkurenter?
När F¤n blev passat och golf prisvärda?
Många bilköpare ver tyvärr helt blåsta.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-05 02:09
Emil Svensson (ej verifierad)

Ernst, jag håller med dig. VW (och andra i VAG-gruppen) är överskattat och något folk köper av gammal vana.

Vi har en Caddy -05 på jobbet och direkt började bilens kvalitetsmissar, stora som små att visa sig.

Desutom kan man inte sitta som man vill, lårstöden på sittdynan hamnar under benen! Obekvämt är bara förnamnet och de allra flesta är varken supersmala eller gillar att sitta med benen tätt ihop hela tiden.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-05 07:29
bilfreak (ej verifierad)

SiggeN ,jag menar efter 2 till 3års tillverkning borde dom väl ha gjort något. Speciellt när föregående modell också var bullrig.

#a • Uppdaterat: 2011-02-05 08:34
Pender

bilfreak, eftersom bara några ynka procent av Golfspekulanter kör på typ svensk asfalt, så är VW:s val att lägga krut på att isolera bort motor-, vind- och yttre ljud kanske det rätta. Dessutom finns så många bullertåliga svenskar, att Golfen säljer bra även här.
PS. skoda prisvärd, tystare för dej ja. Jag provade en "nedtystad" -09:a. I mina öron var det samma gamla buller. (T.ex. betydligt värre än min Yaris -09, på grov asfalt. Och Yarisen är verkligen inte speciellt tyst.)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.