Rymlig och rimlig! Det är ett superkoncentrat av nya Skoda Superb som släpps ut på marknaden i september. Kupéutrymmet, som redan tidigare var generöst, ger nu verklig limousinkänsla i baksätet. Priset, innefattande en riklig standardutrustning, börjar på 209 900 kronor och blir säkert utmanande lågt i tjänstebilssegmentet.
Nya Superb är som tidigare en sedan, eller också är den inte
det. Med hjälp av en finurlig och patenterad baklucka har sedanen förvandlas
till en halvkombi. Bakluckan är delbar och kan öppnas på två olika sätt,
antingen som en liten sedanlucka eller också inklusive hela bakfönstret, på
halvkombivis. Twindoor kallar Skoda uppfinningen som onekligen är ganska smart.
Den gamla modellen av Superb blev aldrig någon storsäljare,
registreringarna räknades i tiotal istället för hundratal. Nu räknar
sälja 500 bilar det första året, vilket ska bli 1 500 när kombiversionen
lanseras i början av 2010.
Det finns fem motoralternativ att välja mellan till Superb i
ett spann från
och 125 hästar till
liter
respektive 170 hästar.
Vi provkörde en 1,8-liters TSI-motor på 160 hästar, med en
sjustegad DSG-låda, vilket var, förlåt uttrycket, en superb kombination.
DSG-lådan växlar nästan omärkligt och motorn räcker väl till för att bilen ska
kännas alert. Servostyrningen är väl anpassad och ger fin vägkänsla via de
18-tumshjul som bilen rullade på, lågprofilen gör dock att vägskarvarna känns
ganska mycket. Normaldimension är annars
Standardutrustningen innefattar, 9 krockkuddar, inklusive
knäknuddar, ESP med hill hold och lufttrycksvarnare, farthållare, regnsensor,
kurvdimljus, climatronic.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
finns även 1.9 tdi 105 hk
Varför inte en kombi-version?? Då skulle den säkerligen bli en succé.
Om du läser fjärde stycket från slutet; ...när kombiversionen lanseras i ...
Provade en Superb med 170 hk diesel och DSG-låda förra veckan och tyckte den var trevlig att köra men rätt så bullrig. Varför kan inte tillverkarna prova sina bilar på svenska vägar innan de släpper ut dom? Då skulle de kunna förse bilarna med bättre ljudisolering. Speciellt VW-koncernen är rätt dålig på ljudisolering...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.