Nästa artikel
Tjuvstopp - i två år
Reportage

Tjuvstopp - i två år

Publicerad 2 september 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Thorbjörn Cedersköld är en luttrad ägare till en Citroën C3. Motorn "tvärdör" i korsningar och trots åtskilliga försök att laga bilen har Citroën inte lyckats.
Thorbjörn Cedersköld och hans fru Anne-Lie köpte sommaren 2008 en två år begagnad Citroën C3 1,4.

Stannar i korsningar
Efter bara några månader började bilen att krångla. Speciellt besvärligt blev det vid låga temperaturer när bilen kallstartades.

- Bilen rycker till och motorn tjuvstannar när motorn är kall, säger Thorbjörn Cedersköld.

- Eftersom motorn lägger av så slutar också servon till bromsar och styrning att fungera. Särskilt allvarligt är det i korsningar, då kan man råka ut för farliga situationer.

- Min fru vägrar numera att köra bilen när det är kallt, för att den inte känns säker.

- Jag har fått tipset att använda motorvärmare, men uttag till det finns ju inte överallt.

Problemet är välkänt av Citroën och enligt den svenska general-agenten är ett knappt 20-tal bilar i Sverige drabbade.

Enligt Citroën beror det på fel på mjukvaran till motorns styrsystem när motorn befinner sig i en uppvärmningsfas.

Många verkstadsbesök
Thorbjörn Cedersköld har haft bilen inne på auktoriserad verkstad vid flera tillfällen, utan att de kunnat lösa problemen med hans bil.

På Citroën-verkstaden Auto LO i Västerås medger man att bilen "knappt varit körbar".

Men verkstaden har också lovat Thorbjörn Cedersköld att hans Citroën C3 ska åtgärdas på garanti, trots att garantin egentligen har gått ut.

Detta för att bilen inte har kunnat lagas inom garantitiden.

- De har sagt flera gånger att det är på gång med en lösning. Nu senast blev jag utlovad ny mjukvara av Citroën senast sista april i år, men det datumet passerades utan att jag fått något besked från dem när de kan laga bilen. Vi har väntat snart två år på att de ska lösa det här, säger Thorbjörn Cedersköld, som börjar tröttna på Citroëns behandling av honom.

"Tveksam"
Enligt uppgifter till Vi Bilägare ska mjukvaran inte vara typgodkänd av franska myndigheter gällande avgaskrav.

Därför har inte Citroën kunnat leverera någon ny mjukvara till de bilar som är drabbade.

- Jag har en annan bil också, en Saab 9-3, som jag funderade på att byta till en Citroën C5. Men om Citroën behandlar sina kunder så här så blir jag väldigt tveksam till märket i fortsättningen, säger Thorbjörn Cedersköld.

Han fick ett förslag från Citroën om ett återköp av bilen.

- Vi vill ju inte förlora massa pengar på det här, jag har kostat på en extra rostskyddsbehandling med tanke på att vi skulle ha bilen i flera år framöver. Allra helst vill vi att de ska laga bilen, men om inte det går kan vi också tänka oss en lösning att Citroën köper tillbaka den av oss, säger Thorbjörn Cedersköld.

Ingen lösning klar
Enligt Citroën väntar man på en ny mjukvara som väntas komma till hösten.

Men exakt när de drabbade bilarna kan bli åtgärdade vet man inte. Och man medger också att lösningen inte är klar ännu.

- Eftersom det rör sig om få bilar, med olika körcykler och körmönster hos förarna, så har man haft svårt att finna den exakta orsaken. Därmed har arbetet med att finna lösningen försenats, vilket vi verkligen beklagar, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige.

Vet ni exakt vad lösningen på det här problemet finns?
- Vi har inte lösningen på det här problemet ännu nej, och om vi hade det skulle vi nog kunna lösa felet med just den här bilen relativt fort.

- Vi har inte fått något besked om det finns en lösning till det här. Men för den här kunden som har väntat så länge ska vi se till att hans problem blir löst.

- Vi ska nu tillsammans med återförsäljaren i Västerås föra en diskussion om en ekonomisk lösning med ett stöd från oss. Exakt hur det ser ut vet jag inte, det får som sagt bli en diskussion mellan oss, återförsäljaren och kunden, säger Lena Rönnelius Ericson.

Diskutera:
Vad tycker du om problemen med Thorbjörn Cederskölds bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-09-02 11:23
Gösta (ej verifierad)

Mycket trist för Thorbjörn som drabbats av detta. Men om man ser i ett större perspektiv är det kanske inte så förvånande. Franska bilar i allmänhet och Citroen i synnerhet har ju rykte om sig att vara problembarn.

#2 • Uppdaterat: 2010-09-02 11:37
Heinz (ej verifierad)

Ahaa, systemaatisk netsmutsning av PSA på gång nu igen? ;)

#3 • Uppdaterat: 2010-09-02 12:12
Raphael (ej verifierad)

Rykten är trams. Min första bil var en Citroën och nu kör jag Citroën igen. Har även haft Peugeot och Renault. De har fungerat ypperligt och mycket bättre än mina vänners bilar som har tyska bilar och därmed har de bara problem.
Att Citroën i synnerhet skulle vara ett problembarn är ett märkligt påstående. Samma delar som i Peugeot och tillverkade i samma fabriker. Citroën och Peugeot har därför samma kvalitet och inget av dem är problembarn.
Jag kör idag en C3 Picasso HDI och det är en fantastisk och helt problemfri bil.

#4 • Uppdaterat: 2010-09-02 12:18
Kimmy (ej verifierad)

Lite krångel ingår i kalkylen när man köper franskt, på samma sätt som att man får kalkylera med en extra rostskyddsbehandling om man köper japanskt.

#5 • Uppdaterat: 2010-09-02 12:39
Jarl (ej verifierad)

Franskt...

#6 • Uppdaterat: 2010-09-02 12:57
Gustav (ej verifierad)

Om man råkar få en krånglande bil och säljaren erbjuder återköp, är det nog så att man bör utnyttja den möjligheten. Alternativen att behålla bilen eller försöka sälja den privat är nog ännu sämre.
Önskar bättre lycka vid nästa bilafär

#7 • Uppdaterat: 2010-09-02 13:03
Tibbe (ej verifierad)

Har haft många bilar under åren privat,och kört många på jobbet som taxichaufför,jag kan tala om att tyska och svenska bilar är inte felfria heller.Har ägt audi,bmw,mercedes och dessa bilar har kostat mig mycket pengar i reparationer.Idag äger jag en citroen c5 inte haft nåt fel på den hittills,och komforten i den är oslagbart allt för en billig peng jämfört med andra bilar i samma klass.

#8 • Uppdaterat: 2010-09-02 14:31
John (ej verifierad)

Har haft en C3 2003:a i sex år och min uppfattning är att det är en väldigt bra bil! Den utstrålar nån sorts tjurig pålitlighet utan så mycket blingbling. Har däremot dålig erfarenhet av organisationen Citroën Sverige! Det tog sex veckor (!) att få fram en bränslespridare som pajat. Relativt enkla fel upplevs som katastrofer när man får vänta så länge! Trots det är vi som sagt väldigt nöjda med bilen som sådan.

#9 • Uppdaterat: 2010-09-02 14:41
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD (ej verifierad)

C3 är lite av en problembil tyvärr. Går inte att komma ifrån.

#a • Uppdaterat: 2010-09-02 15:29
PolPop (ej verifierad)

Att inte generalagenten Citroën ännu förstått att de måste vara överdrivet tillmötesgående mot ägarna!? Alla vet ju att franska vagnar har ett dåligt rykte (förtjänt eller inte må vara upp till var och en att bedöma). Därmed får man som generalagent ta sig i kragen och kompensera för ryktet och visa att man erbjuder konkurrensöverlägsen service när det krånglar. Klarar inte Citroën av det visar det bara att de nöjer sig med att vara ett märke som håller sig i det undre mellanskiktet av bilförsäljningen. Det borde ju vara en självklarhet för dem att erbjuda lång nybilsgaranti, snabb och pålitlig service och ödmjukt bemötande och bemödande när kunder kommer in med trasslande bilar. Som det är nu förlorar man ju till och med entusiaster, som inget hellre vill än köra en fransk glidare. Det är ett väldigt dåligt betyg till Citroën Sverige, SKÄRPNING!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.