Vi Bilägares testförare har levt med Volvos Alcoguard i tre års tid och några större umbäranden har det inte inneburit. Det gäller bara att komma på rätt blåsteknik, inte för flåsigt och inte för snällt. Då uppmanas föraren att göra ett nytt försök.
Och det är klart – det är lätt hänt att stressas för mindre, speciellt om bilen kanske inte startar omedelbart i en färjekö. När det är riktigt kallt kan startprocessen fördröjas med någon minut, men normalt sett ska det bara ta fem sekunder – den tid det tar att blåsa i munstycket.
Installationen kostade 8 835 kronor och till det kommer regelbunden översyn. För kalibreringen tar Volvo-verkstaden 500 kronor och det ska helst ske i samband med varje service, men om inte kunden säger till är det lätt hänt att det glöms bort.
Det var vad som hände vår testförare som mitt emellan två servicetillfällen fick besked via displayen att kalibrering erfordras. Då har föraren 30 dagar på sig att få det åtgärdat.
Ska inte förväxlas
Alcoguard ska inte förväxlas med de alkolås som rattfylleridömda kan få installerade i sina bilar. Volvos lås tillåter exempelvis att bilen startas på nytt inom en halvtimme efter ett utandningsprov. Det har heller ingen igenkänningsfunktion som registrerar att den person som blåser också är den som ska köra bilen.
Dessutom kan låset i nödsituationer kopplas förbi så att Volvon startas utan alkotest. Men allt som händer registreras och uppgifterna kan plockas fram på verkstad när helst bilens ägare önskar tack vare samspelet med bilens datorsystem.
Vid ett tillfälle tvingades vår testförare starta manuellt. Då var det slut på ström till laddaggregatet. På verkstaden byttes kontakt och strömställare till en kostnad av 831 kronor. Den trådlösa handenheten fungerar i praktiken som en vanlig alkomätare som ger besked om du är lämplig att köra bil eller inte.
Skillnaden är att Alcoguard inte visar hur hög alkoholhalt som finns i blodet, den signalerar bara om man är nära eller över 0,2-promillegränsen.
Vid kortare stopp, upp till en halvtimme, kan bilen startas utan alkotest.
Testinformation
Modeller i det här testet:
Volvo V70 2,0F – 9 592 milBetyg
Registreringsdatum: 22 jan -08
Mätarställning, mil: 9 592
ViB:s förbrukning: 12,9
Officiell förbrukning: 12,0
Garantier, år: 2-3-12
Serviceintervall, mil: 1 000/1 år
Inköpspris, kr: 307 600
Inbytespris, kr: 127 100
Värdeminskning, kr: 180 500
Bränsle, kr: 106 942
Rep/service, kr: 19 457
Däck, kr: 16 840
Skatt/besiktning, kr: 4 260
Försäkring, kr: 14 173
Underhåll, kr: 8 002
TOTALT, kr: 349 247
Totalt/mil, kr: 36,41
Garantiåren är nämnda i ordningen nybilsgaranti, vagnskada och rostskyddsgaranti.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fruktansvärt meningslös grej. Jag skull då inte få för mig att betala nästan 10 000 kr för det. Måste vara för de som inte litar på sitt eget omdömme. Eller om man är en notorisk dagenefter-förare som inte vill åka dit. I övrigt - har man problem med alkholen så lär man väl inte köpa en sån där. Har man INTE problem med alkoholen så finns det väl ingen anledning. Mystisk produkt. Men det är klart nån präktig och lagom självgod 80-åkare kanske köper den till sin S80 V8.
Skräpsystem. Funkar inte som det ska, men det gör inget för du kan ändå koppla förbi... Alltså är det 10000 spänn i sjön till ingen nytta alls, bättre att köpa en lös alkomätare och ha i handskfacket. Har man inte vett att inte köra dagen efter så hjälper ju en sån lika bra/dåligt, men till en väsentligt lägre kostnad.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.